Håpet om det siste ønskebarnet

Kjipt å høre om opplevelsen din på sykehuset. Hva slags avdeling var det du var på for denne utredningen?
Jeg vet at mange kvinner med lite egg igjen kan ha lave progesteronnivåer, blir vel sikkert litt samme opplegg som når man er over 40 og oppover, alt ettersom hvor god eggreserve man har og hvor mye man nærmer seg perimenopause eller menopause. Men aldri hørt noe om at dette kategorisk gjelder alle kvinner over 40. Jeg selv er 38 år og har ekstremt lav eggreserve. Jeg har lave nivåer av progesteron så tar tilskudd og har også hørt en gynekolog sa noe på en podcast en gang om at kvinner med lav eggreserve gjerne kan få progesteronstøtte.

Kjipt å høre om opplevelsen din på sykehuset. Hva slags avdeling var det du var på for denne utredningen?
Jeg vet at mange kvinner med lite egg igjen kan ha lave progesteronnivåer, blir vel sikkert litt samme opplegg som når man er over 40 og oppover, alt ettersom hvor god eggreserve man har og hvor mye man nærmer seg perimenopause eller menopause. Men aldri hørt noe om at dette kategorisk gjelder alle kvinner over 40. Jeg selv er 38 år og har ekstremt lav eggreserve. Jeg har lave nivåer av progesteron så tar tilskudd og har også hørt en gynekolog sa noe på en podcast en gang om at kvinner med lav eggreserve gjerne kan få progesteronstøtte.
Det var på gynekologisk poliklinikk på sykehuset her (Vestfold).

Jeg visste ikke at progesteronvderdi kan være knyttet til hvor langt unna man er perimenopause eller menopause og eggreserve. Da er det jo enda rarere at hun blankt avviste å ta blodprøve for å sjekke progesteronverdi.

Veldig rart at de ikke tok TSH og ft4, lavt stoffskifte rammer jo mange kvinner og risikoen er større jo eldre man blir! Det er jo også en vanlig årsak til infertilitet og habituel abort. Du kan ikke dra til privat lege å få tatt litt mer blodprøver da? DrDropin, volvat, aleris eller noe?

Ja, jeg trodde også at slike prøver var standard ved utredning. Fikk stort sett bare beskjed om at alderen er problemet, og et lykke til.
Som @Koalabjørn skriver ville jeg ikke slått meg til ro med det og heller kontaktet noen andre for mer blodprøver. Mulig fastlegen kan rekvirere blodprøvene om du har en grei fastlege, eller gå til private klinikker :Heartpink

Nok en syklus som endte i negative tester og mens i dag. Til tross for ferie fikk vi faktisk lagt inn aksjer denne gangen også, men lyktes likevel ikke.

Begynner å tenke ordentlig på at dette kanskje ikke går som vi ønsker. Jeg er 44 og det virker helt håpløst nå. Har disse ca tre årene blitt gravid omtrent hver 4-5 måned, men siste kjemiske var i desember 2024 og kjenner på både sorg og panikk. Hadde jeg bare visst om APS i fjor høst…

Fysøren, livet er så urettferdig til tider. Må være utrolig vondt å vite at det kanskje kunne ha gått tidligere hadde dette vært oppdaget. Vwlsig forståelig at du tenker mye på dette. Samtidig ingen 100% fasit på hvorfor det ikke gikk. Nei dette prøver-livet kan være brutalt til tider :Heartred

Fysøren, livet er så urettferdig til tider. Må være utrolig vondt å vite at det kanskje kunne ha gått tidligere hadde dette vært oppdaget. Vwlsig forståelig at du tenker mye på dette. Samtidig ingen 100% fasit på hvorfor det ikke gikk. Nei dette prøver-livet kan være brutalt til tider :Heartred
Takk. :Heartred Ja, det er veldig brutalt. Prøver å ikke tenke på hva som kunne ha vært, men tankene presser seg på uansett.

