Vektoppgang

Turjente92

Blir kjent med forumet
Hei!

Hvor mye har dere gått opp i vekt så langt?

Jeg er 26+5 og har lagt på meg 20 kg….prøver å ikke legge vekt på det, men synes det er litt mye.

Det skyldes nok en voldsom appetitt på usunne ting og lite aktivitet…

Anbefalt vektoppgang for normalvektige er ca 11-16 kg totalt gjennom svangerskapet, men flere legger på seg mer og andre mindre uten at det har så mye å si. Hva som er bra og mindre bra for deg og ditt foster er det bare helsepersonell som kjenner din situasjon som kan vurdere. Har du snakket med jordmor/lege om det på svangerskapskontrollen i uke 24? Hvis ikke kan det nok være fornuftig å få en vurdering på den i uke 28 :)

Hei!

Jeg er 26+5 og har lagt på meg 20 kg….prøver å ikke legge vekt på det, men synes det er litt mye.

Jeg har samme problem. Sist og, da gikk jeg opp 25++ (veide meg ikke på slutten). Har ikke gått opp like mye ennå, men er bare 24 uker. Begynte også på 10kg mer enn sist, så vil helst ikke gå opp 25 igjen :O Ingen aktivitet, eller, er hjemme med en toåring, så er selvsagt litt der, men har ikke energi til å løpe etter han når han feks springer rundt bordet - det gjør meg også svimmel. Jeg sliter med magen, så det eneste som hjelper er å småspise frukt og slike ting, nudler er også en annen ting jeg kan spise. Proteiner og sunne ting er helt ut, det fyller meg opp og så får jeg skikkelig vondt i magen. Spent på hvor dette ender, sist gang gikk jeg opp mest fra uke 30-38…

8kg+, 25 uker.
Masse uker igjen, definitivt mange kilo igjen.

Hadde gått opp 12 kg 23+0. Er 25+4 nå og har sikkert gått opp minst en kg til. Jordmor sa bare "så bra" ved forrige vekt så stresser ikke så mye med det. Gikk opp 25 sist gang og gikk de greit ned igjen etterpå. Jeg er for gammel til å bry meg om de influenserne som ikke går opp med vilje og bestreber flatest mage raskest mulig etterpå. Jeg tar heller de ekstra kiloene og koser meg, og tenker at litt ekstra er nyttig for at kroppen skal kunne produsere melk etter fødsel.

25 uker, og har gått opp 11 kg. Gikk opp 20 kg med barn nr 2 og 14 kg med barn nr 1!

Hei!

Jeg har ikkje gått opp, jeg har gått ned 6kg siden jeg startet være gravid pga mye kvalme og oppkast :nailbiting:

Jeg vet faktisk ikke hvor mye jeg har gått opp enda, men skal til jordmor til uka og regner med at jeg skal veie meg da. Men har hørt at flere ikke blir veid, så får se.

Jeg har ikke gått opp i vekt i det hele tatt ifølge 24u kontrollen jeg hadde på onsdag, og det synes jeg er veldig rart, mtp at jeg sliter så mye med vondt i hoftene, kneene, osv. Ble nettopp innkalt til vektskontroll i uke 32 så jeg er litt usikker på om hva det betyr. Mistenker svangerskapsdiabetes eller noe sånt

26+6 her og 12 kilo opp. Jeg innså plutselig i dag at det lett kan bli mer denne gangen enn forrige gang, for denne gangen er jeg gravid i julen. Jeg har så lyst på diverse julekaker allerede! Klarte ikke å vente til desember en gang med å starte på julebaksten, men har allerede spist opp det jeg bakte :bag: Og hvorfor lukter plutselig smør så veldig godt? :hilarious:

Jeg veide meg ikke på første svangerskapskontroll, men trodde jeg hadde høvelig peiling. På andre svangerskapskontroll viste vekta mindre enn det jeg trodde jeg veide først, så blei litt stressa. Magen vokser jo, og baby skal visst ta til seg det hun trenger uansett, så burde ikke være bekymra, men da må jeg ha bomma kraftig på estimatet mitt haha. Jeg syns ikke det ser ut som jeg har fått bes i vekt heller, sånn ellers på kroppen.

Back
Topp