Ekstrem forstoppelse.

Bkno9983330

Flørter med forumet
Gravid for andre gang og denne gangen er forstoppelsen on another level. Jeg kjenner ikke lenger trang til å gå på do og må bruke microlax nesten hver gang. Jeg har rectocele fra forrige fødsel og livredd for å forverre. Noen som kan gi meg råd og håp?

Føler med deg! Jeg synes det hjelper med bevegelse (gåtur) og matcha. Smaker gress, men fungerer godt på min fordøyelse i alle fall! Synes dessuten det fungerer bedre med naturlige grep (svisker, Biola, gåtur, osv) enn medisiner som laktulose og movicol. Det fungerer jo det også, men har gjerne bivirkninger som gir andre plager (luft i magen f.eks.).

Gravid for andre gang og denne gangen er forstoppelsen on another level. Jeg kjenner ikke lenger trang til å gå på do og må bruke microlax nesten hver gang. Jeg har rectocele fra forrige fødsel og livredd for å forverre. Noen som kan gi meg råd og håp?
Jeg bruker movicol og den funker supert! Blander den i oboy og melk så smaker det ganske greit! Ta gjerne opptil flere om dagen i starten om behov, og reduser til så ofte du trenger etter hvert. Mulig du trenger flere om dagen, eller kanskje bare en pose med dagers mellomrom. Det varierer nok også i forhold til hvor langt du er kommet i svangerskapet.

Jeg var også forstoppet. Men hjalp meg og bytte til mildere jerntabletter og at kroppen vendte seg til hormonene. Jeg tok movicol 2-3 poser daglig samt tok laktulose. Microlax vil nok ikke hjelpe deg over tid, det løser bare opp proppen i enden av tarmen.
Hilsen ei som har vært gjennom alle avføringsmidler og vært innlagt for det.

Spis mye svisker, sviskegrøt om du liker. Hjalp også meg.

Last edited:
Om du tar jern, prøv å bytte til aminojern.

Ta enkel, dobbel eller trippel dose med magnesium oksid/oxide. Det er en vanlige magnesiumen. Kroppen tar den ikke opp nesten, og sender den bare ut. Prøv deg litt frem med dosering, kan hende det holder med enkel. Om du vil ha magnesium for leggkramper så vil ikke disse hjelpe, da må du ha magnesium glysinat

Jeg var også forstoppet. Men hjalp meg og bytte til mildere jerntabletter og at kroppen vendte seg til hormonene. Jeg tok movicol 2-3 poser daglig samt tok laktulose. Microlax vil nok ikke hjelpe deg over tid, det løser bare opp proppen i enden av tarmen.
Hilsen ei som har vært gjennom alle avføringsmidler og vært innlagt for det.

Spis mye svisker, sviskegrøt om du liker. Hjalp også meg.
Lurer på om jeg har anspent bekkenbunn. Fordi hvis jeg tar mye movicol blir det løst det som kommer ut og til og med da må jeg sette microlax. Syns det funker bedre med visiblin. Skal prøve med en pose visiblin samt en pose movicol. Må vel begynne på sviskene. Tok du sånn sviskegrøt fra butikken bare. Jeg tar altså ikke jern.

Spiser du mat som er tungt å fordøye? Tarmene klarer å ta opp mye mer næring fra animalsk mat versus plantebasert mat. Var en som sa til meg (ikke faktasjekket det) at dersom du spiser KUN kjøtt en hel uke, vil du knapt få noe avføring, fordi kroppen tar opp så mye av næringen i maten. Fiberrik mat er vel og bra det, men kanskje det går an å kutte litt ned på korn og fiberrike grønnsaker til du har fått løsnet opp i tarmen? Kroppen klarer ikke å nyttiggjøre seg like mye av den maten. En liten andel av næringsstoffene tas opp i tynntarmen. I tykktarmen fôres de gode bakteriene av fiber blant annet. Men det kan bli for mye av det gode! Spise renvare-kjøtt/kjøttdeig av okse, kylling, svin, spise mye egg og ost og drikke mye melk?

