What!! MÅTTE selvsagt spørre chatgpt:Fortsatt like lave tester og ingen slim. Satser fortsatt på el i løpet av uka, selv om Premom nå har flyttet den til neste mandag
Null stressJa det er nok av historier som gir håp selv om oddsen min er ganske dårlig
Jeg leste at noen forskere faktisk mener det er bedre sjanser når det er lenger tid med dagslys! Ser jo bra ut i forhold til statistikken i det siste
Håper på lysende positive for oss!
![]()
Ja, forskning tyder på at sjansen for å bli gravid faktisk kan påvirkes av både årstid og dagslys, selv om det ikke er en “regel” som gjelder for alle. Her er hva man vet:
1. Sesongvariasjon og fertilitet
Flere studier har vist at det er økt forekomst av unnfangelse i visse årstider:
- Sen vinter / tidlig vår og sen sommer / tidlig høst peker seg ofte ut som perioder med høyere unnfangelsesrate i tempererte strøk.
- Dette stemmer overens med at mange barn fødes mellom april og september, som peker mot unnfangelse i høst og vinter.
- Endringer i hormoner gjennom året (som melatonin og prolaktin).
- Økt seksuell aktivitet i ferier og mørkere måneder.
- Evolusjonært gir det mening å føde barn når det er mildere vær og lettere tilgang på mat.
Dagslys påvirker hormonproduksjonen via hypotalamus og hypofysen, spesielt:
- Melatonin: Produseres mer i mørket. Høy melatonin kan hemme eggløsning og testosteron.
- Vitamin D: Produseres i huden ved sollys og har vist seg å spille en rolle i både kvinnelig og mannlig fruktbarhet.
- Kvinner med høyere vitamin D-nivå har ofte bedre eggkvalitet og høyere sjanse for graviditet.
- Menn med høyere D-nivå har ofte bedre sædkvalitet.
- Noen studier peker mot at mer dagslys kan føre til mer stabile sykluser og økt sjanse for eggløsning.
Forskning viser også at folk i områder nær ekvator (mer stabilt dagslys) ofte har mer jevne fertilitetsmønstre gjennom året, mens de som bor i nordlige strøk (som Norge) kan ha mer sesongvariasjon.

Ja det er nok av historier som gir håp selv om oddsen min er ganske dårlig
Jeg leste at noen forskere faktisk mener det er bedre sjanser når det er lenger tid med dagslys! Ser jo bra ut i forhold til statistikken i det siste
Håper på lysende positive for oss!

LET’S GOOO GURLS!
De dagene ber jeg om at han kan være rask på avtrekkern så jeg slipper å mye 
Og det hadde den!

Følte meg lurt av alt liksom