Tuuli
Flørter med forumet
Vist den ikkje øker har ikkje egget sluppet?Ja, nettopp slik![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vist den ikkje øker har ikkje egget sluppet?Ja, nettopp slik![]()
Nei, i teorien ikkeVist den ikkje øker har ikkje egget sluppet?

Det skjedde med meg og ble gravid den syklusenNei, i teorien ikkeMen det finnes jo de som har hatt eggløsning men ikke har fått utslag mens de temper, man da er det ofte litt hormonkluss inne i bilde. Tror jeg har sett det bare en gang, av alle chartene jeg har sett. Så dersom man temper til samme tid hver dag, etter sammenhengende søvn med et termometer (helst to desimaler), enten oralt eller vaginalt, så skal man se en tydelig økning dagen etter eggløsning.
![]()
Ja, det kan skje som sagt. Men det er sjeldent når man har regelmessig syklus uten hormonforstyrrelse, og man temper på riktig måte.Det skjedde med meg og ble gravid den syklusen
Men poenget var å forklare hvordan man leser charten sin, og stedfester eggløsning. 
Kan se ut som du har hatt eggløsning ja, men fortsett å tempe fremover for å se om den holder seg oppe eller ikke.Syntes temping egentlig er sikkelig slit. Går greit å tempe på samme tid når eg skal på skole men eg har også merka at eg våkner om natta etter eg har begynt med dette. Trur bevisstheten om at eg må sjekke tempen får meg til å våkne og trur det er morning men så er da 3 på natta. Eller eg våkner og tar tempen tilfelle det er rett før eg egentlig skal våkne slik at det ikkje blir for seint
Om jeg får gjette vil jeg tippe du hadde eggløsning på den siste dagen du tempet jeg, på cd16. Det er siste dagen med fertil utflod, og siden tempen din er så stabil der oppe i øvre sikte nå tipper jeg du allerede er 5dpo, og at du faktisk har gode sjanser for å bli gravid denne syklusen. Det er jo det viktigste, selv om jeg forstår veldig godt at det var kjipt å misse de dagene!
Og jeg fikk den gang høre av andre erfarne tempere at det er en liten innkjøringsprosess for mange når de begynner med tempe.
Men etter hvert temper man nesten i halvsøvne, og det går av seg selv. Kjedelig når man er i innkjøringen da, men det er verdt det på sikt.Ååå er så gøy å få svar av degKan se ut som du har hatt eggløsning ja, men fortsett å tempe fremover for å se om den holder seg oppe eller ikke.Om jeg får gjette vil jeg tippe du hadde eggløsning på den siste dagen du tempet jeg, på cd16. Det er siste dagen med fertil utflod, og siden tempen din er så stabil der oppe i øvre sikte nå tipper jeg du allerede er 5dpo, og at du faktisk har gode sjanser for å bli gravid denne syklusen. Det er jo det viktigste, selv om jeg forstår veldig godt at det var kjipt å misse de dagene!
Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver om urolig og avbrutt søvn, og at man hele tiden ligger å «venter» på å tempe. Det var slik for meg også i begynnelse, men man venner seg til det. Faktisk stresset jeg så mye den dagen jeg var ganske sikker på å få eggløsning at jeg nesten ikke sov noe den natten, og tempen ble kjempe rar, og den syklusen endte jeg opp gravid. Så jeg fikk liksom ikke den «fine charten» som gravidchart. Men pytt, det ble en baby likevel.Og jeg fikk den gang høre av andre erfarne tempere at det er en liten innkjøringsprosess for mange når de begynner med tempe.
Men etter hvert temper man nesten i halvsøvne, og det går av seg selv. Kjedelig når man er i innkjøringen da, men det er verdt det på sikt.
håper du har rett med at det er god sjanse denne måneden. Har prøvd på nr 2 siden feb 2023 så eg begynte å tru at eg hadde mista eggløsninga så var godt å sjå at det stiger no når det skulle. Eg trudde egentlig at eggløsning var dag 15 siden eg tenkte at egget lever i eit døgn så det var dag 16 når egget er "ferdig" og eggløsningen er avslutta. Om det gir meining hahaSå koselig!Ååå er så gøy å få svar av deghåper du har rett med at det er god sjanse denne måneden. Har prøvd på nr 2 siden feb 2023 så eg begynte å tru at eg hadde mista eggløsninga så var godt å sjå at det stiger no når det skulle. Eg trudde egentlig at eggløsning var dag 15 siden eg tenkte at egget lever i eit døgn så det var dag 16 når egget er "ferdig" og eggløsningen er avslutta. Om det gir meining haha
Ja, neida kroppen begynner å produserer progesteron i det øyeblikket egget slipper. Det er faktisk den tomme posen hvor egget har kommet ut av, som produserer progesteron. Det øker de første dagene, før det stabiliser seg på et nivå. Dersom man blir gravid vil blastocysten (det befruktede egget) produsere HCG når det implanterer i livmoren. Om det skjer, sender kroppen signaler til den tomme eggposen om å fortsette produksjonen av progesteron, og tempen vil da forbli høy på charten. Men dersom egget ikke fester seg, vil eggposen skrumpe inn og produksjonen av progesteron avta, og tempen derfor falle, før man får mensen.
Håper det er gullet som har sluppet, og at dere kanskje allerede har laget en liten lillebror eller lillesøster. 
Akkurat det at det øker når egget er sluppet og egget produserer progesteron viste eg ikkje. Du er så klok på dette duSå koselig!Ja, neida kroppen begynner å produserer progesteron i det øyeblikket egget slipper. Det er faktisk den tomme posen hvor egget har kommet ut av, som produserer progesteron. Det øker de første dagene, før det stabiliser seg på et nivå. Dersom man blir gravid vil blastocysten (det befruktede egget) produsere HCG når det implanterer i livmoren. Om det skjer, sender kroppen signaler til den tomme eggposen om å fortsette produksjonen av progesteron, og tempen vil da forbli høy på charten. Men dersom egget ikke fester seg, vil eggposen skrumpe inn og produksjonen av progesteron avta, og tempen derfor falle, før man får mensen.
Derfor helt fint og normalt at tempen din har stabiliserer seg nå, og derfor jeg kanskje tenker at du har hatt eggløsning allerede på dag 16, siden den allerede er stabil. Men noen har temp som spretter opp på én dag, mens andre har litt «krabbetemp», vanligvis ser man kanskje oftest det siste. Men ganske tydelig at du har hatt eggløsning.Håper det er gullet som har sluppet, og at dere kanskje allerede har laget en liten lillebror eller lillesøster.
![]()

