Søsken - ulik eller lik sæddonor?

P

Pernille A.

Guest
Hei!

Vi er et heterofilt par som må bruke sæddonor grunnet azoospermi hos mannen. Vi forsøker å finne ut av om vi skal gå privat eller offentlig, IUI eller IVF. For oss ser det ut til at spørsmålet om søsken og bruk av lik/ulik donor blir avgjørende for valget vårt. Alternativene våre er:
  1. Offentlig: kan ikke garantere samme donor ved søskenforsøk. Til gjengjeld kan sæddonor kun gi opphav til barn i seks familier.
  2. Privat: har vi større sannsynlighet for å kunne bruke samme donor, gjennom kjøp av flere strå hvis IUI og eventuelle blastocyster på frys ved IVF. Men sæddonor kommer fra Cryos og kan gi opphav til barn i seks familier i Norge - og x antall familier i utlandet avhengig av alle andre lands regler - som kan bety svært mange genetiske halvsøsken.
Jeg har funnet en del forskingsartikler hvor kommende foreldre foretrekker å ha samme donor ved søsken, men uten at forskningen sier noe om hvordan dette påvirker barna. Det finnes lite forsking på temaet, og ut i fra hva jeg har funnet, ingen forsking på det å ha ulik donor til søsken.

Jeg lurer på: Hva tenker dere? Hvordan har dere landet en beslutning på dette? Hvor viktig er det/har det vært for dere å ha samme donor til søsken?

Våre ønskede 2 barn om alt går vår vei, vil vokse opp i samme familie - i samme miljø - enten som genetiske helsøsken (samme donor) eller genetiske halvsøsken (ulik donor). Mine egg vil uansett brukes.

Det hadde vært veldig nyttig å lese om deres erfaringer rundt dette temaet, og gjerne gode argumenter ved fordelen med å bruke ulik sæddonor ved søskenforsøk.

Legger også til: vi har diskutert muligheten for 3 barn, men landet så langt på at 2 holder (om alt går bra selvsagt). Offentlig gir kun 1 stk søsken, så da utgår muligheten for å få 3 barn med mindre det skulle bli tvillinger. Da tror jeg at vi kan få et søskenforsøk.

Jeg valgte, som enslig kvinne, å dra til Danmark. Det sto mellom det eller privat i Norge for meg. Prisen ble ca lik, men i Danmark kunne jeg velge donor selv (skjønner det ikke er et alternativ for dere kanskje, men blir noe likt som I offentlig i Norge). Jeg har nå fått positiv test på barn 2, og de blir helsøsken om svangerskapet fullføres. Jeg personlig syns det er fint, for om de får trekk fra donor, så kan de kanskje kjenne seg litt igjen i hverandre. Og at når mine mangler en far, så har de ihvertfall samme opphav.

Jeg valgte, som enslig kvinne, å dra til Danmark. Det sto mellom det eller privat i Norge for meg. Prisen ble ca lik, men i Danmark kunne jeg velge donor selv (skjønner det ikke er et alternativ for dere kanskje, men blir noe likt som I offentlig i Norge). Jeg har nå fått positiv test på barn 2, og de blir helsøsken om svangerskapet fullføres. Jeg personlig syns det er fint, for om de får trekk fra donor, så kan de kanskje kjenne seg litt igjen i hverandre. Og at når mine mangler en far, så har de ihvertfall samme opphav.

Tusen takk for svar! Skjønner deg veldig godt og gratulerer så mye med begge dine (håper alt går bra med siste) ❤️

Om vi går for privat i Norge, kan vi i større grad velge donor, dvs sette opp tre ønskedonorer fra Cryos. Offentlig velger de ut fra hårfarge, øyenfarge og høyde.

Ikke helt likt, for her er det eggdonasjon. Men vi bestilte ekstra embryo for å sikre oss til søsken med tanke på at vi ville ha "helsøsken" tanken var da at de er i samme situasjon og at de da har en felles forståelse og at de slipper å forholde seg til to forskjellige donorer hvis de noen gang ønsker å møte donor eller ha kontakt. Men nå ser det ut som vi kanskje bare må være glad om vi kan få ett barn. Det har ikke fungert enda etter 2 innsett med donor. Men noen må jo ha flere innsett før det lykkes, så vi gir ikke opp enda.

Kan hende vi må ha ny runde med ny donor senere hvis vi nå lykkes og bruker opp embryoene vi fikk. Da går det nok bra det også. Viktigeste er uansett at barna vokser opp sammen og er søsken.

