Morgenrutiner jobb/barnehage

EmEm

Flørter med forumet
Julibarna2024☀️
Hei! Håper dere kan hjelpe meg å bli litt klokere. Vi har en 1-åring som har startet i barnehage. Til nå har jeg hatt god tid på morgenen og har kunnet hente tidlig. Men nå får jeg forhåpentligvis snart jobb, og da vil morgenrutinene måtte endre seg. Jeg lurer på hvordan det skal gå opp med levering i barnehage og begge foreldre i jobb. Hvordan får dere andre den kabalen til å gå opp? Hva er deres morgenrutiner??

Når leverer dere, og når henter dere og hvilke "aktiviteter" (mat, påkledning, tannpuss etc) gjør dere på morgenen før bhg? Får så dårlig samvittighet av å tenke at vi må levere kl 7 og hente kl 16, men det er kanskje sånn for alle andre også? Og hvis vi skal klare å levere kl 7 må vel barnet stå opp kl 6?

Nå jobber jeg der barnet mitt går i barnehage, så kan bare svare for oss. Vi våkne 7, ordne oss og drar til jobben og barnehagen til 8, der hun spise frokost. Så er jeg ferdig kl 3 og tar hun med hjem samtidig.

Vi løser det med at den som begynner senest på jobb tar seg av levering, og den som er tidligst ferdig tar seg av henting. I den forstanden er vi heldige som kan tillate oss å jobbe under 100% for å ha mer tid sammen med barna. Frem til at barnet er 10 år har man rett til å jobbe redusert, se lovdata.no. Kanskje dette er aktuelt for dere?

Det kan være lurt at barnet er helt våkent ved levering, dvs. stå opp i god tid. :)

Last edited:
Vi løser det med at den som begynner senest på jobb tar seg av levering, og den som er tidligst ferdig tar seg av henting. I den forstanden er vi heldige som kan tillate oss å jobbe under 100% for å ha mer tid sammen med barna. Frem til at barnet er 10 år har man rett til å jobbe redusert, se lovdata.no. Kanskje dette er aktuelt for dere?

Det kan være lurt at barnet er helt våkent ved levering, dvs. stå opp i god tid. :)
Takk for kjempebra tips! Det visste jeg ikke. Tror det kan være løsningen for oss. Slik det ser ut nå så kan jeg klare å levere kl 7, men da er jeg ikke hjemme før 1730 og får bare 30-60 min med barnet mitt før hun skal sove. Det tror jeg ikke jeg klarer mentalt...

Takk for kjempebra tips! Det visste jeg ikke. Tror det kan være løsningen for oss. Slik det ser ut nå så kan jeg klare å levere kl 7, men da er jeg ikke hjemme før 1730 og får bare 30-60 min med barnet mitt før hun skal sove. Det tror jeg ikke jeg klarer mentalt...
Har aldri skjønt hvordan folk klarer å ha barn hvor begge jobber 100% pluss evt pendling. Man får jo aldri sett barna! Jeg valgte å være hjemme nettopp fordi jeg ikke hadde taklet det mentalt å bare se barna en time eller to i døgnet. Jeg er fortsatt hjemme med eldste på snart 2.5 år, og skal ha neste i mars. Regner ikke med å få noe fulltid før tidligst barna er på skolen, men realistisk blir det nok ikke mer enn 75% da heller. Vi er veldig nøkterne med penger, og selv om ikke mannen tjener særlig godt heller så går det rundt hvis man passer på sløsingen. Jeg tar også en og annen vakt ved behov, helg/kveld og slikt (er tilkalling), men da er mannen hjemme. Så for vår det har vi valgt vekk hamsterhjulet.

Akkurat nå er jeg i permisjon, men vanligvis jobbet vi 100% begge to. Vi har fleksible arbeidstider, så vi forskyver arbeidstiden. Far står opp og drar rett på jobb, og er der senest kl 7. Jeg står opp med barnet og kler på, fikser frokost og sjekker at sekken er pakket. Matpakke lager jeg kvelden før. Sykler til jobb, og leverer i barnehagen på veien. Setter igjen sykkelvogna, som far tar med hjem på ettermiddagen.
Far er ferdig på jobb kl 15, og sykler til barnehagen. Henter ca 15:30-15:45. Og så kommer jeg hjem når jeg er ferdig med arbeidsdagen. Er hjemme rundt kl 17. Da er vi også ferdig med dagens trening.

