Oktober 2025

Du kan søke deg til Porsgrunn. Just saying.. I mellomtiden.. Ikke noe i veien for det.. <3 jeg hadde som nevnt tidligere 4 uttak med kun 1 egg å sette tilbake på alle. Valgte å reise til DK da det totalt ble billigere enn her i Norge å endte opp med en datter.. Angrer ikke et sekund på det <3
Mulig jeg misforstår så beklager om oppfattes som Captain Obvious :P

Men vi er enige om at det offentlige dekker 3 fullførte forsøk (uttak som resulterer i innsett regnes som ett forsøk. Evt fryseforsøk teller ikke med i disse 3 forsøkene), og at man da ikke kan få nye forsøk hos et annet offentlig sykehus (feks Porsgrunn) når disse 3 er brukt opp?

Mener du at om man har igjen feks ett forsøk så kan man bytte sykehus? Så stemmer ihvertfall det :)

Beklager om jeg er litt treg nå :P

Men vi er enige om at det offentlige dekker 3 fullførte forsøk (uttak som resulterer i innsett regnes som ett forsøk. Evt fryseforsøk teller ikke med i disse 3 forsøkene), og at man da ikke kan få nye forsøk hos et annet offentlig sykehus (feks Porsgrunn) når disse 3 er brukt opp?

Mener du at om man har igjen feks ett forsøk så kan man bytte sykehus? Så stemmer ihvertfall det :)

Jeg måtte google :laughing002 Dette kom opp:
Ja, du kan søke til Porsgrunn (Sykehuset Telemark HF) for assistert befruktning, selv om du har brukt opp de tre offentlige forsøkene ved Oslo universitetssykehus (OUS)
. Porsgrunn er en av de få sykehusene som tilbyr behandling til pasienter som har brukt opp sitt kvote av offentlige forsøk, da de har et spesielt flerregionalt tilbud. Du må imidlertid være forberedt på at du ikke får dekket utgiftene til behandling på samme måte som i et offentlig system.

Du kan søke deg til Porsgrunn. Just saying.. I mellomtiden.. Ikke noe i veien for det.. <3 jeg hadde som nevnt tidligere 4 uttak med kun 1 egg å sette tilbake på alle. Valgte å reise til DK da det totalt ble billigere enn her i Norge å endte opp med en datter.. Angrer ikke et sekund på det <3
Så herlig og høre så fin historie du har og lik som min med 1 hver gang :Heartbigred

Jeg også kjenner så godt igjen det du og de andre beskriver rundt dette med forventinger, spesielt når man blir fortalt at alt fra sædprøver og hormonprøver, til "tilstand" i livmor osv er godt innenfor normalen, så blir også fallhøyden stor når det ender stikk motsatt...

Jeg har (i mitt tilfelle) lært at flere enn 5 egg ut (for meg) resulterer som regel i 0 på dag 5. De gangene jeg har fått ut 3 og 4 så har det blitt ett høygradert embryo som har festet seg, men endt i kjemisk. (Mistenker at de kjemiske kan være pga autoimmun sykdom)

En lege fortalte oss at det mest ønskelige (som regel) er mellom 6-12 egg. Ferre enn 6 så har man naturlig større sjanse for at for mange faller fra innen innsett. Flere enn 12 så blir ofte kvaliteten på eggene dårligere og man risikerer ofte å sitte igjen med få eller ingen gode embryo da heller. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg tror det kan være noe i det.. bare kjipt å aldri komme over 6'tallet.

Jeg og samboern snakket om det i sta.. det der med fallhøyde. Det er liksom ingen andre situasjoner jeg klarer å finne somm kan sammenlignes. "Balanserer på en kvisegg" beskriver det kanskje best. Vi er liksom i et vakuum hvor det enten kan gå rett til helvette eller så kan faktisk vår største drøm gå i oppfyllelse... ett av to liksom.. og det er ikke noen mellomting.

Sender deg en god klem ♡
Ja det er så sant det, god klem til deg også :Heartbigred

Kanskje ikke dumt å sjekke muligheter der, kostnader og sånt:bookworm:
Dette viste jeg ikke, uansett håp er ikke ute før alt er prøvd tenker jeg. Så få vi se veien videre om gullegget ligger på frys eller nye utak privat eller ei. Vi må tenke at det ordner seg nok på et vis, men noen dager er tunge etter nedturer og mye smerter med ivf. En ting er sikkert jeg skal aldri ta lang protokoll igjen hehe det er det eneste jeg vet som er helt sikkert i mitt liv nå. Tante rød kom nå 13 dager etter utak og skal si hu er veldig vond nå etter alt sammen, bare å kvinne seg opp igjen :wacky:

