Gravidtips

Ulltråd rundt ankelen er gull mot leggkramper. Jeg fletter meg et bånd i 100% ull (garn), og lar det være på konstant. Litt tidlig enda men når jeg passerer uke 12 så kommer det på. Har funket i alle mine 4 svangerskap. De to første tok jeg det på etter at jeg hadde hatt noen uker med kramper på natten. Og det forsvant med en gang. Så de neste gangene tok jeg på forebyggende, for det er så vondt!

Sjekk FB, Finn og Tise. Man kan få tak i gratis/billig bleier og MME der :binkybaby Og ubrukte klær med lappen på til en billigere penge.

Når det gjelder MME er ofte vanlig MME som Nan Pro og Hipp hardt for små babymager. Nan Sensilac og NAN HA er mildere.

Titralac(reseptfritt) hjelper godt på halsbrann. Det er tabletter som kan svelges hele med vann. Mye annet reseptfritt mot halsbrann er ofte ekle tyggetabletter eller flytende. Brekningsmiddel :puke_r Anbefaler å kjøpe på nettet hos farmasiet eller apotera, da det er mye billigere enn fysisk apotek.

Holdt på å glemme: den mest behagelige amme-bhen: natt-bhen fra Medela :woot:

Ikke kjøp alt mulig og for mye klær. Brukte nok bare halvparten av det jeg kjøpte inn til de to første. Fem sett klær hadde sikkert vært nok. Bedside crib, sparkepose, lekegrind og vippestol fikk vi aldri bruk for. Men trengte syke mengder gjenbruk bare ammeinnlegg og kluter siden jeg er av typen som lekker mer enn de fleste:bag: Kommer langt med vogn, bæretøy og klær i starten. Og man har vanligvis maasse tid til innkjøp etter fødsel:happy:

Legg inn søk på finn.no og kjøp når det dukker opp. Maaange mnd igjen for oss! Men kjøp ullklær nå, siden det ikke er sesong :happy090 Med nr. 1 var jeg fattig student og brukte bare 15 tusen for alt vi trengte før fødsel. Barnevogna har vi enda 9 år senere, fortsatt i god stand, den ble kjøpt brukt, så kan virkelig anbefale TFK, kvalitet

Masse fine brukte babyklær å få kjøpt. Jeg elsker loppeliten som vi har i Bergen. Så mye å få kjøpt som ikke ser brukt ut engang. Små babyer sliter ikke så mye på klærne.

Kjøpte bbhugme pute der brukt for 200 kroner. Den er et must når jeg er gravid og til kjærestens frustrasjon skal den frem igjen nå❤️

Tipper alle her vet det, men i tilfelle så vil jeg anbefale Graviditet+ appen som illustrerer embryo/foster med hjertelyd og det hele :Heartred Gleder meg til å komme til uke 5 og høre hjertet igjen, blir liksom så ekte :love017

Tipper alle her vet det, men i tilfelle så vil jeg anbefale Graviditet+ appen som illustrerer embryo/foster med hjertelyd og det hele :Heartred Gleder meg til å komme til uke 5 og høre hjertet igjen, blir liksom så ekte :love017
Den appen regner et svangerskap som 3 dager kortere enn i Norge. Så greit å sette termindatoen tre dager tidligere for da blir antall uker på vei riktig :happy:

I appen preggers får man også hørte hjertelyd etterhvert ❤️ Er så gøy med slike apper ❤️

Den appen regner et svangerskap som 3 dager kortere enn i Norge. Så greit å sette termindatoen tre dager tidligere for da blir antall uker på vei riktig :happy:

I appen preggers får man også hørte hjertelyd etterhvert ❤️ Er så gøy med slike apper ❤️
Ja, jeg justerer bare alle apper som viser feil :) Synes det var så fryktelig mye reklame og tull på preggers, liker denne mye bedre :love017 Ja de hjelper på motivasjonen :Heartred

Ja, jeg justerer bare alle apper som viser feil :) Synes det var så fryktelig mye reklame og tull på preggers, liker denne mye bedre :love017 Ja de hjelper på motivasjonen :Heartred
Jeg har betalt for preggers i forrige svangerskap så sikkert derfor jeg ikke har reklame :happy: Videoene som kommer innimellom på graviditet + appen er utrolig fine også❤️

Noen som har tips mot halsbrann? Brekker meg av pepcid duo (virkelig hater det), og pepcid i pilleform skal jo dessverre ikke gravide bruke. Å spise lovehearts hver dag er ikke et alternativ siden jeg prøver å spise sukker så sjeldent som mulig. Noe sunne matvarer eller andre tips som funker for dere??