Får vurdere om vi kan redusere arbeidstiden litt neste høst, når vi skal ha to barn i barnehagen.

Har du krav på ammefri? Ammer du fortsatt? Hvis amming er en del av morgenrutinen og du har rett på ammefri vil det kunne kjøpe litt tid. Bruker du en halvtime på amming, kan du komme en halvtime seinere på jobb. Hvis du har rett på det. Mange bedrifter opererer med den lovpålagte timen til barnet er ett år. Der jeg jobber får jeg anledning, ved behov, til å ta ut opptil to timer pr. dag frem til barnet er 2 år, dersom barnet fortsatt ammes.

Retten til å jobbe redusert tror jeg er en rett til å jobbe 80%. Lønnen blir deretter. Men fordelen er blant annet at selv om stillingen din ikke gunstig kan deles opp i 80 og 20% på en annen person, så må arbeidsgiver forholde seg til loven og innvilge det.

Ellers kan jeg ikke komme med særlig tips. Vi jobber turnus og lever godt med de godene det innebærer.

Her jobber vi begge to i gangavstand tll barnehage, og jobb, så vi er veldig heldige sånn sett.
Morgenen vår er stort sett sånn her: vi står opp en gang mellom 6 og 7. pg litt avhengig av når vi står opp spiser vi grøt kl 7, eller vi venter med mat til han er i barnehagen.
7:30 går vi hjemme fra, og da går far rett til sin jobb, mens jeg tar med meg O og leverer i barnehagen. Da blir han levert ca. 7:50.
Mannen har da kommet på sin jobb ca. 7:40, og kan dermed gå 15:40 uten å måtte jobbe noe inn, dermed kan han være i barnehagen 15:45 for henting, også triller de to samme til min jobb for å møte meg før vi triller sammen hjem.

Når O kommer i barnehagen får han mat der ofså uavhengig av om han har spist grøt kl. 7 eller ikke, jeg gir bare beskjed hvis han har spist, sånn at de vet at det ikke er krise hvis han ikke vil spise frokost der.

Jeg er kun en forelder da. Men jeg og frøkna står opp. Jeg går på do, pusser tenner, kler på meg osv. Så skifter vi bleie, kler på henne, pusser tenner og drar så fort vi kan til barnehagen. Barnehagen er full-kost, så hun spiser frokost der. Hun er der ofte fra 7.15 til 16.00-16.30.. men jeg må jo jobbe (vurderer å jobbe redusert, 80%, som noen nevnte man har rett på, men mest for å ha en dag hjemme til husarbeid uten forstyrrelser og evt egentid for å stå i alt). Etter barnehagen/jobb blir det litt lek og kos, før vi lager middag sammen og hun legger seg mellom 18 og 19.

Jeg er kun en forelder da. Men jeg og frøkna står opp. Jeg går på do, pusser tenner, kler på meg osv. Så skifter vi bleie, kler på henne, pusser tenner og drar så fort vi kan til barnehagen. Barnehagen er full-kost, så hun spiser frokost der. Hun er der ofte fra 7.15 til 16.00-16.30.. men jeg må jo jobbe (vurderer å jobbe redusert, 80%, som noen nevnte man har rett på, men mest for å ha en dag hjemme til husarbeid uten forstyrrelser og evt egentid for å stå i alt). Etter barnehagen/jobb blir det litt lek og kos, før vi lager middag sammen og hun legger seg mellom 18 og 19.
Utrolig creds to alenemødre/fedre ❤️ Skjønner virkelig ikke hvordan dere får det til å gå rundt.

Hei! Håper dere kan hjelpe meg å bli litt klokere. Vi har en 1-åring som har startet i barnehage. Til nå har jeg hatt god tid på morgenen og har kunnet hente tidlig. Men nå får jeg forhåpentligvis snart jobb, og da vil morgenrutinene måtte endre seg. Jeg lurer på hvordan det skal gå opp med levering i barnehage og begge foreldre i jobb. Hvordan får dere andre den kabalen til å gå opp? Hva er deres morgenrutiner??

