Influensavaksine?

lilleperle

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
♡ Babymais2026 ♡
Da jeg var på første svangerskapskontroll for en stund siden nevnte de at de pleide å anbefale influensavaksine til gravide.
Har dere noe info om det?
Går det an å ta det på apoteket? Er styr å komme seg til fastlegen :dead:

Ja, det er anbefalt til alle gravide som er i 2. eller 3. trimester i influensasesongen. Jeg tok influensavaksinen hos fastlegen sist, i tillegg til kikhostevaksinen. Vil anta at vaksine mot covid-19 også fortsatt er anbefalt?

Kan ikke huske om jeg betalte for influensavaksinen sist, men når jeg googler finner jeg ihvertfall ikke noe som sier at den er gratis for gravide, så gjorde sikkert det. Og da er det jo like greit å bare dra på et Apotek. Mener det er Boots som tilbyr billigst influensavaksine (for medlemmer i kundeklubben, sjekka dette nylig fordi arbeidsplassen min har sluttet å tilby gratis vaksine :shifty:).

Ja, det er anbefalt til alle gravide som er i 2. eller 3. trimester i influensasesongen. Jeg tok influensavaksinen hos fastlegen sist, i tillegg til kikhostevaksinen. Vil anta at vaksine mot covid-19 også fortsatt er anbefalt?

Kan ikke huske om jeg betalte for influensavaksinen sist, men når jeg googler finner jeg ihvertfall ikke noe som sier at den er gratis for gravide, så gjorde sikkert det. Og da er det jo like greit å bare dra på et Apotek. Mener det er Boots som tilbyr billigst influensavaksine (for medlemmer i kundeklubben, sjekka dette nylig fordi arbeidsplassen min har sluttet å tilby gratis vaksine :laughing002 ).
Sniker fra april, covid-vaksinen har akkurat gått ut av anbefalingene for friske gravide, nytt fra nå i høst :)

Kan ta både hos fastlege og på apotek, i tillegg har noen kommuner kommunalt vaksinasjonsprogram. Koster ca 300 kr kommunalt og en 350-450 på apotek:)

Tenker noen av dere å ta RS-vaksine? Legen min sa jeg ikke trengte siden lille kommer på våren, så da kunne jeg spare den utgiften, men hører jo så mye om det, blir litt usikker likevel :/

Hei. Sniker fra juni :)
Får tilbud om gratis influensavaksine på jobb. Er i 1. trimester, men jeg greier ikke helt å finne om det bare er anbefalt i 2. og 3. trimester, eller om det også er helt ufarlig å ta den i 1, bare ikke nødvendig. Evt. om den bare anbefales dersom man har noe tilleggsrisiko.
Ender nok med å spørre bedriftshelsetjenesten altså, men ville bare høre om noen hadde erfaringer. :)

Tenker noen av dere å ta RS-vaksine? Legen min sa jeg ikke trengte siden lille kommer på våren, så da kunne jeg spare den utgiften, men hører jo så mye om det, blir litt usikker likevel :/
Jeg tenker absolutt å ta den. Storebror er i en stor bhg med mye sykdom. Ta sesongen er forsåvidt over på den tiden, så legen din har rett. Men etter litt erfaring med barn på sykehuset tar jeg den uansett :Heartred

Får tilbud om gratis influensavaksine på jobb. Er i 1. trimester, men jeg greier ikke helt å finne om det bare er anbefalt i 2. og 3. trimester, eller om det også er helt ufarlig å ta den i 1, bare ikke nødvendig. Evt. om den bare anbefales dersom man har noe tilleggsrisiko.
Ender nok med å spørre bedriftshelsetjenesten altså, men ville bare høre om noen hadde erfaringer. :)
Det er bare å ta den i første trimester, ikke noe farlig, det er bare at tilleggsrisikoen ved influensa er størst i andre og tredje trimester. Det beskytter også barnet noe, men det har ikke så mye å si for oss som får barn langt utenfor sesong, så ville ikke tenkt så mye på det. Hvis du er i første trimester nå vil du uansett være i andre trimester i løpet av sesongen, og det anbefales jo å ta vaksinen mellom oktober og desember, så ville absolutt bare tatt den nå når jeg fikk den gratis! :love017

Jeg hadde ikke tenkt å ta den, men legen min anbefalte det. Argumentet hennes var at man kan bli smittet selv om det ikke er sesong og man blir like syk sommer som vinter. Så tenker det er en lur investering :happy090 Men teit at den er ganske dyr!

Da jeg var på første svangerskapskontroll for en stund siden nevnte de at de pleide å anbefale influensavaksine til gravide.
Har dere noe info om det?
Går det an å ta det på apoteket? Er styr å komme seg til fastlegen :dead:
Tror du kan ta denne hos apotek ja, ville bare ringt og avtalt med de i forkant :happy:

Det er bare å ta den i første trimester, ikke noe farlig, det er bare at tilleggsrisikoen ved influensa er størst i andre og tredje trimester. Det beskytter også barnet noe, men det har ikke så mye å si for oss som får barn langt utenfor sesong, så ville ikke tenkt så mye på det. Hvis du er i første trimester nå vil du uansett være i andre trimester i løpet av sesongen, og det anbefales jo å ta vaksinen mellom oktober og desember, så ville absolutt bare tatt den nå når jeg fikk den gratis! :love017
Takk for redegjørelse! :)

Men her står det at gravide er i vaksinasjonsprogrammet? Betyr det at man får det støttet? Jeg er i 13 svangerskapsuke:
IMG_7331.jpeg

Jeg tok influensavaksine i går. Får det gratis av jobben og de kom til kontoret og vaksinerte de som ønsket det. Jeg er 9+3 på vei. Har uansett pleid å ta det hvert år så lenge det tilbys via jobben, så da var det ingen unntak nå. Sjekket først at det er trygt og det er det. :)

Jeg tok influensavaksine i går. Får det gratis av jobben og de kom til kontoret og vaksinerte de som ønsket det. Jeg er 9+3 på vei. Har uansett pleid å ta det hvert år så lenge det tilbys via jobben, så da var det ingen unntak nå. Sjekket først at det er trygt og det er det. :)
Åh så deilig å få det ordnet på jobben da gitt! Så flott :happy: :joyful:

Legene på min jobb sa den var trygg i første trimester så jeg tok den i uke 6 :cool:

Back
Topp