40 år og gravid

Catstitch

Flørter med forumet
♡ Babymais2026 ♡
Brått vonde pupper, en dag til mensen. Vonde pupper og fyrte av en test. Har hatt sex èn gang denne mnd Men liten tvil om at denne er positiv….
Så ja… har 3 barn fra før mellom 6 og 16 år. Kjenner jeg er litt urolig med tanke på alder, overvekt osv. Og faktisk litt bekymret for fordommer også familie og jobben mest. Selektiv abort er uaktuelt. Noen som har erfaringer med graviditet såpass sent? Og i tillegg litt overvekt også kanskje. Har liksom begge de to faktorene imot med for at det skal gå bra kjenner jeg.

Vedlegg

• IMG_0418.jpeg
    IMG_0418.jpeg
    2 MB · Visninger: 126
Brått vonde pupper, en dag til mensen. Vonde pupper og fyrte av en test. Har hatt sex èn gang denne mnd Men liten tvil om at denne er positiv….
Så ja… har 3 barn fra før mellom 6 og 16 år. Kjenner jeg er litt urolig med tanke på alder, overvekt osv. Og faktisk litt bekymret for fordommer også familie og jobben mest. Selektiv abort er uaktuelt. Noen som har erfaringer med graviditet såpass sent? Og i tillegg litt overvekt også kanskje. Har liksom begge de to faktorene imot med for at det skal gå bra kjenner jeg.
Jeg var 39 ved første barn og er nå 42 og 4 uker med termin til andre barn. Opplever ingen fordommer, men bor i Oslo da så her er det jo ganske vanlig. Er jo større sjanse for spontanabort ifht alder. Jeg hadde en da jeg var 39.
Kos deg med graviditeten og lykke til :)

Jeg er 39, og har to nære venninner i samme alder som akkurat har fått to friske barn. Min egen mor fikk alle sine 3 barn etter fylte 40 år på 80-tallet. Hun var også overvektig forresten, men ganske sprek likevel. Alle friske:)

Tror det har mer med egen innstilling å gjøre. Du må ikke tenke at du er gammel, du er kapabel til å følge opp på samme måte som yngre foreldre. Ikke la alder være en unnskyldning for usunn livsstil, stillesitting, interesser osv. Ikke bry deg om hva andre tenker. Gravid som 40-åring er ikke så uvanlig.

Takk for svar!
Og ja, til tross for overvekt er jeg ikke inaktiv. Jobber i barnehage, og sykler til jobb hver dag ;-) Tenker å fortsette med det :-)

Jeg ble gravid med datter måneden jeg fylte 39 og fikk henne da rett før jeg fylte 40. Helt ukomplisert, frisk hele veien. Fikk kommentarer på alder, men ikke fra de jeg trodde ville si noe, nemlig helsevesenet. Der møtte jeg kun støtte og forståelse. Men noen fjollete kommentarer fra noen nær meg måtte jeg bare svelge. Men babyen var sterkt ønsket.

Ang. overvekt tror jeg det ofte handler om vansker med å bli gravid? Nå er du jo gravid, og det er ikke sikkert at det blir så vanskelig hvis du ellers er aktiv, og det ser jeg jo at du er. Det er ikke gitt at alle med noe overvekt trenger å få problemer i svangerskapet :Heartred

Jeg er 39, og har to nære venninner i samme alder som akkurat har fått to friske barn. Min egen mor fikk alle sine 3 barn etter fylte 40 år på 80-tallet. Hun var også overvektig forresten, men ganske sprek likevel. Alle friske:)

Tror det har mer med egen innstilling å gjøre. Du må ikke tenke at du er gammel, du er kapabel til å følge opp på samme måte som yngre foreldre. Ikke la alder være en unnskyldning for usunn livsstil, stillesitting, interesser osv. Ikke bry deg om hva andre tenker. Gravid som 40-åring er ikke så uvanlig.
Det hun sier :Heartred

Jeg blir 40 like etter fødsel. Mitt eldste barn er 16 og yngste er 13. Egentlig synes jeg graviditeten denne gangen er lettere enn de forrige. Kanskje fordi jeg selv er flinkere til å ta vare på meg selv og fordi barna er så store at de ikke trenger meg på samme måte.
Gruer meg litt til å starte på nytt, men samtidig som jeg gleder meg veldig. Jeg er også i en helt annen mental stemning nå enn da jeg var 23. Mye tryggere i min rolle og mer erfaren.
Jeg kjenner også flere som har fått barn i denne alderen enn det jeg gjorde da jeg fikk barn som 23-åring. Det var ensomt det.

Alt har gått bra så langt. Fine ultralyder, masse liv i magen osv.
Dette går nok kjempebra. Og så få man jo litt ekstra oppfølgning av helsevesenet også som alltid er fint.

