Hei, jeg er ikke i helt samme situasjon, men likner likevel litt. Dessverre vet jeg ikke helt hva utfallet her blir ennå, så det er kanskje ikke til så mye hjelp foreløpig. Jeg er nøyaktig en uke foran deg i løypa (5+5 i dag).
Jeg hadde første sikre positive på ettermiddagen 9 DPO med Babyplan tidligtest. Mulig den var positiv allerede 8 DPO, men det er litt vanskelig å si sikkert da dette er IVF og jeg hadde brukt eggløsningssprøyte som inneholdt hCG. Hadde ikke så god økning på testene de første dagene og fikk derfor målt hCG flere ganger. Verdiene har vært som følger:
11 DPO: 23
13 DPO: 41 (58 timer doblingstid)
15 DPO: 78 (52 timer doblingstid)
19 DPO: 842 (28 timer doblingstid)
De første tre verdiene er innenfor normalområdet, men likevel lave. Det samme gjelder de to første doblingstidene. Ingen av delene er et veldig godt prognostisk tegn. Så gjorde jo hCG likevel plutselig et kjempehopp etter 15 DPO (det var også synlig på testene). Det jeg har klart å lese meg frem til er at de lave tallene i starten gir økt risiko for at dette ikke blir en levende baby, men at det absolutt likevel er en mulighet, særlig siden det plutselig begynte å utvikle seg bra. Jeg har likevel fått beskjed av klinikken om å være ekstra oppmerksom på exu. Det som er vanskelig er at i situasjoner hvor hCG er lav rundt IKM pleier det jo normalt sett å være snakk om sen implantasjon, og det er ikke tilfelle hos meg. Implantasjon har skjedd til normal tid, det er bare stigningen som har vært treig.
Jeg tenker ikke nødvendigvis at din stigning trenger å være SÅ langt unna normal dobling selv om du fikk positiv på vanlig test 10 DPO. Som
@Hjerteliten sier så slår testene ofte ut før 25. 25 er den nedre grensen de ALLTID skal plukke opp, men de fleste batcher vil gi utslag tidligere. Jeg tenker det er fullt mulig at du kan ha hatt 10 på 10 DPO. I så fall ender du med samme doblingstid som jeg hadde mellom de to første målingene, 58 timer. Det kan fortsatt gå bra, men det er dessverre stor risiko for at det ikke gjør det.
Jeg tenker dessverre at du også må være obs på risikoen for exu, særlig siden du sier testene så svakere ut et par dager. Det er jo absolutt ikke noe veldig godt/sensitivt mål å følge stigning på hjemmetester, men dersom det faktisk stemmer at hCG har steget, sunket og så steget igjen så er det et stort varseltegn for unormal utvikling. Sier ikke det for å skremme, men fordi jeg tenker det er bedre at man vet det er en risiko.
Jeg har ikke så mye mer å dele enn dette foreløpig da jeg ikke har tatt flere blodprøver eller hjemmetester etter 19 DPO (4+5) av hensyn til psyken. Jeg har tidlig ultralyd på lørdag. Siden dette er sikkert antall DPO pga. IVF bør vi se hjerteslag da om det er levedyktig. Jeg er dessverre ikke veldig optimistisk pga. de innledende tallene, men håper jo jeg blir positivt overrasket.
Jeg krysser virkelig fingrene for at det går bra for oss begge, selv om oddsene kanskje ikke helt er på vår side