Permisjonsfordeling

T.k!

Flørter med forumet
Jeg og min kjæreste driver å går igjennom alt man må fikse før den lille kommer til verden, og i mitt hode så jeg for meg at jeg skulle ha hvert i mammaperm i minst 7-8 mnd, men ser at det i grunn bare er 15 uker, også har vi da 16 uker vi fordeler oss i mellom.

Det jeg da er nysgjerrig på er hva andre har gjort. Jeg syntes 15 uker høres ufattelig lite ut, og vanskelig å skulle forutse om ungen tar pupp og ikke flaske, eller om ungen ikke vil ta pupp og bare flaske. Hvis dere forstår min "frustrasjon" over å planlegge noe som er vanskelig å planlegge

For oss har det egentlig vært naturlig at jeg tar hele fellesperioden, og ikke vært mye diskusjon/usikkerhet rundt det. Jeg tar nok i tillegg også litt ulønnet med tanke på barnehageplass og desemberbarn.

Men vi har hatt samtaler rundt at hvis vi skal ha 80% permisjon og jeg skal ha litt ulønnet, så må han bidra mer økonomisk. Men for oss er det uproblematisk med økonomisk skjevfordeling en periode siden dette er noe vi gjør for familien.

For oss har det egentlig vært naturlig at jeg tar hele fellesperioden, og ikke vært mye diskusjon/usikkerhet rundt det. Jeg tar nok i tillegg også litt ulønnet med tanke på barnehageplass og desemberbarn.

Men vi har hatt samtaler rundt at hvis vi skal ha 80% permisjon og jeg skal ha litt ulønnet, så må han bidra mer økonomisk. Men for oss er det uproblematisk med økonomisk skjevfordeling en periode siden dette er noe vi gjør for familien.
Rart å skulle planlegge et år i forveien når man ikke vet hvordan ting kan bli Men takk for innspill. Får bare snakke oss i mellom og se hva det blir :)

Jeg ønsker også å være lengre hjemme enn det jeg regnet ut var mulig når jeg brukte nav sin kalkulator. Høres helt vilt ut å skulle tilbake på jobb allerede i august 2026..

Hvordan blir det med barnehageplass egentlig? Ble det ikke vedtatt barnehageplass for desemberbarn? Men mulig det ikke har tredd i kraft enda?

Jeg har hele min og hele felles, og tar 80% perm. Skal jobbe 20% ved siden av for har flex jobb og styrer egen hverdag. Er mest økonomisk og praktisk på alle måter for oss, for mannen kan uansett også jobbe mest hjemmefra. Så vi er veldig heldige sånn egt. Trenger heller ikke noe ulønnet perm om vi drøyer BHG, for tar kontantstøtten fra 12 mnd, og så er vi hjemme sammen og jobber samtidig.

Her skal jeg ha hele fellesperioden og plusse på 10 uker ferie. Kanskje litt ulønnet for vil være hjemme ut september. Vi satser på barnehagen fra desember 26, hvor mannen skal jobbe og ha litt permisjon for en myk start.
Ganske god dekning her vi bor.

Jeg tar hele fellesperioden, både fordi jeg føler jeg trenger den tiden (mannen syns jeg skal bestemme) i tillegg tjener mannen over 6G, så vi "taper" økonomisk på at han skal ta ut mer enn sin pappaperm, Nav dekker jo kun inntekt opp til 6G. Så tar vi ut ferie og jeg tar muligens litt ulønnet permisjon.

Jeg håper vi får barnehageplass fra desember/januar, skal være god dekning her vi bor i utgangspunktet. Endelig lovforslag for rett til barnehage for desemberbarn er ikke engang fremmet enda. Det kan ta tid etter hva jeg har forstått.

Rart å skulle planlegge et år i forveien når man ikke vet hvordan ting kan bli Men takk for innspill. Får bare snakke oss i mellom og se hva det blir :)
Ja, det er det, men er jo med forbehold om at baby kan komme før og planen må endres, men greit å ha en plan A å forholde seg til :)

Kommer hun før, blir det jo ikke ulønnet permisjon på meg.

Vi har så vidt begynt å regne litt på dette nå, er litt vanskelig å planlegge!

Tenker at jeg jeg skal minimum ta 32 uker permisjon sånn at jeg ikke må starte på jobb rett før sommerferieavvikling. Så får han ta det som er igjen om han vil (kan vel bli inntil 27 uker om vi tar 80%). Problemet er bare at spesielt han kommer til å tjene mindre, så vi er ikke helt i mål med å regne på det enda -mulig vi ender opp med at jeg tar omtrent hele fellesperioden vi også.. Utgiftene våre blir jo ikke mindre selv om inntekten blir det.