Er på CD2 nå, og prøver å fokusere på eggløsningen som kommer. I det minste skjer det i løpet av en helg, så da kan vi forhåpentligvis gjøre det til en fin, romantisk kjærestehelg.

Nok en syklus som endte i negative tester og mens i dag. Til tross for ferie fikk vi faktisk lagt inn aksjer denne gangen også, men lyktes likevel ikke.

Begynner å tenke ordentlig på at dette kanskje ikke går som vi ønsker. Jeg er 44 og det virker helt håpløst nå. Har disse ca tre årene blitt gravid omtrent hver 4-5 måned, men siste kjemiske var i desember 2024 og kjenner på både sorg og panikk. Hadde jeg bare visst om APS i fjor høst…

En psykolog sa til meg at vi kan bare ta avgjørelser med det vi vet på det tidspunktet som de skal tas.
Du gjorde det beste du kunne med den informasjonen du hadde. Her er det leger som burde ha tenkt på andre ting og sjekket ut seg som kunne sjekket ut, istedenfor å bare skylde på alder.
Du kan ikke vite noe som du egentlig kkke burde vite om eller er din jobb å tenke på oppi alt dette.

Kjære Isond, da har jeg lest hele dagboken din å det er skikkelig fælt å høre alt du har måtte gått igjennom de siste årene.. :smiley-angry017 MEN vil gi deg et lite håp om at det fortsatt kan gå din vei å at dere kan få ønske babyen deres til slutt.
Jeg har også APS å har gjennomgått både dødfødsel og flere både SA og MA (før APS ble påvist) men er nå gravid igjen etter å ha startet på både Albyl E og Fragmin tidlig i svangerskapet, så det finnes håp for dere også. Ønsker dere all lykke videre i prøvingen :Heartred:smiley-angelic001

Kjære Isond, da har jeg lest hele dagboken din å det er skikkelig fælt å høre alt du har måtte gått igjennom de siste årene.. :smiley-angry017 MEN vil gi deg et lite håp om at det fortsatt kan gå din vei å at dere kan få ønske babyen deres til slutt.
Jeg har også APS å har gjennomgått både dødfødsel og flere både SA og MA (før APS ble påvist) men er nå gravid igjen etter å ha startet på både Albyl E og Fragmin tidlig i svangerskapet, så det finnes håp for dere også. Ønsker dere all lykke videre i prøvingen :Heartred:smiley-angelic001
Takk. Så grusomt med dødfødsel! :Heartred Håper alt går bra i dette svangerskapet. Jeg har albyl-e og fragmin liggende i tilfelle jeg blir gravid igjen.

Klagen jeg sendte inn på den mildt sagt mangelfulle utredningen i juni, ble tatt til følge og jeg skal nå på ny utredningstime i morgen. Gruer meg veldig, håper det er en annen lege med en helt annen innstilling denne gangen.

Så flott, skulle bare mangle❤️ Håper med deg❤️

Klagen jeg sendte inn på den mildt sagt mangelfulle utredningen i juni, ble tatt til følge og jeg skal nå på ny utredningstime i morgen. Gruer meg veldig, håper det er en annen lege med en helt annen innstilling denne gangen.
Så bra! Fikk du vite om ny time i morgen, i dag?

Var en veldig imøtekommende gynekolog denne gangen. Så tok flere blodprøver, og hun forklarte funnene jeg har fått om APS. Innvendig ultralyd, hun kunne se at det har vært eggløsning. Men, hun mente det var en polypp øverst i livmoren. Ingen har nevnt noe sånt før, håper jo hun tar feil. Sa det kan påvirke sjansen til å bli gravid, og har jo googlet masse.
Hun sa og at det kan ha vært noe annet, siden jeg er 3 eller 4dpo. Skal få innkalling til undersøkelse hvor de går inn med kamera og evt fjerner polypp om det er noe der.

Noen som har fått en sånn tilbakemelding på ultralyd, hvor de tok feil og det ikke var noen polypp der likevel?

Back
Topp