♡ IKM UKE 30 ♡

Ser dere er en del her som har prøvd ca like lenge som oss. Tok ut kobberspiral i starten av september. Litt vemodig å gå inn i ny pp nå da hver pp fremover ville vært en mulig termin dersom det hadde klaffet tidlig i prøvingen. Håper mange av oss får positive tester og kan se frem til termin i april sammen :Heartred

MammtilA00 - 25 - B2 - PP9 - EL 12/7 - IKM 26/7
Akkurat den tanken slo meg for noen dager siden også. Hadde jeg blitt gravid i pp1 hadde det blitt en septemberbaby, jeg håper inderlig at jeg er gravid innen da. Jeg håper spiren sitter for deg snart også :Heartred

Velkommen inn hit :greet025 Ja, enig, er på en måte litt vemodig når man ser at de vi startet å prøve med på nyåret er halvveis inni graviditeten nå :shy: Men det fine er at de har også vært der vi er nå, og de er blitt gravide, så det blir vår tur (jeg vet ikke alle tar det som en trøst, men jeg syns det hjelper å tenke sånn) :Heartpink
Det var en fin innstilling :Heartred

Huff, det hørtes ikke bra ut.. Du har vært gjennom mye :Heartpink

Ja, tror spiral henger i lengre enn hva som blir forespeilet av helsevesenet. Jeg har gått på prevensjon halve livet, og siste fire årene var spiral etter å prøvd det meste innen prevensjon. Har slitt utrolig mye med mensensmerter osv, så spiralen var en velsignelse på akkurat det feltet for meg. Tok den ut i oktober da vi ville prøve å få baby. Har siden desember hatt regelmessig syklus og eggløsning, men kroppen vil foreløpig ikke :facepalm:
Kjenner ekstra på det når venninner får det til å sitte på første forsøk.. Veldig glad for de, men en bitteliten del av meg blir en liten sjalu megge :blackeye:
Jeg har ikke gått på prevensjon siden 2019, vi pleier bare å hoppe av i svingen. Jeg har vært prevensjon-fri siden da (gikk først 8 år på p-pillen og så hadde jeg p-stav i to-tre år), men er fortsatt ikke gravid nå etter 7 måneder med aktiv prøving :sorry: Det var ikke meningen å være negativ altså! Men noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde noe sånt som spiralen å skylde på :hilarious:

Det var en fin innstilling :Heartred
Jeg syns det hjelper litt å tenke på det hvertfall :Heartpink

Jeg har ikke gått på prevensjon siden 2019, vi pleier bare å hoppe av i svingen. Jeg har vært prevensjon-fri siden da (gikk først 8 år på p-pillen og så hadde jeg p-stav i to-tre år), men er fortsatt ikke gravid nå etter 7 måneder med aktiv prøving :sorry: Det var ikke meningen å være negativ altså! Men noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde noe sånt som spiralen å skylde på :hilarious:
Ja men jeg kan ikke bare skylde på spiralen - dog den kan være mye av årsaken for så ustabil syklus. Men så er det den at når man går fra 30 og til over 35 år så bruker man statistisk lengere tid dessverre :depressed:

Skjønner! Nei jeg skal ikke skylde kun på spiral og div prevensjon, er mer som skal klaffe (dessverre) :banghead:
Vi får satse på at babygudene er med oss denne syklusen!

Jeg syns det hjelper litt å tenke på det hvertfall :Heartpink

Ja men jeg kan ikke bare skylde på spiralen - dog den kan være mye av årsaken for så ustabil syklus. Men så er det den at når man går fra 30 og til over 35 år så bruker man statistisk lengere tid dessverre :depressed:
Ja, jeg er redd for at alderen har mye å si nå :sorry:

Bare for å gi dere et lite positivt syn på dette med alder så ble jeg gravid på første forsøk da jeg var 37, og har nå en herlig liten 2-åring i hus :drunken_smilie Så alderen trenger ikke nødvendigvis tynge ned prosessen:Heartpink
Veldig godt å høre! Vet jo at jeg mest sannsynlig vis ikke er for gammel, men man blir jo bekymret allikevel. Det er jo mange her inne som blir gravide i 40-årene :love7