Noen som har tips mot halsbrann? Brekker meg av pepcid duo (virkelig hater det), og pepcid i pilleform skal jo dessverre ikke gravide bruke. Å spise lovehearts hver dag er ikke et alternativ siden jeg prøver å spise sukker så sjeldent som mulig. Noe sunne matvarer eller andre tips som funker for dere??
Har hørt at mandler skal hjelpe. Og rå potet. Går ikke god for de tipsene da. For min del er det lovehearts eller melk som hjelper.

Brukte gaviscon tyggetabletter og lovehearta sist (var plaga i 3. trimester). Men det som hjalp mest var å unngå maten som trigga det. Surt for oss som liker spicy o.l. mat men!

Brukte gaviscon tyggetabletter og lovehearta sist (var plaga i 3. trimester). Men det som hjalp mest var å unngå maten som trigga det. Surt for oss som liker spicy o.l. mat men!
Hehe ja, passer så bra med å ha cravings på jalapeños :laughing002 Får vel prøve å ligge unna…

Skrev dette lenger opp i tråden:
Titralac(reseptfritt) hjelper godt på halsbrann. Det er tabletter som kan svelges hele med vann. Mye annet reseptfritt mot halsbrann er ofte ekle tyggetabletter eller flytende. Brekningsmiddel :puke_r Anbefaler å kjøpe på nettet hos farmasiet eller apotera, da det er mye billigere enn fysisk apotek.

Skrev dette lenger opp i tråden:
What, de apotekene jeg har vært har det bare vært pepcid. Skal definitivt sjekke ut, takk! :love017

Mandler må prøves!
Shit ja det glemte jeg, hadde en skål med mandler på nattbordet halve svangerskapet sist, kanskje det var for halsbrann også. Husker bare at jeg crava gulrøtter og mandler og at det var for å unngå å stå opp å spise annen mat når jeg våkna (jevnlig) på natta :dead:

For andre lakriselskere: jeg har regna meg ut til hva jeg kan tillate meg av lakris per uke (maks):
42 g heksehyl, 31 g lakrisdrops eller 50 g Ifa salt (1.5 boks).

(I en finsk studie fant de effekter på barn ved inntak av over 500 mg glycyrrhizin per uke i svangerskapet, men ikke ved inntak under 250 mg per uke. Har lagt meg på halvparten, dvs. 125 mg per uke. Disse lakrisgodteriene jeg har sjekka inneholder mellom 2,5 og 4 % lakrisekstrakt, og lakrisekstrakt inneholder ca. 10 % glycyrrhizin. Disclaimer: Norge har ikke konkludert med noen trygg grense, så dette er det jeg har valgt for meg selv.)

For andre lakriselskere: jeg har regna meg ut til hva jeg kan tillate meg av lakris per uke (maks):
42 g heksehyl, 31 g lakrisdrops eller 50 g Ifa salt (1.5 boks).

(I en finsk studie fant de effekter på barn ved inntak av over 500 mg glycyrrhizin per uke i svangerskapet, men ikke ved inntak under 250 mg per uke. Har lagt meg på halvparten, dvs. 125 mg per uke. Disse lakrisgodteriene jeg har sjekka inneholder mellom 2,5 og 4 % lakrisekstrakt, og lakrisekstrakt inneholder ca. 10 % glycyrrhizin. Disclaimer: Norge har ikke konkludert med noen trygg grense, så dette er det jeg har valgt for meg selv.)
Åhh, jeg eeelsker lakris. Det var det som var vanskeligst å holde meg unna forrige svangerskap (og sushi). I fødebagen lå det x antall poser med s-merke, hockeypulver og Ifa klart til fråtsing etter fødselen :laughing002

Back
Topp