Kefir og fermentert mat er bra for tarmfloraen og kan kompensere litt for mangel på fiber en periode.

Hvis du spiser mat med korn som grøt, brød eller pasta, kan du bløtlegge kornene før du lager grøten (minst en time, gjerne over natten), lage langtidhevet brød eller rundstykker som hever over natten, eller hjemmelagd pasta som inneholder egg. Dette gjør det lettere for kroppen å ta opp næringen. Lettere å fordøye.

UP-produkter gjør ikke noe godt for tarmfloraen og bør kuttes ut/ned på.

Lurer på om jeg har anspent bekkenbunn. Fordi hvis jeg tar mye movicol blir det løst det som kommer ut og til og med da må jeg sette microlax. Syns det funker bedre med visiblin. Skal prøve med en pose visiblin samt en pose movicol. Må vel begynne på sviskene. Tok du sånn sviskegrøt fra butikken bare. Jeg tar altså ikke jern.
Har du prøvd oljeklyster? (En skal rådføre seg med lege før en tar det som gravid).
Ja kjøpte bare fra butikken :-)
Microlax funka bare der og da for meg, og siden det ikke løser problemet ditt over tid er det nok ikke beste løsningen for deg heller.

Hei, det går litt bedre nå. Har begynt med avspenning hver kveld. Mindre intens kniping heeeele tiden og prøver å slappe mer av. Har gått tilbake til å bake brød, prøver meg på sviskekompott i tillegg. Håper dette vil gjøre susen. Har et veldig sunt kosthold med lite UP mat.

Det er så vondt! For meg er det mye bedre denne graviditeten enn de to forrige. Eneste jeg gjør annerledes er å ha en kopp matcha latte etter frokost hver dag + går ikke på sånne gravidtabletter. Tror det var jerntilskuddet som gjorde vondt verre forrige gang.

Hei, det går litt bedre nå. Har begynt med avspenning hver kveld. Mindre intens kniping heeeele tiden og prøver å slappe mer av. Har gått tilbake til å bake brød, prøver meg på sviskekompott i tillegg. Håper dette vil gjøre susen. Har et veldig sunt kosthold med lite UP mat.
Hva tar du av forebyggende da? Tar du laxoberal eller duphalax?

Prøver meg på tømmineregime as we speak 3 poser movicol dag 1, så 4 i går. Ikke prøvd duphalax eller laxoberal.

Prøvd microlax tidligere i uken, funker heller ikke lenger.
Microlax vil nok ikke funke da det bare tar ut proppen og siden det trolig er hormonelt eller at ting presser på tarmen vil det ha lite hensikt.

Har som nevnt vært alvorlig forstoppa selv og innlagt på sykehuset med dette.

4 poser movicol, masse veske, 1 beger duphalac morgen og kveld. Verken movicol eller duphalac er farlig for tarmen over tid, men mildt og snilt. :love017

Okei, måtte også i dag bruke microlax for å få det ut. Det som kommer er helt løst. Må jo være bekkenbunnen ikke vet jeg. Jeg fortsetter med 4 poser, og laktulose har du prøvd duphalac tabletter? En venninne av meg må bruke de som gravid. Tømmer seg hver lørdag. Jeg har rectocele og. Hjelper ikke akkurat situasjonen og livredd for å forverre driten

Okei, måtte også i dag bruke microlax for å få det ut. Det som kommer er helt løst. Må jo være bekkenbunnen ikke vet jeg. Jeg fortsetter med 4 poser, og laktulose har du prøvd duphalac tabletter? En venninne av meg må bruke de som gravid. Tømmer seg hver lørdag. Jeg har rectocele og. Hjelper ikke akkurat situasjonen og livredd for å forverre driten
Har ikke prøvd duphalac tabletter fikk anbefaling av sykehuset og lege så fulgte programmet. Har du vært hos legen?

Føler jeg har fått gang men nå er det veldig løst og det er nesten verre å få ut pga pressing. Hva gjorde du der?

Back
Topp