Skjønner veldig godt bekymringen! Jeg er der uten tvil selv nå. 40 år og på PP8, sukk.. :sorry: skulle gitt MYE for å være så unge som dere er :Heartpink
Ja, ikke sant. Det blir en ond sirkel. Man skulle ønske man var yngre da man startet prøvingen, men man får jo ikke gjort noe med fortiden dessverre. En 42 åring skulle ønske de var så gamle som deg, du skulle ønske du var 36 som meg, jeg skulle ønske jeg var 30 osv :hilarious: vi må bare prøve å se fremover og håper det klaffer snart!

Bare for å gi dere et lite positivt syn på dette med alder så ble jeg gravid på første forsøk da jeg var 37, og har nå en herlig liten 2-åring i hus :drunken_smilie Så alderen trenger ikke nødvendigvis tynge ned prosessen:Heartpink
Det var veldig positivt å høre, syns det er så mange som er 35-40+ som er gravide jeg, så tror vi har gode sjanser, det kan hende det tar litt lenger tid bare :shy: Ikke at det føles som "bare" når man står i det da, for lengtetiden føles lang :Heartpink

I dagens episode av «Hva er det som er nytt og «off» i denne syklusen mon tro? PP6, CD4:

Vel, har hatt smerter i høyre eggstokk på andre dagen nå, sånne smerter som ved eggløsning… (noen som pleier å ha det?) og blødningen har nesten opphørt!! + uvanlig stikking og kløe i puppen! Hilsen hun som pleier å blø minst en uke :bored: Da er det bare å ta fatt på enda en rar syklus tror jeg..

Fikk Babyplan i posten i dag, måtte bare ta en LH-test fordi jeg syns dette er rart; sist ble den ikke så sterk før dagen før positiv EL-test :bag: Håper den går seg til så jeg ikke får for tidlig EL :sour:
IMG_4932.jpeg
IMG_4933.jpeg

I dagens episode av «Hva er det som er nytt og «off» i denne syklusen mon tro? PP6, CD4:

Vel, har hatt smerter i høyre eggstokk på andre dagen nå, sånne smerter som ved eggløsning… (noen som pleier å ha det?) og blødningen har nesten opphørt!! + uvanlig stikking og kløe i puppen! Hilsen hun som pleier å blø minst en uke :bored: Da er det bare å ta fatt på enda en rar syklus tror jeg..

Fikk Babyplan i posten i dag, måtte bare ta en LH-test fordi jeg syns dette er rart; sist ble den ikke så sterk før dagen før EL :bag: Håper den går seg til så jeg ikke får for tidlig EL :sour:
Vis vedlegget 463620
Vis vedlegget 463621
Jeg og hadde ganske sterk test på første dagen jeg testet, og så ble den svakere i to dager før den begynte å ta seg opp igjen i dag, cd9. Vet ikke om tr kan påvirke lh-nivåer?

Jeg hadde også en superrar tr. Aldri blødd så mye så lenge jeg kan huske.. og den varte lenger enn den pleier.. ChatGPT sier at det kan være pga progesteronstøtten, men håper ikke det blir sånn hver gang fremover. Så slitsomt :dead:

Blir spennende å se hva annet kroppen din finner på denne runden! :laughing002

Edit: jeg spurte ChatGPT om sterke streker i begynnelsen av syklusen:

Ja, mensen (eller rettere sagt fasen rett etter mensen) kan påvirke LH-nivåene litt, spesielt tidlig i syklusen.

Her er hvordan:
  • LH kan være svakt målbart tidlig i syklusen hos mange, selv om det ikke er snakk om en reell LH-stigning (dvs. eggløsning nærmer seg ikke enda).
  • Det kan gi svakt positive eller jevne teststreker rundt CD 5–7, som ikke skal tolkes som nært forestående eggløsning.
  • Noen kan ha en sekundær LH-bølge (uten at det fører til eggløsning), men det er sjelden rett etter mensen.
Derfor:

Det er trygt og normalt å begynne testing rundt CD 8–10, spesielt om du har hatt EL rundt CD 12 tidligere.
  • Hvis du tester tidligere (CD 5–7), kan du se en svak strek uten at det betyr noe.
Så kort sagt: ja, du kan se LH på testene tidlig, men det er ikke “ekte” LH-topp – bare bakgrunnsnivå eller naturlige variasjoner.