Når leverer dere, og når henter dere og hvilke "aktiviteter" (mat, påkledning, tannpuss etc) gjør dere på morgenen før bhg? Får så dårlig samvittighet av å tenke at vi må levere kl 7 og hente kl 16, men det er kanskje sånn for alle andre også? Og hvis vi skal klare å levere kl 7 må vel barnet stå opp kl 6?
Hva slags jobber har dere? Fleksitid? Da ville jeg ihvertfall lagt opp dagen slik at en levererer sent og den andre henter tidlig. Om det da gjør at en/begge foreldre får veldig lite tid med barnet (og man vil ha mer) så får man evt. jobbe litt på kveldstid. Det gjør jeg til tider (tar heller 1-2 fulle kvelder med jobbing enn litt hver kveld, synes det er mer gjennomførbart). Men mens barna var små (fra 1-5 år) jobba jeg 80 % for å få nok tid med dem. Absolutt verdt det, så anbefaler aller helst det, om man har råd. Vi valgte å gjøre det, og heller ha en billig/eldre bil, kjøpe mye brukt etc., enn å ha kjempegod råd. Barna bryr seg om tid med foreldrene, ikke penger, ihvertfall de første 10 årene :) Merker stooor forskjell på barna når de hadde vært lenge i barnehagen (8-9 timer) vs. maks 7 timer som vi har fått til mens de gikk i barnehage. Ikke noe kult for noen med utslitte barn. Våre barn spiser alltid frokost hjemme sammen med en av oss (veldig koselig), leverte de ca 8.30-8.45 i barnehagen og henta ca. 15.30-15.45. Nå går de på skolen og leveres til 8.30, og har halv plass på SFO og må da hentes 15.30, så like lange dager som før. Det er optimalt for oss (spesielt siden vi da har sluppet å vekke den ene som gjerne sover til kl 7), men vet mange foretrekker å heller levere og hente litt tidligere.

Om en/begge ikke har jobb med fleksitid så er vel eneste løsning at man jobber redusert eller finner en annen jobb. Og går ikke det, så går det nok bra. Men husk at denne tiden med små barn får man aldri igjen, og jeg føler at tiden med barna absolutt er en investering som er verdt det. Hadde jeg hatt god nok råd hadde jeg glatt jobba bare 60 % til de var 10 år!

Kun en forelder her og. Jeg jobber fra kl 8-15:15, og både hjem, bhg og jobb er innenfor 2,5 km. Vi har ingen bil, så vi busser :)

Står opp ca 06:35, så stelle meg selv og barnet før vi er ut døra ca 07:15. Klokka 7:30 er hun i bhg, jeg drar på jobb, så hentes hun rundt 15:30. Legger seg ca kl 18.

Her jobber jeg vanligvis fleksitid, med 7.5 timers dager, mens mannen har fast arbeidstid fra 9-17. Siden han jobber så sent, blir det jeg som står opp før alle andre og er på jobb senest kl. 07.45. Mannen står opp med barnet, spiser frokost hjemme og leverer i barnehagen ca. 08.30. Jeg er da ferdig 15.15 og kan hente kl. 15.30. Vi drar hjem og henger sammen før middagen er klar ca. kl. 17. Siden eldste er B-menneske sovner hun ikke før tidligst 20.30. Jeg føler det er pienty med tid med henne når vi er sammen hver dag fra kl. 15.30-20.30.

Akkurat nå er jeg i perm med nr. 2, så dette gjelder ikke nå. Likevel henter jeg ikke før mellom 15.30-16 en gang for å holde på rutinen, og for å slippe å være hjemme alene med to barn for lenge.

Etter permen har jeg ammefri, mens pappa har sin del av permen. Da kommer jeg nok til å både levere og hente eldste på vei til og fra jobb, uten at det blir noe lengre dager for henne☺️

Dei dagane eg leverar, begynner eg på jobb kl 8. Så då står eg opp kl 5, så får eg tid til bikkjene og meg sjølv, før eg vekker ungane kl 6. Då går vi på badet og tek morgenstellet, så får dei eit glas Biola kvar (minstemann går på Movicol, og med Biola går det ned på høgkant) og 0630 jobbar vi oss sakte men sikkert ut i gangen og vidare ut i bilen. Avreise mot bhg stort sett rundt 0645.
Leverar då til kl 7. Så hentar far rett før kl 16, jobbar han overtid må eg gå tidleg frå jobb og rekker ikkje henting før 1615.

Er det far som leverar, så står han opp samtidig som ungane og leverar til kl 7.
Då er eg tidleg ferdig og dei blir henta til kl 15 ca.

Eg har 20min pendling, far har 45min pendling.

I vår bhg får dei alle måltid, så dei et frukost der.

Back
Topp