Tråd for oss over 40 :)

Hei! Følger denne tråden, jeg laget et eget innlegg om samme tema før jeg så denne tråden :-). Kjekt å se at det er flere som ønsker/prøver/skal ha barn når de er over 40. Vi kom seint igang, nå har vi tre gutter mellom 4,5 år og 2 måneder. Jeg blir 40 i år. Vi tenkte i utgangspunktet at vi var ferdig, men så føler jeg meg ikke helt "ferdig" akkurat nå, vet ikke om jeg bare er babygal eller om det er et varig ønske :-). Det er jo krevende både med flere og at man kanskje blir litt mer sliten når man blir eldre. Men samtidig har man jo mer erfaring. Mannen har det ikke helt på samme måten, så vi må snakke mer om det om 1-1,5 år om vi begge ønsker et barn til.
Tørr du å vente? Desverre så tikker klokken for oss over 40, og det er ikke gitt at man kan få barn like lett som tidligere.
Kanskje dere må ta en prat til om temaet? Evt. Ta en kontroll hos gynekologen å høre hva han tenker om dine muligheter.

Forstår tvilen, virkelig. Jeg var ferdig med å få barn i mange år, og nå angrer jeg på at vi ikke begynte å prøve tidlige. Begynte når jeg var 39, nå har jeg blitt 41...

Tørr du å vente? Desverre så tikker klokken for oss over 40, og det er ikke gitt at man kan få barn like lett som tidligere.
Kanskje dere må ta en prat til om temaet? Evt. Ta en kontroll hos gynekologen å høre hva han tenker om dine muligheter.

Forstår tvilen, virkelig. Jeg var ferdig med å få barn i mange år, og nå angrer jeg på at vi ikke begynte å prøve tidlige. Begynte når jeg var 39, nå har jeg blitt 41...
Støtter denne. Vi var uten prevensjon i 3-4 år og lot det være opp til skjebnen. Så prøvde vi ganske aktivt fra jeg var 38, inkludert utredning for infertilitet og etter hvert IVF. Nå er jeg 41 og litt over halvveis i svangerskapet, det blir vårt første (og trolig eneste) barn.

Ja, jeg skjønner bekymringen med at det kan bli vanskeligere hvis man venter. Det hadde nok vært annerledes hvis det var første eller andre barnet, føler ihvertfall vi må ha litt mer tid å tenke over det og at vi er evt. klar for nr. 4 begge to. Jeg føler ikke mannen er helt klar for å ta stilling til det ennå. Første barnet var med IVF og jeg hadde ikke særlig håp om at vi skulle få barn på "egen hånd" og hvert barn etter det har jo vært en stor glede. Jeg skal til gynekolog på kontroll etter fødsel neste uke, så skal høre mer med henne . Hvor mange barn har du?

Ja, jeg skjønner bekymringen med at det kan bli vanskeligere hvis man venter. Det hadde nok vært annerledes hvis det var første eller andre barnet, føler ihvertfall vi må ha litt mer tid å tenke over det og at vi er evt. klar for nr. 4 begge to. Jeg føler ikke mannen er helt klar for å ta stilling til det ennå. Første barnet var med IVF og jeg hadde ikke særlig håp om at vi skulle få barn på "egen hånd" og hvert barn etter det har jo vært en stor glede. Jeg skal til gynekolog på kontroll etter fødsel neste uke, så skal høre mer med henne . Hvor mange barn har du?
Er jo kun dere som kan avgjøre og kjenne på det. Men ville nok spurt gynekologen når du likevel er der :happy:

Jeg fikk 3 barn i 20-årene med min eksmann. Og så fikk jeg en dødfødt jente for 3 måneder siden :Heartpink

Er jo kun dere som kan avgjøre og kjenne på det. Men ville nok spurt gynekologen når du likevel er der :happy:

Jeg fikk 3 barn i 20-årene med min eksmann. Og så fikk jeg en dødfødt jente for 3 måneder siden :Heartpink
Ja, det skal jeg gjøre :-). Oj, jeg las det tidlegere innlegget ditt nå, så utrolig trist <3. Håper virkelig det går veien for dere snart. Det er tøft å stå i.

Ja, det skal jeg gjøre :-). Oj, jeg las det tidlegere innlegget ditt nå, så utrolig trist <3. Håper virkelig det går veien for dere snart. Det er tøft å stå i.
Takk for det ❤️ med tilsammen 12 positive tester på to dager nå så håper jeg at denne gangen skal vi komme i mål ved hjelp av medisiner og tett oppfølging.

Lykke til :happy: Håper gynekologen ser at dere har tid til å vente litt og at dere sammen finner ut av hva dere vil. Jeg har tro på at man ikke angrer på de barna man får ❤️

Takk for det ❤️ med tilsammen 12 positive tester på to dager nå så håper jeg at denne gangen skal vi komme i mål ved hjelp av medisiner og tett oppfølging.

