Hei! Jeg har vært på to egguttak, siste var i går. Første gang i sommer så var jeg veldig engstelig og synes egguttaket var ubehagelig, men overkommelig. Jeg spurte om mer beroligende uten å bli hørt, så det ble gjennomført uten noe mer medisiner. Jeg fikk blodtrykksfall etter uttaket og holdt på å besvime.
Til uttaket i går: Denne runden ba jeg om mer beroligende i forkant for å slippe å ha så mye angst og jeg fikk da en ekstra Vival. Jeg kjente derimot lite til tablettene jeg fikk, kjente meg ikke døsig i det hele tatt, men jeg engstet meg ikke like mye heller siden jeg hadde vært igjennom det én gang før. Det var en ny, ung kvinnelig lege som utførte uttaket. Jeg vet ikke om hun var vikar for hun er ikke på oversikten over ansatte. Det begynte med at det allerede ble veldig vondt da ultralydproben ble presset inn, føltes ikke ut som det var noe som helst glidemiddel på den :/ Fikk først lokalbedøvelse bare på den siden hun startet med først og uttaket var veldig vondt. Jeg klarte ikke slappe av og spente hele kroppen. Jeg spurte til slutt om å få morfin og legen virket nesten litt oppgitt og utvekslet blikk med sykepleieren. Hun sa også til meg at hvis jeg allerede var svimmel, så kom jeg nok til å bare bli mer svimmel med morfin. Kroppen slappet raskt av etter morfinen, men hun fikk ikke ut noen egg på den andre siden, så da var mesteparten av prosedyren allerede ferdig. Etterpå ble jeg veldig svimmel og besvimte og var borte i 30-40 sekunder. Da jeg våknet til, begynte jeg å gråte. Jeg fikk beskjed fra en annen sykepleier som kom innom at jeg ikke kom til å få morfin neste gang pga. reaksjonen jeg fikk. Jeg synes hele opplevelsen var veldig ubehagelig og spesielt siden jeg opplevde at legen ble oppgitt av at jeg uttrykte smerte og ba om mer smertestillende... Er det noen andre som har opplevd lignende? Legen virket veldig ny og uerfaren synes jeg. Ingen kritikk mot ansatte i Porsgrunn generelt, jeg synes sykepleierne der generelt sett er veldig hyggelige. Men jeg synes det er vanskelig å få tilpasset medisinering og smertestillende. I tillegg så reagerer jeg på at legen bare fortsetter selv om jeg har store smerter og virket nærmest irritert da jeg spurte om mer smertelindring. Det hele opplevdes ganske traumatiserende.
Er det noen andre som har hatt lignende erfaring? Og er det noen som har bedt om mer eller andre typer smertestillende og beroligende før uttak?