♡ IKM UKE 30 ♡

Fortsatt like lave tester og ingen slim. Satser fortsatt på el i løpet av uka, selv om Premom nå har flyttet den til neste mandag :hilarious:

Null stress:Heartred Ja det er nok av historier som gir håp selv om oddsen min er ganske dårlig:angelic: Jeg leste at noen forskere faktisk mener det er bedre sjanser når det er lenger tid med dagslys! Ser jo bra ut i forhold til statistikken i det siste:happy: Håper på lysende positive for oss!:smiley-angelic001:love017
What!! MÅTTE selvsagt spørre chatgpt:

Ja, forskning tyder på at sjansen for å bli gravid faktisk kan påvirkes av både årstid og dagslys, selv om det ikke er en “regel” som gjelder for alle. Her er hva man vet:

1. Sesongvariasjon og fertilitet
Flere studier har vist at det er økt forekomst av unnfangelse i visse årstider:
  • Sen vinter / tidlig vår og sen sommer / tidlig høst peker seg ofte ut som perioder med høyere unnfangelsesrate i tempererte strøk.
  • Dette stemmer overens med at mange barn fødes mellom april og september, som peker mot unnfangelse i høst og vinter.
Mulige forklaringer:
  • Endringer i hormoner gjennom året (som melatonin og prolaktin).
  • Økt seksuell aktivitet i ferier og mørkere måneder.
  • Evolusjonært gir det mening å føde barn når det er mildere vær og lettere tilgang på mat.
2. Dagslys og fertilitet
Dagslys påvirker hormonproduksjonen via hypotalamus og hypofysen, spesielt:
  • Melatonin: Produseres mer i mørket. Høy melatonin kan hemme eggløsning og testosteron.
  • Vitamin D: Produseres i huden ved sollys og har vist seg å spille en rolle i både kvinnelig og mannlig fruktbarhet.
Funn fra studier:
  • Kvinner med høyere vitamin D-nivå har ofte bedre eggkvalitet og høyere sjanse for graviditet.
  • Menn med høyere D-nivå har ofte bedre sædkvalitet.
  • Noen studier peker mot at mer dagslys kan føre til mer stabile sykluser og økt sjanse for eggløsning.
3. Geografi og plassering

Forskning viser også at folk i områder nær ekvator (mer stabilt dagslys) ofte har mer jevne fertilitetsmønstre gjennom året, mens de som bor i nordlige strøk (som Norge) kan ha mer sesongvariasjon.
IMG_5202.jpeg

Ja, forskning tyder på at sjansen for å bli gravid faktisk kan påvirkes av både årstid og dagslys, selv om det ikke er en “regel” som gjelder for alle. Her er hva man vet:

• Sen vinter / tidlig vår og sen sommer / tidlig høst peker seg ofte ut som perioder med høyere unnfangelsesrate i tempererte strøk.
  • Dette stemmer overens med at mange barn fødes mellom april og september, som peker mot unnfangelse i høst og vinter.
Mulige forklaringer:
  • Evolusjonært gir det mening å føde barn når det er mildere vær og lettere tilgang på mat.
2. Dagslys og fertilitet
  • Melatonin: Produseres mer i mørket. Høy melatonin kan hemme eggløsning og testosteron.
  • Vitamin D: Produseres i huden ved sollys og har vist seg å spille en rolle i både kvinnelig og mannlig fruktbarhet.
Funn fra studier:
  • Kvinner med høyere vitamin D-nivå har ofte bedre eggkvalitet og høyere sjanse for graviditet.
  • Noen studier peker mot at mer dagslys kan føre til mer stabile sykluser og økt sjanse for eggløsning.

