Sushi under gravidtet

EllyPrøver

Flørter med forumet
Januarlykke 2026
Hei dere, jeg bestilte sushi i går, det meste vegetar, men en bit var fritert scampi som jeg har lest meg frem til man kan spise under graviditet. Men etter å ha spist fem biter syns jeg den ene så litt understekt ut med en litt rå kant innerst. Hva tenker dere? Er dette veldig farlig? Fikk litt panikk! Er såklart rett for topplassering. Føler meg helt fin enda og ikke blitt dårlig.

Vedlegg

• IMG_6978.jpeg
    IMG_6978.jpeg
    411,8 KB · Visninger: 23
Tror det går bra! Vanskelig å se på bildet, men ser ikke ofte scampi litt lik ut stekt som rå? Risikoen er uansett veldig veldig lav for noe farlig, så ville ikke tenkt så mye på det. Rådene er jo der for å ikke ta risiko. Noen gravide spiser jo alt mulig når de er gravide, og det går som oftest veldig fint. Men skjønner veldig godt panikken! ❤️

Tror det går bra! Vanskelig å se på bildet, men ser ikke ofte scampi litt lik ut stekt som rå? Risikoen er uansett veldig veldig lav for noe farlig, så ville ikke tenkt så mye på det. Rådene er jo der for å ikke ta risiko. Noen gravide spiser jo alt mulig når de er gravide, og det går som oftest veldig fint. Men skjønner veldig godt panikken! ❤️
Enig med denne. Jeg spiste sushi på restaurant tidligere i uka og spiste rå fisk også (bevisst) :smiley-ashamed004 Sannsynligheten er utrolig lav her i Norge. Ville ikke gjort det samme i utlandet, og holder meg unna sushi fra f.eks. matbutikker og spekemat/kjøttpålegg som nærmer seg utløpsdato. Myye større sannsynlighet for å bli hardt skadd eller dø i trafikken enn å bli smittet av listeria eller toxoplasmose i Norge.

Dette er i tråd med Helenorge sine anbefalinger. Man kan fint spise rå fisk/sjømat (som i sushi), men rått kjøtt anbefales ikke. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/

Last edited:
Men
Enig med denne. Jeg spiste sushi på restaurant tidligere i uka og spiste rå fisk også (bevisst) :smiley-ashamed004 Sannsynligheten er utrolig lav her i Norge. Ville ikke gjort det samme i utlandet, og holder meg unna sushi fra f.eks. matbutikker og spekemat/kjøttpålegg som nærmer seg utløpsdato. Myye større sannsynlighet for å bli hardt skadd eller dø i trafikken enn å bli smittet av listeria eller toxoplasmose i Norge.

Dette er i tråd med Helenorge sine anbefalinger. Man kan fint spise rå fisk/sjømat (som i sushi), men rått kjøtt anbefales ikke. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/
Hei begge to! Og TUSEN takk for fine og rasjonelle svar ❤️ Dette forumet hjelper meg så mye på mine overtenkings-situasjoner når dere sterke jenter kommer med sunn fornuft og fakta. Lett for å forsvinne inn i Google om at mulig som gravid merker jeg og det er ikke helt bra. Jeg tror også at at det gikk fint i går. Det er jo som dere sier veeeeldig liten sjanse for toxoplasma, om man følger helt basice retningslinjer og råd. Takk igjen!

Back
Topp