Med desemberbarn ser det ut til at vi må gå for 80% utbetalingen. Får håpe at barnehageplass ordning kommer på plass for desemberbarn snart!

Vi har sett kjapt på dette. Vi bor i Oslo med ganske dårlig barnehagedekning, så med mindre de vedtar rett til plass fra fylte 1 år må vi planlegge for å være hjemme til august 2027. Derfor tar vi trolig 80 % dekning, jeg er hjemme til august (ikke hele fellesen), samboer perm til januar, spe på med ferie for meg, og så samboer hjemme ulønnet til august. Jeg tjener mest, så det er sånn vi må løse det for fellesskapet. Håper imidlertid vi får dagmamma eller barnehage siste halvåret, fordi ingen av oss har lyst til å være hjemme ulønnet :)

Nå sitter jeg og lurer på om det er lurt å vente med å søke til vi vet om hun kanskje kommer tidlig og blir novemberbarn for da tror jeg vi vil gå for 100%..

Nå sitter jeg og lurer på om det er lurt å vente med å søke til vi vet om hun kanskje kommer tidlig og blir novemberbarn for da tror jeg vi vil gå for 100%..
Man kan kanskje innretningen underveis? Vil tro det er lurt å søke i god tid før termin. Leste at det er minst en måneds behandlingstid. Husker at min eks og jeg endret på fordelingen underveis hvert fall :)

Sist tok vi 100% og jeg var kjemperedd for å kjede meg i permisjonen, men månedene fløy avgårde selv om jeg tok hele fellesen og jobbstart kom altfor fort :oops: vi tar nå 80%, og jeg tar hele fellesen. Barnehagedekningen er god, så er ikke redd for å ikke få plass, men ønsker meg rett og slett lenge fri:laughing002 skal også spe på med ferie, og vi har mulighet til å redusere pengeforbruket slik at det skal gå greit økonomisk :)

Man kan kanskje innretningen underveis? Vil tro det er lurt å søke i god tid før termin. Leste at det er minst en måneds behandlingstid. Husker at min eks og jeg endret på fordelingen underveis hvert fall :)
Åh, trodde ikke det var mulig å endre fra 100% til 80% etter at man har søkt? Endre fordeling mellom mor og far er heldigvis ikke så strengt :)

:) Åh, trodde ikke det var mulig å endre fra 100% til 80% etter at man har søkt? Endre fordeling mellom mor og far er heldigvis ikke så strengt :)
Da er det sikkert ikke mulig. Sist jeg fikk barn og søkte (2018) søkte vi om 100 %. Men som du sier, kanskje kun fordeling mellom foreldrene er mulig

Jeg og min kjæreste driver å går igjennom alt man må fikse før den lille kommer til verden, og i mitt hode så jeg for meg at jeg skulle ha hvert i mammaperm i minst 7-8 mnd, men ser at det i grunn bare er 15 uker, også har vi da 16 uker vi fordeler oss i mellom.

Det jeg da er nysgjerrig på er hva andre har gjort. Jeg syntes 15 uker høres ufattelig lite ut, og vanskelig å skulle forutse om ungen tar pupp og ikke flaske, eller om ungen ikke vil ta pupp og bare flaske. Hvis dere forstår min "frustrasjon" over å planlegge noe som er vanskelig å planlegge

Jeg tar nok hele fellesperioden. Tar 100%, men skal jobbe 1-2 dager i uken allikevel. Det er mer økonomisk å søke om 100% og etterregistrere arbeid enn å søke 80% fra start for oss. Vi har begge jobber som gjør at vi kan være hjemme og trenger ikke stresse med noe ulønnet periode selv om vi ikke får plass i bhg. Så vi har en veldig behagelig situasjon uansett. Vi tjener begge over 6G så og da legger vi også til rette for at ingen av oss vil tape vesentlig mye økonomisk på det, heldigvis.

Bumper opp denne;

Hvilken ordning har dere valgt? 80% eller 100%? Jeg er så i tvil.. har gjort begge deler tidligere, og ja det suger med mindre lønn og mindre feriepenger året etter. Men det suger også med kort permisjon og eventuelt ulønnet perm.

Jeg vil jo være lengst mulig hjemme.. Til tross for 8 uker ferie neste år, så må jeg starte 9.sept om jeg velger 100 eller 4.nov om jeg velger 80. Såfremst han kommer til termin. Nå begynner det å haste for jobb å få inn permisjonssøknaden min..

Vi skal se på søknaden til NAV i kveld. Har ikke bestemt oss enda, må se hvordan vi kommer ut av det med de ulike alternativene. Jeg tror kanskje vi ender opp med 100% i permisjon, også noe ulønnet etterpå.

Back
Topp