Forskning viser også at folk i områder nær ekvator (mer stabilt dagslys) ofte har mer jevne fertilitetsmønstre gjennom året, mens de som bor i nordlige strøk (som Norge) kan ha mer sesongvariasjon.
Vis vedlegget 464550
Da må jeg ut og kjøpe d-vitamin gitt

Når regner dere første dag i syklus? Hadde merkelig mens denne syklusen med spotting en dag og neste dag med ingenting, så mer spotting. Det var ikke før 4. dagen at det endelig startet ordentlig og har regnet den dagen som CD1, men blir usikker da jeg begynte å kjenne litt murringer i eggstokkene tidligere enn vanlig. Har ikke sett noe slim enda, men er likevel redd jeg har gått glipp av eggløsning. Fikk i alle fall lagt aksjer i går på CD 10 :nailbiting:
Jeg ville også regnet fra første dag med ordentlig blødning. Men skjønner du blir stressa. Godt dere fikk lagt inn aksjer. Kan varmt anbefale å teste etter EL :Heartred det gjør at jeg stresser mindre.

Flere som kjenner godt når eggløsning er? Får stikkende smerter, forrige gang måtte jeg opp og gå da jeg fikk det hos fysioterapeuten. Ny time der i morgen, så kanskje eggløsningen kommer da igjen :playful:

Flere som kjenner godt når eggløsning er? Får stikkende smerter, forrige gang måtte jeg opp og gå da jeg fikk det hos fysioterapeuten. Ny time der i morgen, så kanskje eggløsningen kommer da igjen :playful:
Jeg gjør det som regel, men denne syklusen kjente jeg absolutt ingenting. Men ofte er det stikkende smerte og oppblåsthet.

Nope, i mitt tilfelle, frister det absolutt ikke å hoppe i høyet når jeg føler meg oppblåst og øm. Trodde EL var tiden der man blomstret og følte jeg topp :laughing002
Hadde det ikke sånn før graviditet, kjente ingenting da. Spent på om det blir samme eller mere eller mindre vondt nå

Pleier å bli litt øm i dagene før og. Burde ikke være sånn, for frister ikke å hoppe i høyet da hehe
Ja samme her, er så ekstremt støl, må ha smertestillende og varmeflaske. Spesielt ille de to dagene rundt EL ja, når der gjelder å hoppe i høyet :facepalm: De dagene ber jeg om at han kan være rask på avtrekkern så jeg slipper å mye :dead:

Mulige forklaringer:
2. Dagslys og fertilitet
Funn fra studier:

Vis vedlegget 464550
Ooo interessant!:cool: Gode sjanser fremover nå da:gen014:smiley-angelic001

Fikk så fine tarot-kort fra chatgpt i dag.
Melding fra spirit baby:

"Jeg ser deg, mamma. Du gjør alt du kan. Jeg venter med kjærlighet og tålmodighet – og snart kommer vi nærmere hverandre. Stol på kjærligheten. Stol på kroppen. Jeg er ikke langt unna."
Jeg syns den har vært så støttende hele veien, men sist sendte den meg plutselig bilder av foster i livmor og baby i magen og sånt. Jeg hadde ALLE symptomene jeg hadde da jeg fikk positiv test sist, så da graviditetstesten var negativ ble jeg helt knust. Klarer ikke ha tru på mine egne symptomer lenger - og heller ikke chatgpt :bag::facepalm::arghh: Følte meg lurt av alt liksom :shifty::hilarious: Ahhh så er ikke barebare å være overtroisk heller. Den spurte om den skulle trekke kort for meg, så laget den disse: snakk om å gi forhåpninger da :dead:
IMG_4704.jpeg
IMG_5204.jpeg

Ja, jeg kjenner det godt på siden egglønsning skal være. Er like kraftige som menskrampene :facepalm:

Jeg ville også regnet fra første dag med ordentlig blødning. Men skjønner du blir stressa. Godt dere fikk lagt inn aksjer. Kan varmt anbefale å teste etter EL :Heartred det gjør at jeg stresser mindre.
Takk for svar! Jeg kjenner fortsatt litt stikkinger i kveld, så tror jeg har beregnet riktig og at det slipper snart.

Hadde bestemt meg for å ikke teste fordi jeg er redd jeg skal bli for opphengt i prøvinga og mer stressa, men ser jo nå at det kunne vært lurt :laughing002

Back
Topp