Fødestilling

Creazymamma212121

Flørter med forumet
Hei !
Hvilken fødestilling hadde dere ?
Jeg vet man kan velge å føde i badekaret, på ryggen doggy osv …
Ka synes dere var best ? Og hvorfor

Med første ble det på ryggen, hadde skikkelig bevegelsestrang, men kompakt på rygg (etter eget ønske)
Med nr 2 visste jeg med meg selv at jeg skulle opp å gå, ikke ligge på ryggen i alle fall. Men da var ting så vondt at alt gikk litt i svart at jeg ble liggende på ryggen og holdt på å bite huet av noen som anbefalte andre stillinger.

Fødte på kne med begge barna, som gjorde at jeg bare presset i 12 og 16 minutter. Fikk store barn på 4 og 4,5 kg. Siste barnet var 38 cm rundt hodet.
Fordelen med å føde i knestående/på alle fire/stående er at kroppen får brukt tyngdekraften til å la barnet bevege seg nedover. Med første holdt jeg rundt halsen på mannen og hadde panne mot panne mens jeg pressa, han holdt meg godt oppe og var god å støtte seg på. Med andre holdt jeg fast i senga mens jeg sto på kne, og mannen holdt meg fra siden. Var tilkoblet epidural og masse veneflonslanger på begge hender og i innsiden på albuen med begge barna, men det stoppet meg ikke fra å stå på kne

Fødte liggende på siden. Jordmor foreslo det og det føltes veldig naturlig ut for meg. Hadde styrtfødsel og presset i maks 10 min.

Med første ble det på ryggen, hadde skikkelig bevegelsestrang, men kompakt på rygg (etter eget ønske)
Med nr 2 visste jeg med meg selv at jeg skulle opp å gå, ikke ligge på ryggen i alle fall. Men da var ting så vondt at alt gikk litt i svart at jeg ble liggende på ryggen og holdt på å bite huet av noen som anbefalte andre stillinger.
Gleder meg til fødsel allerede ❤️

Beste var knebøyd , henge over ryggen på senga . Dette var min fjerde fødsel . Det blir mindre press i tissen som gir den brennende følelsen når hodet står i åpningen . Med lystgass :) badekar var også godt, men riene avtok litt så måtte opp å gå med nr 1. rakk ikke badekar med verken nr 2,3 eller 4 . Men tyngdekraften var best , med god pusteteknikk og lystgass.

Har født to ganger på rygg pga jeg ble styrt slik av jm :dead: -09 og -17.
Men i -21 og -23 lå jeg på siden, mens en pleier holdt beinet mitt opp (ble tungt å holde det oppe selv :bag:). Det synes jeg var veldig greit. Spesielt på siste, for da trengte jeg at gubben gav motpress på korsryggen samtidig :hilarious:

Fødte første liggende på rygg. Følte meg lenket til sengen med epiduralen, jeg var i fødebobla og det ble ikke foreslått noen annen fødestilling heller. Endte i vakuum.
Med andre fødte jeg i knestående i senga med overkroppen lent over sengeryggen som var satt opp. Så mye bedre stilling for meg personlig! Hadde heller ikke epidural andre gangen, så kroppen gjorde virkelig jobben, med god hjelp av tyngdekraften.
Nå har jeg termin med nr tre om en måneds tid og havner forhåpentligvis i knestående også denne gangen :happy:

Fødte første liggende på rygg. Følte meg lenket til sengen med epiduralen, jeg var i fødebobla og det ble ikke foreslått noen annen fødestilling heller. Endte i vakuum.
Med andre fødte jeg i knestående i senga med overkroppen lent over sengeryggen som var satt opp. Så mye bedre stilling for meg personlig! Hadde heller ikke epidural andre gangen, så kroppen gjorde virkelig jobben, med god hjelp av tyngdekraften.
Nå har jeg termin med nr tre om en måneds tid og havner forhåpentligvis i knestående også denne gangen :happy:
Tror jeg blir også å bestemme meg for det

Hadde skrevet i fødebrevet at jeg ikke ville ligge på rygg. Men endte med å føde liggende delvis på rygg sidelengs med et bein trukket mot meg. Kjente akkurat hvordan hun beveget seg nedover bekkenet (har skjønt det ikke er så vanlig), og fulgte bare instinktet ang. hvordan jeg burde ligge/stå. Var egentlig liksågreit, for trengte et lite klipp helt på slutten :)

To første på rygg, siste på knærne mens jeg holdt i en litt oppreist ryggkant på sengen. Definitivt fan av knestående, får hjelp av både tyngdekraften og ikke minst blir bekkenet 20-30% større i den stillingen.

Tror jeg blir også å bestemme meg for det
Min erfaring etter 4 fødsler, er at det er vanskelig å bestemme seg for den ene eller den andre stillingen på forhånd ...
Første fødsel foregikk liggende på rygg, fordi jeg ikke ble gitt andre valg. Andre fødsel var stående på gulvet, hengende over senga, som var hevet til passende høyde. Syntes det var helt fantastisk, og avgjorde der og da at jeg "alltid" skulle føde sånn :hilarious:
Men med nr 3, kjentes det helt feil. Ingenting stemte, og jeg måtte klatre opp i sengen, og stå på kne.
Med nr 4, var jeg oppe å gikk, da første pressri kom. Skyndet meg (så fort det lot seg gjøre ...) tilbake mot ei lav seng, og klarte akkurat å slenge overkroppen oppi før neste pressri, og hodet var ute. Jordmor var heldigvis rett bak meg, men rakk ikke å få på hansker, før hun måtte ta imot :nailbiting:

Så mitt råd er egentlig å bare lytte til kroppen, og gjøre det som faller deg inn der og da. Men det er selvfølgelig ikke feil å ha gjort seg tanker om hvordan du vil ha det. Det er bare ikke sikkert det blir helt slik :happy: Masse lykke til! :Heartred

Første stående på kne, igangsatt dødfødsel i uke 24 som gikk heidundrande fort med stormrier. Var ikke veiledet for jordmor løp sykehuset rundt tror jeg, og jeg holdt meg egentlig bare fast. Nr 2, starta på kne, men endte på siden. Nr 3 roterte jeg litt rundt for å få hjulpet han i rett stilling pluss skuldra hang litt fast. Troor jeg var på rygg eller siden siste presset. Husker ikke helt. Sistemann begynte jeg på kne, men endte på rygg med føttene i hver sin pleier, og håndtak oppe for ekstra hjelp, med en lege klar til klipp og vakuum om ikke baby kom ganske fort (og keisersnitt som neste eventuelle steg). Kom ut på to press etter den beskjeden. Jeg "våkna" litt til, var styrtfødsel med stormrier så jeg mista litt kontroll fram til overlegen kom, og var rimelig tydelig i beskjedene. Klarte å samle hodet og konsentrere meg etter det.

Back
Topp