Jeg og hadde ganske sterk test på første dagen jeg testet, og så ble den svakere i to dager før den begynte å ta seg opp igjen i dag, cd9. Vet ikke om tr kan påvirke lh-nivåer?

Jeg hadde også en superrar tr. Aldri blødd så mye så lenge jeg kan huske.. og den varte lenger enn den pleier.. ChatGPT sier at det kan være pga progesteronstøtten, men håper ikke det blir sånn hver gang fremover. Så slitsomt :dead:

Oi! Så merkelig! Håper det bare er vanlig, vet at folk får forskjellige stigninger i LH-nivået gjennom syklusen, noen har rolig kurve, andre har opp og ned og opp. Og noen rask! Får krysse fingrene for at den synker litt så stiger igjen her og da :bookworm:

Åjaaaa, men da er det kanskje prog.støtten da? Det er da minste en mulig forklaring på den uvanlige blødningen, men får håpe det er siste gang blødning if ya know what I mean :woot:

Ja spennende å se hva disse kroppene har å by på denne gangen, hvilken syklusdag vedder du at du får EL nå da? CD12 eller CD22? :hilarious: Jeg gjetter CD13 på deg og CD18 på meg :bookworm:

Oi! Så merkelig! Håper det bare er vanlig, vet at folk får forskjellige stigninger i LH-nivået gjennom syklusen, noen har rolig kurve, andre har opp og ned og opp. Og noen rask! Får krysse fingrene for at den synker litt så stiger igjen her og da :bookworm:

Åjaaaa, men da er det kanskje prog.støtten da? Det er da minste en mulig forklaring på den uvanlige blødningen, men får håpe det er siste gang blødning if ya know what I mean :woot:

Ja spennende å se hva disse kroppene har å by på denne gangen, hvilken syklusdag vedder du at du får EL nå da? CD12 eller CD22? :hilarious: Jeg gjetter CD13 på deg og CD18 på meg :bookworm:
Haha! Håper du får den litt tidligere, cd15 kanskje? :drunken_smilie :dance011

Edit: jeg spurte ChatGPT om sterke streker i begynnelsen av syklusen:

Ja, mensen (eller rettere sagt fasen rett etter mensen) kan påvirke LH-nivåene litt, spesielt tidlig i syklusen.

Her er hvordan:
  • LH kan være svakt målbart tidlig i syklusen hos mange, selv om det ikke er snakk om en reell LH-stigning (dvs. eggløsning nærmer seg ikke enda).
  • Det kan gi svakt positive eller jevne teststreker rundt CD 5–7, som ikke skal tolkes som nært forestående eggløsning.
  • Noen kan ha en sekundær LH-bølge (uten at det fører til eggløsning), men det er sjelden rett etter mensen.
Derfor:

Det er trygt og normalt å begynne testing rundt CD 8–10, spesielt om du har hatt EL rundt CD 12 tidligere.
  • Hvis du tester tidligere (CD 5–7), kan du se en svak strek uten at det betyr noe.
Så kort sagt: ja, du kan se LH på testene tidlig, men det er ikke “ekte” LH-topp – bare bakgrunnsnivå eller naturlige variasjoner.
Okei da kan jeg heldigvis spare testene mine… er bare så sykt rart med smertene i eggstokkene :bag:

Men samtidig er det litt seint å begynne testingen cd8-10 hvis el kommer cd 11 f.eks.. jeg er nær positiv test nå forresten.. tipper den er positiv i kveld.. da blir el på cd 11 isåfall :eek:
What!! Ja! Den ser jo like sterk ut som kontrollstreken! Nå blir det jo tidligere og tidligere for hver gang her? :hilarious: Hva er det som skjer :woot: Jeg velger å tro at fremgangen i EL hos deg er tegn på en kropp som er villig og mer og mer klar å ta imot en graviditet :woot:

Back
Topp