Jeg og hadde ganske sterk test på første dagen jeg testet, og så ble den svakere i to dager før den begynte å ta seg opp igjen i dag, cd9. Vet ikke om tr kan påvirke lh-nivåer?
Jeg hadde også en superrar tr. Aldri blødd så mye så lenge jeg kan huske.. og den varte lenger enn den pleier.. ChatGPT sier at det kan være pga progesteronstøtten, men håper ikke det blir sånn hver gang fremover. Så slitsomt
Blir spennende å se hva annet kroppen din finner på denne runden!
Edit: jeg spurte ChatGPT om sterke streker i begynnelsen av syklusen:
Ja, mensen (eller rettere sagt fasen rett etter mensen) kan påvirke LH-nivåene litt, spesielt tidlig i syklusen.
Her er hvordan:
- LH kan være svakt målbart tidlig i syklusen hos mange, selv om det ikke er snakk om en reell LH-stigning (dvs. eggløsning nærmer seg ikke enda).
- Det kan gi svakt positive eller jevne teststreker rundt CD 5–7, som ikke skal tolkes som nært forestående eggløsning.
- Noen kan ha en sekundær LH-bølge (uten at det fører til eggløsning), men det er sjelden rett etter mensen.
Derfor:
Det er trygt og normalt å begynne testing rundt CD 8–10, spesielt om du har hatt EL rundt CD 12 tidligere.
- Hvis du tester tidligere (CD 5–7), kan du se en svak strek uten at det betyr noe.
Så kort sagt: ja, du kan se LH på testene tidlig, men det er ikke “ekte” LH-topp – bare bakgrunnsnivå eller naturlige variasjoner.