Vi har hatt icsi et par ganger. Første gangen ble 4 av 4 egg befruktet, og ett klarte seg. Andre gangen ble 4 av 6 befruktet, men alle falt fra innen dag 5-6... med ivf har vi fått 1 av 4 befruktet og 0 av 2. Så icsi ser ut til å fungere bedre for oss. Sædprøven er alltid bra og også mine hormonprøver, men embryologene mistenkte at "skallet" på eggene var blitt litt for hardt/"seigt" for sædcellene å trenge igjennom på egenhånd. (Noe som dessverre er vanlig med årene)

Så det trenger ikke være mannlig faktor for at de bruker icsi. (Privat koster det 5-6k ekstra tho) Vi prøver å mase om å få det skriftlig at de skal gjøre det i morgen også.
Oi visste jeg ikke, så fint at det funker bedre wow:Heartbigred

Jeg måtte google :laughing002 Dette kom opp:
Ja, du kan søke til Porsgrunn (Sykehuset Telemark HF) for assistert befruktning, selv om du har brukt opp de tre offentlige forsøkene ved Oslo universitetssykehus (OUS)
. Porsgrunn er en av de få sykehusene som tilbyr behandling til pasienter som har brukt opp sitt kvote av offentlige forsøk, da de har et spesielt flerregionalt tilbud. Du må imidlertid være forberedt på at du ikke får dekket utgiftene til behandling på samme måte som i et offentlig system.

Oi! Men det er jo fantastisk! :D
Leste en artikkel av en av legene der som mente at grensen for forsøk burde heves nettopp fordi i gjennomsnitt trenger pasienter 3-6(mener der var det) forsøk for å lykkes. Og at det derfor nesten er bare slemt å tilby bare 3 forsøk når mange ikke får mer en enn ett innsett per uttak. Så det overrasker meg egentlig ikke at de har fått til et smutthull ♡ sier mye om dedikasjoen til de som jobber der òg, tenker jeg ♡

Har lest så mye bra om Porsgrunn så vi ble henvist dit i mai istedetfor tilbake til riksen (og fikk første time allerde nå i oktober). Men etter timen vi hadde med riksen og litt mer utredning så følte vi at vi skulle prøve der igjen likevel. (Og avbestille timen i Porsgrunn før sommeren) Hadde vi ikke bodd så langt unna så hadde vi nok dratt dit istedet. Men det er da veldig godt å vite at det er mulig om vi orker mer etter vi er ferdige på riksen.

Var det noen flere som har uttak eller innsett i morgen? ♡

Last edited:

Jeg mener at selv om du har fått dekket 3 forsøk i det offentlige F.eks Riksen så kan man alltids forsøke med å bytte å få en second opinion. Det verste man kan få er et nei. :) jeg hadde 3 avbrutte, men fikk et uttak nr 4 som var det eneste godkjente uttaket jeg hadde. De er litt rundere I kantene, så har man en god søknad fra en gyn så mulig. :)

Dette viste jeg ikke, uansett håp er ikke ute før alt er prøvd tenker jeg. Så få vi se veien videre om gullegget ligger på frys eller nye utak privat eller ei. Vi må tenke at det ordner seg nok på et vis, men noen dager er tunge etter nedturer og mye smerter med ivf. En ting er sikkert jeg skal aldri ta lang protokoll igjen hehe det er det eneste jeg vet som er helt sikkert i mitt liv nå. Tante rød kom nå 13 dager etter utak og skal si hu er veldig vond nå etter alt sammen, bare å kvinne seg opp igjen :wacky:
Absolutt :Heartpink Åh fy f*** lang protokoll er noe drit ja :dead: oh no, stakkars!

Leste en artikkel av en av legene der som mente at grensen for forsøk burde heves nettopp fordi i gjennomsnitt trenger pasienter 3-6(mener der var det) forsøk for å lykkes. Og at det derfor nesten er bare slemt å tilby bare 3 forsøk når mange ikke får mer en enn ett innsett per uttak. Så det overrasker meg egentlig ikke at de har fått til et smutthull ♡ sier mye om dedikasjoen til de som jobber der òg, tenker jeg ♡

Har lest så mye bra om Porsgrunn så vi ble henvist dit i mai istedetfor tilbake til riksen (og fikk første time allerde nå i oktober). Men etter timen vi hadde med riksen og litt mer utredning så følte vi at vi skulle prøve der igjen likevel. (Og avbestille timen i Porsgrunn før sommeren) Hadde vi ikke bodd så langt unna så hadde vi nok dratt dit istedet. Men det er da veldig godt å vite at det er mulig om vi orker mer etter vi er ferdige på riksen.
Mhm synes også at 3 er så lite… spesielt dersom man aldri får noe på frys. Ivf er brutalt . Ja, så klart krysser vi alt for at vi slipper men veldig deilig å lese at det kanskje finnes andre muligheter som du sier :Heartpink masse lykke til i dag på uttak! Skal tenke på deg :smiley-angelic003

