Første: litt forhøyet blodtrykk hos jordmor rundt 27+0 (Mulig 1 på protein, det husker jeg ikke lenger, snart 6 år siden). En uke senere våknet jeg med kjempe hovne hender og ringte inn til helsestasjonen (fredag). Jordmor (ikke min, hun var på ferie) skulle ringe tilbake, men jeg ble aldri ringt og ble bedre utover dagen, så regnet med det ikke var så farlig. Fikk skikkelig vondt i rygg/mage på søndag så ble legevakt i stede for dåp hvor jeg fikk påvist veldig høyt blodtrykk og 3+ protein. Innlagt føden, men fordi det ikke var noe utslag på en blodprøve (husker ikke hvilken), blodtrykket gikk ned av seg selv etter hvile og det ikke var «mitt» sykehus ble jeg sendt hjem med beskjed om å kontakte fastlegen dagen etter for videre oppfølging. Dro til fastlegen dagen etter og ble innlagt føde obs. samme ettermiddag med beskjed om at jeg måtte bli på sykehuset til baby var født og måtte starte på blodtrykksmedisiner. Var i normalt god form frem til torsdag ettermiddag, da kom den hodepinen sigende pluss at jeg etter hvert fikk sitringer i hele kroppen, så ble ct av hodet, magnesiumdrypp og hastekeisersnitt så baby ble født 29+0.
Andre: oppstart albyl-E uke 10, blodtrykkskontroll annenhver uke fra uke 16. Ul uke 24 fikk jeg beskjed om at jeg enten kom til å få svangerskapsforgiftning igjen eller så ville babyen slutte å vokse etter hvert pga dårligere strømning i noen blodårer, men de kunne ikke si noe om når. 34+5 hadde jeg fortsatt ikke høyt blodtrykk, men vekstavviket hos baby begynte å bli bekymringsfullt. 35+5 kom jeg inn med 195/115 i blodtrykk (jeg skylder på IKEA

) og 3+ protein, så da ble jeg enig med legene om å starte igangsetting av fødsel samme kveld (hadde IKKE lyst på nytt ks). Ballong i 14 timer, 4 tabletter, vannet gikk av seg selv kl 18:30, fikk stormrier raskt etterpå og skulle vært på føden, men der var det ikke plass, så ble liggende mye alene på obs. Fikk fødestue rett før halv ti (bare en halv da, badet var ikke vasket ennå

), gikk fra 4-10 cm åpning og trykketrang på gåturen bort til fødestua og baby ble født 21:46. Fikk vite av jordmor at igangsetting ved svangerskapsforgiftning kan føre til raskere og mer heftig fødsel, og skulle ønske noen hadde sagt noe om det i forkant så jeg hadde vært litt mer forberedt, for jeg opplevde at de heller forberedte meg på det motsatte, at det kunne ta lang tid