Fragmin/klexane-sprøyter og bekymringer

Isond

Elsker forumet
Er det flere her som bruker blodfortynnende som fragmin eller klexane? Har hatt mange kjemiske og fikk diagnosen APS. Er kommet til 6+4 nå, langtfra sikkert det går bra men ikke kommet lenger enn til uke 5 de siste to årene. Første gangen jeg bruker fragmin (pluss albyl-e).

Har tatt en sprøyte daglig fra 10DPO, og har maaange blåmerker på hver side av magen og på lårene. Har prøvd å variere mellom lår og mage. Er lår like bra som mage? Har googlet og får opp at ytre lår går greit, men er der jeg får de største blåmerkene. Ser virkelig ikke bra ut.

Er det vanlig å få så mange store blåmerker? Er det noe man kan gjøre for at de kan bli mindre, eller unngå dem i noen grad? Bekymrer meg også for hva som skjer om jeg en dag bommer og sprøyten treffer muskler istedet for underhudsfett. Googlet og fikk uheldigvis opp skremmende informasjon som at å sette dem feil kan få alvorlige konsekvenser som nekrose i vev, infeksjoner.

Håper bare noen kan fortelle litt om sine erfaringer med å sette disse sprøytene. Gjerne hvor du synes det var best å sette dem, om du gjorde noe spesielt for å minske blåmerker, eller annen informasjon som er nyttig å vite for å unngå å skade kroppen med sprøytene. :nailbiting:

Hei!
Først av alt, krysser fingrene for at det går veien for deg denne runden og at det blir terminspire :Heartpink
Jeg har tatt fragmin i flere omganger pga tidligere DVT, blandt annet når jeg var gravid i sommer (men mistet i MA dessverre). Syns selv det er best å sette de i magen og jeg pleier ikke å få blåmerker men ofte et lite rødt merke der innstikksstedet var. Mitt triks som jeg syns gir mindre blåmerker er å holde mageskinnet evnt huden på låret ut (dog vanskeligere på låret), sette sprøyten sakte, slippe litt opp holdet i huden i noen sekunder og deretter dra den raskt ut. Jeg har aldri hatt noen problemer med å treffe muskel og ville ikke bekymret meg for det!

Hei!
Først av alt, krysser fingrene for at det går veien for deg denne ru nden og at det blir terminspire :Heartpink
Jeg har tatt fragmin i flere omganger pga tidligere DVT, blandt annet når jeg var gravid i sommer (men mistet i MA dessverre). Syns selv det er best å sette de i magen og jeg pleier ikke å få blåmerker men ofte et lite rødt merke der innstikksstedet var. Mitt triks som jeg syns gir mindre blåmerker er å holde mageskinnet evnt huden på låret ut (dog vanskeligere på låret), sette sprøyten sakte, slippe litt opp holdet i huden i noen sekunder og deretter dra den raskt ut. Jeg har aldri hatt noen problemer med å treffe muskel og ville ikke bekymret meg for det!
Takk for svar. Så trist du mistet. :Heartred Mulig det skjer her også etterhvert, føles veldig usikkert etter så mange kjemiske.

Prøvde å sette litt mer slik som du beskriver i dag, så får jeg se om det blir noen forskjell fra de tidligere stikkstedene. Føler meg mer og mer som en menneskelig nålepute, og er redd for å stikke samme sted to ganger ved uhell. Det er kanskje ikke så ille om man treffer samme sted to ganger, så lenge det har gått noen dager mellom stikkene?

Det går helt fint å treffe samme sted etter noen dager! Håper det har blitt litt bedre for deg. Jeg setter litt i låret også, men syns det er bedre i magen :)

Har antifosfolipidsyndrom og er gravid. uke åtte i morgen. Fikk beskjed om å sette sprøytene i magen. Jeg får stort sett bare små merker. Fått et par blåmerker, men ikke noe stort. Samler magefett og stikker helt rett inn og sprøyter sakte inn. Går bedre enn jeg hadde fryktet og forventet. Sist før diagnosen var konstatert gikk jeg kun på albyl e. Gikk heldigvis bra. Hvis dette går veien blir det mitt fjerde barn. Masse lykke til. Har du noen barn fra før?

Har antifosfolipidsyndrom og er gravid. uke åtte i morgen. Fikk beskjed om å sette sprøytene i magen. Jeg får stort sett bare små merker. Fått et par blåmerker, men ikke noe stort. Samler magefett og stikker helt rett inn og sprøyter sakte inn. Går bedre enn jeg hadde fryktet og forventet. Sist før diagnosen var konstatert gikk jeg kun på albyl e. Gikk heldigvis bra. Hvis dette går veien blir det mitt fjerde barn. Masse lykke til. Har du noen barn fra før?
Har to fra før, de er i tenårene. Fikk denne diagnosen i mai i år etter mange kjemiske. Vet ikke om jeg hadde dette problemet tidligere, brukte i alle fall ingen medisiner i de to graviditetene. Vet ikke om dette er en tilstand man har hele livet, eller noe som utvikler seg? Har googlet men får ulike svar.

Jeg tror ikke du blir kvitt det. Økt risiko for hjerneslag, hjerteinfarkt, blodpropp og mye høyere risiko for SA, svangerskapsforgiftning, dødfødsel osv. så derfor viktig med tett oppfølging i svangerskapet. Mener jeg har lest at 80 % får vellykket svangerskap med riktig oppfølging som vi får. Jeg tar albyl e hvis jeg skal på lang flyreise, 3+ timer. Og så bruker jeg støttestrømper hver gang jeg flyr. Jeg må ikke gå på blodfortynnende til vanlig fordi jeg aldri har hatt blodpropp. Men jeg vet om ei som fikk hjerteinfarkt og fikk påvist antifosfolipidsyndrom. Hun må gå på marevan resten av livet. Skal være oppmerksom på symptom på blodpropp, men ellers leve som normalt tenker jeg. Har ikke lest noe særlig på prognose osv.

Back
Topp