Det er ganske fascinerende egentlig!Akkurat det at det øker når egget er sluppet og egget produserer progesteron viste eg ikkje. Du er så klok på dette du![]()
Kroppen er utrolig spennende, og smart. Heia egget! 
Er så glad for at det er bevis på eggløsning. Eg har brukt eggløsningtest lenge og følte at den aldri blei heilt positiv. Itillegg så ammet eg barnet mitt lenge men hadde normal syklus men har forsatt ikkje fått ein einaste positiv test. Er no 4 måneder siden avvenning og håper på sikkelig eggløsningDet er ganske fascinerende egentlig!Kroppen er utrolig spennende, og smart. Heia egget!
![]()
Skal eg forvente at tempen dropper litt i morgen eller dagen etterpå som festedipp om det er ein graviditet? Har lest at mange får ein dipp på dag 7-8Så koselig!Ja, neida kroppen begynner å produserer progesteron i det øyeblikket egget slipper. Det er faktisk den tomme posen hvor egget har kommet ut av, som produserer progesteron. Det øker de første dagene, før det stabiliser seg på et nivå. Dersom man blir gravid vil blastocysten (det befruktede egget) produsere HCG når det implanterer i livmoren. Om det skjer, sender kroppen signaler til den tomme eggposen om å fortsette produksjonen av progesteron, og tempen vil da forbli høy på charten. Men dersom egget ikke fester seg, vil eggposen skrumpe inn og produksjonen av progesteron avta, og tempen derfor falle, før man får mensen.
Derfor helt fint og normalt at tempen din har stabiliserer seg nå, og derfor jeg kanskje tenker at du har hatt eggløsning allerede på dag 16, siden den allerede er stabil. Men noen har temp som spretter opp på én dag, mens andre har litt «krabbetemp», vanligvis ser man kanskje oftest det siste. Men ganske tydelig at du har hatt eggløsning.Håper det er gullet som har sluppet, og at dere kanskje allerede har laget en liten lillebror eller lillesøster.
![]()
Det er noe som kalles «secondary estrogen surge», altså at østrogenet øker i midten av lutealfasen. Da kan tempen droppe, en dag eller to, men det har ingenting med «festning» å gjøre egentlig. Selv om det også er runer den tiden egget vanligvis vil feste seg. Grunnen til denne myten, er at noen studier viser at de med slike dipper på charten, oftere har vært en gravidchart. Men myten om festedippen lever i beste velgående på slike forum, men er altså ikke noe som forskning støtter. 
Såg ein økning men blei aldri sterkere eller like sterk som kontrollstreken. Kun eit par gonger eg har fått da.@Tuuli Synes du at eggløsningstestene dine noen gang har vært sterkere enn de pleier da? Det er noen som har veldig kort LH topp, og som må teste flere ganger daglig for å se en klink positiv test.Og for noen blir testen aldri veldig sterk, men at de ser en økning.
Nei, festedipp er en myte. Veldig seiglivet også.Det er noe som kalles «secondary estrogen surge», altså at østrogenet øker i midten av lutealfasen. Da kan tempen droppe, en dag eller to, men det har ingenting med «festning» å gjøre egentlig. Selv om det også er runer den tiden egget vanligvis vil feste seg. Grunnen til denne myten, er at noen studier viser at de med slike dipper på charten, oftere har vært en gravidchart. Men myten om festedippen lever i beste velgående på slike forum, men er altså ikke noe som forskning støtter.
Jeg for min del har tempet i snart 5 år, og har ofte slike dipper utenom å være gravid.
![]()
Har egentlig bare kjøpt Make Sure sin som blir solgt på veldig mange nettapotek. Bare pass på at du kjøper et basaltermometer med to desimaler. Make sure sin er ganske treg, men har ikke egentlig vært så plaget av det. Jeg bare skyller av termometeret i varmt vann. Tar tempen i munnen/under tungen.Hei. Tenker jeg prøver meg på dette med temping, da jeg har veldig uregelmessig syklus som varierer fra 25-30 dager. Appen har jeg fått ordnet, men lurte på hvilken termometer dere bruker. Tar dere noe utenpå termometeret?
Evt er det en infotråd dere vet om?
Takker for svar. Mon tro om det har vært vanlig å tempe i dåsa, siden jeg har hatt den oppfatningen i 18 årHar egentlig bare kjøpt Make Sure sin som blir solgt på veldig mange nettapotek. Bare pass på at du kjøper et basaltermometer med to desimaler. Make sure sin er ganske treg, men har ikke egentlig vært så plaget av det. Jeg bare skyller av termometeret i varmt vann. Tar tempen i munnen/under tungen.

Åja det tror jeg ikke noen gjørTakker for svar. Mon tro om det har vært vanlig å tempe i dåsa, siden jeg har hatt den oppfatningen i 18 år![]()
Man kan ta tempen i rumpa også, men i munnen er jo det enkleste.