Jeg mener at selv om du har fått dekket 3 forsøk i det offentlige F.eks Riksen så kan man alltids forsøke med å bytte å få en second opinion. Det verste man kan få er et nei. :) jeg hadde 3 avbrutte, men fikk et uttak nr 4 som var det eneste godkjente uttaket jeg hadde. De er litt rundere I kantene, så har man en god søknad fra en gyn så mulig. :)

Da forstår jeg tror jeg :D Da har du i teorien bare brukt ett av 3 forsøk offentlig og kan ta de andre hos Porsgrunn? Eller er det sånn at når du har brukt alle tre forsøk (uttak som resulterer i innsett) så kan man søke Porsgrunn om flere forsøk?

Hos privat teller jo ett forsøk uansett om man får noe å sette inn på det uttaket... Så for oss var det hele tiden en vurdering å avbryte når vi feks bare fikk to egg ut.. Det følte jeg på at var bedre mtp offentlig forsøk. (Feks om dette uttaket ikke resulterer i noe så har vi fortsatt to forsøk igjen)

Ikke lett å holde seg oppdatert, men jeg prøver :P

Får du vite i dag når du får innsett ? ♡

Mhm synes også at 3 er så lite… spesielt dersom man aldri får noe på frys. Ivf er brutalt . Ja, så klart krysser vi alt for at vi slipper men veldig deilig å lese at det kanskje finnes andre muligheter som du sier :Heartpink masse lykke til i dag på uttak! Skal tenke på deg :smiley-angelic003

Helt enig! :)

Tusen takk søte deg :)

Da forstår jeg tror jeg :D Da har du i teorien bare brukt ett av 3 forsøk offentlig og kan ta de andre hos Porsgrunn? Eller er det sånn at når du har brukt alle tre forsøk (uttak som resulterer i innsett) så kan man søke Porsgrunn om flere forsøk?

Hos privat teller jo ett forsøk uansett om man får noe å sette inn på det uttaket... Så for oss var det hele tiden en vurdering å avbryte når vi feks bare fikk to egg ut.. Det følte jeg på at var bedre mtp offentlig forsøk. (Feks om dette uttaket ikke resulterer i noe så har vi fortsatt to forsøk igjen)

Ikke lett å holde seg oppdatert, men jeg prøver :P

Får du vite i dag når du får innsett ? ♡
Jeg brukte bare et forsøk men jeg fikk ikke flere. De sa jeg aldri kom til å bli mor med egne egg så de anbefalte å gå ned 25 kg å henvises til eggdonasjon. Jeg hørte ikke på det å glad er jeg for det.....! :D

Ja, jeg veit. Det er helt krise men pengene rår. Det er jo det man ser. Jeg var på samtale hos Spiren og kjente at ikke faen. Det ble faktisk billigere for oss å reise til Aarhus å ha uttak der pluss at jeg kjørte t/r Østfold - Aarhus x 1 pr mnd i 4 mnd. Totalt ble det ca 100k. Det var kun første uttak i 3pakken :)

Innsett Lørdag kl 1245 <3

Ja veldig lite, når mange trenger 7-8 innsett før det lykkes , også er den mange som spontan abort også! Så 3 innsett om man ikke får på frys sånne som meg ble plutselig sjansene våres små, får jo ikke de samme forsøkene som de som får på frys. Burde vært litt flere sjanser :Heartbigred

Googla at de er strenge ved Porsgrunn om man kan bli vurdert til og få nytt forsøk der, kvinnen må helst være under 39 år. Jeg blir 40 i februar 2 år med prøving her alt og ingenting har skjedd :wacky: Det blir nok uansett privat på en el annen måte om jeg orker mer av dette, vil jo ha en baby og en liten familie. Hvem vet kanskje eggdonasjon ligger i kortene eller adopsjon, skal i alle fall få en second opinion privat se hva de sier og hva anbefaler oss videre. Men først må jeg vente på time til innsett av vårt siste fryste embryo og få satt inn det. Så få man ta alt deretter. Meldte inn mensen i går så får man se når man får svar på når. Pleier og ta 2 uker ish før jeg har fått svar når jeg har meldt inn mensen, går ikke så fort offentlig :schocked028

Back
Topp