Håpet om det siste ønskebarnet

Bestilte time til privat gynekolog, fordi jeg ikke orket uvissheten. Han så også noe han mente var en polypp, øverst i livmor. Han målte den til å være ca. 1.4cmx1.1 cm, altså ganske likte som det de så på sykehuset. Ikke det jeg ville høre i det hele tatt. Det som gjør vondt, igjen, er at de har oppdaget noe så veldig sent, altfor sent?

Gynekologen som skulle "utrede" meg i juni, og som jeg klaget på, burde vel ha sett noe i livmor om hun hadde sett etter ordentlig? Hun virket likegyldig og jeg er jo glad for at gynekolog på neste time var mye mer grundig -selv om det kom tre måneder senere. Nå må jeg vente en stund på time til hysteroskopi, for å evt. fjerne polypp om den faktisk er der.

Gynekologen sa det bare var å prøve i mellomtiden, men at sjansen kan være redusert. Klamrer meg selvsagt til et håp og googler kvinner som er blitt gravide til tross for polypp. Da jeg var å ultralyd sist, så gynekolog at den største follikkelen var hele 12 mm - på CD5! Så eggløsning kom tidlig denne syklusen; CD10. Ikke positivt det heller.

Håper jeg får innkalling til hysteroskopi snart i det minste, trengs heldigvis kun lokalbedøvelse for å få gjennomført noe sånt.

Ble oppringt av sykehuset i dag. De sa at de hadde fått en ledig time for hysteroskopi nå på mandag. Først ble jeg jo kjempeglad, men så tenkte jeg i neste sekund på at på mandag vil jeg være 8 eller 9DPO. Har lest om andre som er blitt gravide til tross for polypp, og en hysteroskopi vil ødelegge for et evt bittelite embryo som nettopp har eller kommer til å feste seg. Så jeg sa at jeg ønsket å stå på ringelista fremdeles, at det er en liten sjanse for graviditet så jeg tør ikke ta timen på mandag.

Der og da føltes det som det riktige valget, men så tenker jeg jo selvsagt på det nå etterpå. Var det feil, et dumt valg?

Hun sa at det er noe ventetid, at jeg opprinnelig var satt opp i desember, men at det hender de får avlysninger slik som i dag.

Var det riktig eller feil å avslå timen på mandag? Ville gjort livmor helt "ryddig" til neste syklus, men hva om det denne syklusen er et normalt/godt egg som slapp og som kanskje klarer å feste seg? Er så slitsomt med alle sånne tanker,

Ble oppringt av sykehuset i dag. De sa at de hadde fått en ledig time for hysteroskopi nå på mandag. Først ble jeg jo kjempeglad, men så tenkte jeg i neste sekund på at på mandag vil jeg være 8 eller 9DPO. Har lest om andre som er blitt gravide til tross for polypp, og en hysteroskopi vil ødelegge for et evt bittelite embryo som nettopp har eller kommer til å feste seg. Så jeg sa at jeg ønsket å stå på ringelista fremdeles, at det er en liten sjanse for graviditet så jeg tør ikke ta timen på mandag.

Der og da føltes det som det riktige valget, men så tenker jeg jo selvsagt på det nå etterpå. Var det feil, et dumt valg?

Hun sa at det er noe ventetid, at jeg opprinnelig var satt opp i desember, men at det hender de får avlysninger slik som i dag.

Var det riktig eller feil å avslå timen på mandag? Ville gjort livmor helt "ryddig" til neste syklus, men hva om det denne syklusen er et normalt/godt egg som slapp og som kanskje klarer å feste seg? Er så slitsomt med alle sånne tanker,
Tror det var riktig valg :Heartred

Så rart at du fikk tilbud om hysteroskopi på 8-9 dpo! Jeg har tatt hysteroskopi, og da var det VELDIG nøye at den MÅTTE tas før eggløsning i syklus. Årsaken er at slimhinnen bygger seg opp en god del, og man vil da ikke kunne vurdere om det ligger noen polypp/sammenvoksnimger skjult under slimhinnen. Så det ville jo uansett blitt feil dag å ta en hysteroskopi på. Aleris, der jeg tok hysteroskopi, tar den bare mellom syklusdag 7-22. Jo tidligere i syklus, jo bedre.