Hvis alt går bra er jeg 43 ved fødselen og det vil være flott med 2 barn. Sjansen er svært liten men det finnes kvinner som får barn med 45+

Jag förstår precis vad du pratar om – jag är i en liknande situation. Jag är 39, har två barn. Och jag var säker på att graviditeten var ett avslutat kapitel för mig. När testet plötsligt visade två ränder upplevde jag en storm av känslor. Jag var också orolig för vad de skulle tycka på jobbet, hur min familj skulle reagera och om jag skulle klara mig igen – i den här åldern, med övervikt och i det moderna livets rytm. Men med tiden kom jag till insikten: ålder är inte en mening. Läkare har nu stor erfarenhet av att hantera graviditeter hos kvinnor över 35, och mycket beror på ens inställning. Jag pratade med gynekologen, fick stöd från min man och till och med oväntat – från mina äldre barn. Och viktigast av allt, jag tillät mig själv att glädjas. Ingen har rätt att döma, det här är mitt val, min kropp och mitt liv. Och jag är inte ensam. Det finns fler människor som oss än det verkar – det är bara det att inte alla pratar om det.

Jag förstår precis vad du pratar om – jag är i en liknande situation. Jag är 39, har två barn. Och jag var säker på att graviditeten var ett avslutat kapitel för mig. När testet plötsligt visade två ränder upplevde jag en storm av känslor. Jag var också orolig för vad de skulle tycka på jobbet, hur min familj skulle reagera och om jag skulle klara mig igen – i den här åldern, med övervikt och i det moderna livets rytm. Men med tiden kom jag till insikten: ålder är inte en mening. Läkare har nu stor erfarenhet av att hantera graviditeter hos kvinnor över 35, och mycket beror på ens inställning. Jag pratade med gynekologen, fick stöd från min man och till och med oväntat – från mina äldre barn. Och viktigast av allt, jag tillät mig själv att glädjas. Ingen har rätt att döma, det här är mitt val, min kropp och mitt liv. Och jag är inte ensam. Det finns fler människor som oss än det verkar – det är bara det att inte alla pratar om det.
Tusen takk for at du setter ord på akkurat det jeg tenker, føler og frykter! Og kloke oppmuntrende ord! ❤️ Når har du termin?

Over 40 her. Kjenner på det samme som blir skrevet over her, spesielt hva de på jobben osv. vil tenke. Heldigvis er det mange av oss som er gravid som er rundt/over 40.

Hvordan går det med deg ? Samme som deg . Eldste er blitt 16 , 14, 6 og sitter med fire barn , baby på 6 mnd . Jeg tenkte også fordommer fra familie jobb osv med tanke på alder og mange barn . Det er liksom ikke status med mange barn haha . Men det gikk jo så utrolig bra , bedre enn forventet og jobben tok det på strak arm . Angrer ikke et sekund :) veldig godt å se at det legges ut om kjendiser og alt annet som får barn når de er i slutten av 40 åra . Eneste jeg synes er kjipt er at besteforeldrene mine har begynt å falle bort en etter en . Så det er trist at minste ikke vil huske de eller ha møtt noen av den . Men jeg lever livet mitt nå og vi skal glede oss over det . 6 åringen elsker søstra si og de har mye glede sammen . Akkurat som når 6 åringen ble født , så var de større barna super ivrige og hjelpsomme . Lykke til :)

Hei hei ❤️ Takk for et fint svar ❤️ Dessverre endte det i en MA i uke 10 :-/ Forferdelig trist. Hadde begynt å vende meg til tanken på en liten en - så selv om denne lille var en overraskelse, vurderer vi nå å prøve igjen. Men nå er jeg jo livredd for at aborten skjedde på grunn av at jeg er 40 :-/

Hei hei ❤️ Takk for et fint svar ❤️ Dessverre endte det i en MA i uke 10 :-/ Forferdelig trist. Hadde begynt å vende meg til tanken på en liten en - så selv om denne lille var en overraskelse, vurderer vi nå å prøve igjen. Men nå er jeg jo livredd for at aborten skjedde på grunn av at jeg er 40 :-/

Spontanaborter skjer i alle aldre, selv om risikoen øker noe er det ikke slik at det må være forklaringen. Jeg har fått 4 barn fra 28 til 39 år i alder, en spontanabort som 38-åring, men ble vellykket gravid igjen etterpå. Må si at jeg ikke føler meg så gammel, og alle på jobb var kjempeglade på mine vegne. Er også overvektig.

Spontanaborter skjer i alle aldre, selv om risikoen øker noe er det ikke slik at det må være forklaringen. Jeg har fått 4 barn fra 28 til 39 år i alder, en spontanabort som 38-åring, men ble vellykket gravid igjen etterpå. Må si at jeg ikke føler meg så gammel, og alle på jobb var kjempeglade på mine vegne. Er også overvektig.
Takk for oppløftende svar ❤️❤️❤️ Jeg håper på en ny liten spire, som klarer seg ❤️ Så får jeg heller virkelig legge til rette for de beste forhold og ta vare på egen kropp fremover

Ikke tenk sånn. Jeg mistet som 23 år, så det kan godt skje oss "yngre" også. Er 29 nå og fått 2 barn etter 23 års alder, mistet nr 2s tvilling tidlig, så vil ikke si det var din alder, bare ren tilfeldighet. Heier på deg og ikke bry deg om alder eller vekt som de andre sier, så lenge du er frisk og aktiv ellers :Heartbigred :love017

Back
Topp