Velamentøst navlesnorsfeste

Maxi4

mai21♡januar23
MayDay2021
Andre som i tidligere svangerskap har hatt velamentøst navlesnorsfeste, altså at navlesnoren var festet i utenfor kanten av morkaken?

Det ble påvist etter forrige graviditet, visste ikke om det før etter analyse av morkaken.

Sto i brevet jeg fikk da at jeg skal gå på blodfortynnende fra uke 12 i et eventuelt neste svangerskap, så slik jeg har forstått det er det ikke noe annet å gjøre enn å ta kontakt med fastlegen når jeg først er gravid.

Men merker jo det skaper litt uro i kroppen. Graviditet og fødsel gikk strålende med nr 1, men nr 2 kom ut med litt startvansker og lav fødselsvekt. Kom seg raskt da, så det gikk helt fint heldigvis. Men håper jo det ikke skjer igjen.

Ville egentlig bare høre om andre har fått samme beskjed, om hvilke tanker dere eventuelt gjør dere i denne prøvetiden? Om om dere eventuelt har fått noen annen beskjed ift oppfølging tidlig i et eventuelt neste svangerskap.

Jeg hadde det med første født i -18. Det ble oppdaget på OUL og fulgt nøye opp med ultralyd gjennom svangerskapet. Hun kom ut 3,7 kg og frisk og fin. Mai21 barnet hadde det ikke. Jeg gikk ikke på blodfortynnende og fikk ikke inntrykk av at det var noe de automatisk sjekket, selv om jeg hadde hatt det før. Men min var jo ikke påvirket i veksten. Så har ikke tenkt noe mer på det nå som vi prøver på nr 3. Husker jeg leste det var litt større sjanse å oppleve det etter ivf (som vi hadde).

Andre som i tidligere svangerskap har hatt velamentøst navlesnorsfeste, altså at navlesnoren var festet i utenfor kanten av morkaken?

Det ble påvist etter forrige graviditet, visste ikke om det før etter analyse av morkaken.

Sto i brevet jeg fikk da at jeg skal gå på blodfortynnende fra uke 12 i et eventuelt neste svangerskap, så slik jeg har forstått det er det ikke noe annet å gjøre enn å ta kontakt med fastlegen når jeg først er gravid.

Men merker jo det skaper litt uro i kroppen. Graviditet og fødsel gikk strålende med nr 1, men nr 2 kom ut med litt startvansker og lav fødselsvekt. Kom seg raskt da, så det gikk helt fint heldigvis. Men håper jo det ikke skjer igjen.

Ville egentlig bare høre om andre har fått samme beskjed, om hvilke tanker dere eventuelt gjør dere i denne prøvetiden? Om om dere eventuelt har fått noen annen beskjed ift oppfølging tidlig i et eventuelt neste svangerskap.
Hei! Jeg fikk det påvist på ul i uke 18 med nr 2, og fikk ekstra sjekk i uke 26, og da mente de at det ikke var det. Men så viste det seg ved fødselen at det var det likevel. Det hadde heldigvis ikke hatt noe å si for baby var stor og sterk. Og ikke fått den samme beskjeden som deg, så ville ikke stresset så mye med det, bare ta den timen med fastlegen og se hvordan hun vurderer det :)

Takk @BBYG og @aninewe! :Heartred Det er veldig betryggende å høre. Var litt ekstra stressa da jeg skrev dette, men har heldigvis roet tankekjører nå. Har bare tenkt sånn på at det kunne endt verre med min forrige, spesielt da jeg begynte å lese om velamentøst navlesnorfeste. Han var 2,5 kg og 50 cm da han ble født på termin, altså veldig tynn. Og han måtte være 10 dager på nyfødtintensiv for å få ulike verdier normale før hjemreise.

Men det er godt å høre at det som regel går bra, og at det ikke er så stor sjanse for at det skjer igjen. Får bare lufte bekymringene mine til lege og jordmor når vi kommer så langt :happy:

Back
Topp