Tror det var riktig valg :Heartred

Så rart at du fikk tilbud om hysteroskopi på 8-9 dpo! Jeg har tatt hysteroskopi, og da var det VELDIG nøye at den MÅTTE tas før eggløsning i syklus. Årsaken er at slimhinnen bygger seg opp en god del, og man vil da ikke kunne vurdere om det ligger noen polypp/sammenvoksnimger skjult under slimhinnen. Så det ville jo uansett blitt feil dag å ta en hysteroskopi på. Aleris, der jeg tok hysteroskopi, tar den bare mellom syklusdag 7-22. Jo tidligere i syklus, jo bedre.
Takk for svar. Tror ikke sykehuset her tar hensyn til hvor i syklusen man er, det var ikke noe spørsmål om det i det hele tatt. Jeg hadde tidlig eggløsning, så 9dpo vil være kun CD19 for meg denne syklusen. Virker mer logisk å ta det tidlig som du sier.

Endelig en god nyhet! Sykehuset hadde fått en avbestilling, og ringte meg og tilbød hysteroskopi førstkommende tirsdag. Lettet over at det ikke tok lenger tid. Vil også muligens være rundt CD3 den dagen, så om jeg er heldig og alt går bra med inngrepet, så kan kanskje slimhinnen tilheles raskt nok til at første eggløsning kan bli en ordentlig sjanse. Liten sjanse for graviditet uansett pga. alder, men bedre enn å gå glipp av en syklus i alle fall.

Da var hysteroskopien ferdig. Tror det tok ca. 30 minutter, inkludert samtale med gynekolog før og etter. Det var heldigvis mye mindre vondt enn jeg hadde trodd. Egentlig ikke vondt i det hele tatt, bare ubehagelig. Bedøvelsessprøytene kjente jeg lite av også.

Gynekologen så to unormale fortykninger i livmorslimhinnen, som hun fjernet og skulle sende til undersøkelse. Hun trodde det kunne være polypp, men var ikke helt sikker. Hun sa de to fortykningene var øverst i livmor, på hver sin side som hun sa. Kanskje de har blokkert egg fra å feste seg?

Ikke noe i veien for å prøve igjen på neste eggløsning, livmoren leges raskt og er så glad for at jeg fikk dette gjort akkurat i tide før eggløsning. Små sjanser fremdeles, men nå er i alle fall livmoren "ryddet" så det er større mulighet for et evt. normalt egg å feste seg.

Åh, så deilig det er gjort❤️ Krysser alt jeg kan for neste PP:smiley-angelic001:love7

Så godt å få det unna gjort! Nå er det bare heie frem gullegget :love017 :happy093

Ja, håper jeg har igjen noen, det er spørsmålet. Har både albyl-e, fragmin og utrogestan klart i tilfelle positiv test i alle fall. :smiley-angelic001
Så bra. Er så kjedelig om man må kontakte gynekologen og få alt på resept. Er så deilig å bare ha alt samme klart :love017

Er 10dpo i dag, og så en veldig svak strek på testen i dag tidlig. Måtte justere fargestyrken for å det med på bildet. Glad, men veldig redd for at det blir min niende kjemiske. Likevel skyndte jeg meg å ta en sprøyte med fragmin, i tilfelle det kan hjelpe.
:nailbiting:

Vedlegg

• IMG_0031.jpeg
    IMG_0031.jpeg
    1,6 MB · Visninger: 74
Er 10dpo i dag, og så en veldig svak strek på testen i dag tidlig. Måtte justere fargestyrken for å det med på bildet. Glad, men veldig redd for at det blir min niende kjemiske. Likevel skyndte jeg meg å ta en sprøyte med fragmin, i tilfelle det kan hjelpe.
:nailbiting:
Håper, håper :shy: :Heartpink

Har du testet mer nå på kvelden? Det er så spennende :woot:

Da tok jeg en ny test. Er 14dpo i dag, og hadde ikke tenkt å teste før neste uke. Men så kom det blod i dag, og ville teste for å sjekke om testen 10dpo kanskje var defekt/kun skyggestrek. Det kom en strek nå, men er nok altfor svak til å være 14dpo. Virker som enda en kjemisk.

Vedlegg

• IMG_0071.jpeg
    IMG_0071.jpeg
    1,4 MB · Visninger: 43
Da tok jeg en ny test. Er 14dpo i dag, og hadde ikke tenkt å teste før neste uke. Men så kom det blod i dag, og ville teste for å sjekke om testen 10dpo kanskje var defekt/kun skyggestrek. Det kom en strek nå, men er nok altfor svak til å være 14dpo. Virker som enda en kjemisk.
Denne ser ut som mine streker som jeg har hatt 14 dpo, spesielt med gutten. Den var enda litt svakere. Nå er jo testene også blitt dårligere med at de har mindre fargestoff i dem. Har du noen andre merker liggende?

Back
Topp