Lykke til :happy: Håper gynekologen ser at dere har tid til å vente litt og at dere sammen finner ut av hva dere vil. Jeg har tro på at man ikke angrer på de barna man får ❤️
Veldig spennende for dere <3. Masse lykke til. Det er bare å smøre seg med litt tålmodighet og prøve å slappe av mens man venter da, selv om det er vanskeleg.

Det håper jeg også, jeg tror det så bra ut sist gang, men tida går jo. Det tror jeg også på sikt også er det gjerne kjekt for dem med flere søsken hvis de trives sammen. Vi har liten familie ellers.

Veldig spennende for dere <3. Masse lykke til. Det er bare å smøre seg med litt tålmodighet og prøve å slappe av mens man venter da, selv om det er vanskeleg.

Det håper jeg også, jeg tror det så bra ut sist gang, men tida går jo. Det tror jeg også på sikt også er det gjerne kjekt for dem med flere søsken hvis de trives sammen. Vi har liten familie ellers.
Takk❤️ lykke til hos dere og❤️

Kom over den forsknings artikkelen her

Human eggs appear to be protected against a certain type of age-related mutation. In a small study, researchers found no signs that mutations accumulate in the mitochondrial DNA of human egg cells as women get older, which may give us clues as to how they can stay fresh for decades.

“When we think about age-related mutations, we think about older people having more mutations than younger people,” says Kateryna Makova at Penn State University. “But expectation is not necessarily the truth.”

Read more: https://www.newscientist.com/articl...ate-as-many-mutations-with-age-as-we-thought/

Image: CC STUDIO/SCIENCE PHOTO LIBRARY

IMG_9229.jpeg

Human eggs appear to be protected against a certain type of age-related mutation. In a small study, researchers found no signs that mutations accumulate in the mitochondrial DNA of human egg cells as women get older, which may give us clues as to how they can stay fresh for decades.

“When we think about age-related mutations, we think about older people having more mutations than younger people,” says Kateryna Makova at Penn State University. “But expectation is not necessarily the truth.”

Read more: https://www.newscientist.com/articl...ate-as-many-mutations-with-age-as-we-thought/

Vis vedlegget 467014
Jeg så også denne. :) Men lurer på hvor gode nyheter det egentlig er?

Vis vedlegget 467014
Interessant! Takk som deler. Selvom kjerne dna blir redusert med årene, er dette godt nytt som gamle høner (som meg selv)

Oj, det her er interessant

40 år i juni i år. Ble gravid i august med første svangerskap, men opplevde SA I september. Merker at jeg har begynt å stresse med den biologiske klokka. Og spesielt med at jeg også må gå i kontroller på gynekologen grunnet at de har sett en cyste i nærheten av ene eggstokken

Sniker og heier på dere :)
jeg fikk Minstespurven noen måneder før 40 årsdagen min og drømmer om en til. Samboeren er derimot helt ferdig med alt sånt, så jeg har ikke håp.

Jeg har nå blitt 40 1/2 og prøver fortsatt på det første barnet. Jeg har hatt 4 aborter de siste to årene der en av de var en senabort på grunn av alvorlig avvik, til tross for normal NIPT. Nå var jeg så lykkelig av at jeg fikk ut hele 26 egg på det siste uttaket, ved bytte fra Gonal-F til Pergoveris. Av de 26 var 24 modne og 19 ble korrekt befruktet. Jeg fikk hele 7 godt graderte blastocyster fra denne runden! Det meste jeg har fått ut tidligere har vært 3. Men ved PGT-A analyse av blastocystene hadde kun én av de 7 korrekt antall kromosomer (euploid). Jeg er skuffet over at det ikke var flere som var normale, men samtidig lettet over at i hverfall en var normal. Jeg hadde fryktet at det var 0. Jeg er lettet over at jeg slipper å sette inn 6 blastocyster som mest sannsynlig hadde resultert i aborter eller ikke hadde festet seg. Det er skremmende at eggkvaliteten min er så dårlig, til tross for mange egg. Dette er så brutalt.....

Må oppdatere her jeg også, venter nå en frisk liten jente februar 2026. Blir 42 år i november :happy: Tok 10 mnd (11PP) og bli gravid. Har også bare 1 eggleder
Så heldig du er! :love017 Spesielt med en eggleder! Det må jo nesten være et mirakel? Det sier noe om hvor individuelt fertilitet er:Heartred

Jeg fikk ei frisk og fin jente i august etter et relativt ukomplisert svangerskap. Ble 41 midtveis i graviditeten. Vi ble henvist til IVF mens jeg ennå var 38 og veien har vært lang. Lillepia er ett av to befrukta egg som overlevde forsøkene. Sitter og ammer henne nå og er takknemlig og lykkelig. Det er mulig :Heartred

Back
Topp