Tusen takk for svar! Skjønner deg veldig godt og gratulerer så mye med begge dine (håper alt går bra med siste) ❤️

Om vi går for privat i Norge, kan vi i større grad velge donor, dvs sette opp tre ønskedonorer fra Cryos. Offentlig velger de ut fra hårfarge, øyenfarge og høyde.
Greitt å vete at ikkje alle private klinikkar kan ein få velge sjølv, ei heller sette opp ønskedonor. Og sjølvom ein har tre ønskedonorar, kan klinikken velge å velge ein annan donor uansett.

Har eit barn med spermdonasjon sjølv. Vi valgte først å gå privat sidan det er ein privat klinikk her i byen, men lukkast ikkje då. Der valgte legen på klinikken donor for oss.
Blei etter desse forsøka henvist vidare, vi valgte St. Olavs grunna kortare ventetid der enn på Riksen og er veldig fornøgd med det. Lillemor satt på første forsøk og har to egg på frys. Skulle vi ønske at fleire barn har vi då to forsøk på heilsøsken, men trur nok ikkje det skjer.

Vi er veldig fornøgd med at vi gjekk offentlig og ikkje prøvde meir privat, nettopp pågrunn av dette med europeisk spermbank. Verda blir mindre og mindre og det hadde vore noko uhyggelig å sitte med flerfoldige donorsøsken rundtom i Europa synes vi vertfall. No som det viser seg å vere ganske lite regulert i andre land.

Eg hadde eitt barn frå tidlegare forhold, og barna mine er då ikkje heilsøsken reint genetisk sett, men båndet mellom dei er fantastisk uansett. Men eg ser poenget til HappyMom over med det å ha fleire donorar og donorsøsken å forhalde seg til i framtida kan vere travelt.

Jeg har barn alene med donor. Jeg hadde i utgangspunktet brukt opp alle stråene hos Cryos, men fikk heldigvis kjøpt fler og ga håp om søsken. Noe jeg prøver på fortsatt… For meg har det vært viktig med helsøsken. Ikke fordi jeg tror halvsøsken ikke vil få et like sterkt bånd, men for mitt eget ønske og for å sette en begrensning. Jeg har også satt grensen ved eggdonasjon. I mitt tilfelle ville det da blitt dobbeldonasjon. Behandles for øvrig i Danmark. Anbefaler å reservere nok strå!

Tusen takk for kloke tanker fra dere over❤️ En liten oppdatering for de som kommer i samme situasjon senere og leser denne tråden. Vi har landet på å stå i kø i det offentlige, og krysser fingrene for at vi kanskje har en baby i 2026/27.

Det er fordeler og ulemper både offentlig og privat, og alle gjør sine individuelle valg og vurderinger. For oss veide dette tyngst for å velge offentlig:
  • Vi sikrer at barnet kun har et begrenset antall genetiske halvsøsken i Norge, og ikke potensielt flere titalls over hele Europa
  • Når det gjelder søsken håper vi at det kan løse seg med samme donor i det offentlige når den tid kommer, men vi vet at dette ikke er sikkert. Dersom det ikke lar seg gjøre, skal det også gå fint - vi har landet på at det viktigste er at barna vokser opp som helsøsken i samme familie. Vi er heller ikke garantert at vi får blasocyster på frys ved IVF i det private - og donor kan gå tom i det private også.
  • Vi slipper å velge donor aktivt selv og å ta valg vi ikke har så gode forutsetninger for å ta
  • Det oppleves på mange måter betryggende at vi kommer inn i et system i det offentlige hvor de gir tydelige anbefalinger (for oss IUI i første omgang) og på et vis føles det bra å havne i en kø vi ikke har så mye kontroll over. Privat har de latt alt være opp til oss og gitt oss mer fleksibilitet - slik logikken er i det private.
  • Dersom vi skal over på IVF i det offentlige har vi potensielt mange fryseforsøk 3 offentlige IVF-forsøk gir flere innsett enn 3 private IVF-forsøk. Det synes vi er betryggende.
Offentlig mener at jeg ikke trenger å stresse mtp på alder og fertilitet - og at jeg har tid til å ta IUI i forkant av evt IVF om det ikke lykkes. Vi velger å lytte til dette. Om offentlige forsøk ikke lykkes, kommer vi til å få privat - og da ser nok vurderingene våre over helt annerledes ut.

Vi vet at å gå offentlig innebærer at vi står mer alene enn om vi hadde gått privat, men vi har heldigvis god støtte i hverandre, venner og familie.

Takk igjen for alle kloke innspill fra dere og masse lykke til til alle som er i tilsvarende situasjon❤️

Back
Topp