I det siste har jeg vært mye sulten. Har dere tips til sunn mat som hjelper å holde seg mett? (Og gjerne som ikke forverrer halsbrann.)
En liten oversikt over hva jeg spiser:
Kl 7 frokost, stor porsjon havregrøt
Kl 10-11 lunsj, grovt brød/knekkebrød med variert pålegg
Kl 13-14 et par stk frukt og yoghurt med nøtter
Kl 17-18 middag
Likevel er det mange dager jeg ikke blir mett etter måltidene, men jeg har allerede gått opp 11kg... hjelp!
Enig med over her. Mer fett og protein. Fiberrike grønnsaker bidrar til metthetsfølelsen også, fordi de gjør at man tar opp karbohydratene saktere, får lavere blodsukkerstigning, mindre dump i blodsukkeret etterpå, og dermed mindre sulten/mett lenger.
Har selv slitt med halsbrann under svangerskap, men når jeg spiser sjelden og ikke for tett på leggetid hjelper det veldig. Har siste året før svangerskapet og under siste svangerskapet nå spist to måltider om dagen. Spiser meg da skikkelig mett i 10/11/12-tiden (ett måltid avhengig av når jeg blir sulten den dagen), og skikkelig mett til middag i 16/17-tiden. Prøvd under svangerskapet ikke å spise seinere enn kl. 18.00. Helst kl. 17.00.
Kan anbefale å låne boka blodsukkermagi, hva og når skal vi spise, og/eller glukoserevolusjonen på biblioteket. Alle bøkene handler blant annet om hvordan man kan regulere metthet og sultfølelse med hvordan man legger opp måltider og hva de bør inneholde.
Hvis du gjerne vil spise frokost, fordi du er sulten, så kan du f.eks. starte med å spise en fiberrik grønnsak mens du lager grøten. Du kan med fordel bløtlegge havregrynen i kjøleskapet kvelden i forveien. Da vil antinæringsstoffene i grynet forsvinne og du tar opp mer av kornets næring dagen etter. Du kan lage grøten med h-melk på morgenen, ha oppi litt meierismør og et egg på slutten av koketiden. Dropp gjerne sukkeret på toppen og bruk f.eks. chiasyltetøy som søtning eller frosne bær fra fryseren.
Knekkebrød metter ikke stort, og industribrød fra butikken metter mindre enn hjemmelagde. Et langtidshevet brød du setter om morgenen eller før du legger deg, og steker når du kommer hjem fra jobb eller når du står opp, er lett å røre sammen på to min, og metter mer. Også her blir antinæringsstoffene tatt hånd om mens deigen venter.
Avokado og egg metter godt. Nøttesmør er et annet alternativ til pålegg. Eller tunfisksalat. Sleng gjerne med noen fiberrike grønnsaker før du spiser brødskivene.
Mellommåltider kan gjøre deg mer sulten, fordi kroppen din går fra å forbrenne det du har lagret på kroppen, til å forbrenne det du tilfører utenfra. Når du da bare spiser litt, og raske karbohydrater attpåtil, som frukt, vil kroppen din kjenne på at den enten ikke blir mett, eller raskere sulten. Mellommåltider gir dessuten ikke tynntarmen hvile til å tømme seg helt for matrester og bakterier. Tynntarmen tåler dårlig bakteriefremvekst. Det skal skje i tykktarmen. Så uten gode pauser mellom måltidene, kan tynntarmen få betennelse. Tarmene er en vesentlig del av immunforsvaret, og bør ikke være betente.
Spiser du pasta, pizza, eller lignende karbohydratrik middag, kan du med fordel tilsette fetere produkter som creme fraîche, kremfløte, ost, h-melk eller lignende, eller kjøttdeig på pizzaen feks. Det er også lurt å spise en forrett med fiberrike grønnsaker som
nevnt over.
Personlig har jeg ingen grunn til å frykte naturlig fettrik mat fra renvarer, da forskning gjengitt i spesielt den ene boka, viser at det ikke er grunnlag for å frykte det. I tillegg har jeg før svangerskapet gått ned til min naturlige vekt, og ikke lagt på meg noe mer enn baby, morkake, ekstra blod, fostervann osv. under svangerskapet. Fødte for ni dager siden, og er tilbake til min normale kropp (ikke et mål å gjøre det - men sier det for å understreke at overnevnte kosthold ikke har medført usunn vektoppgang).
Kan også anbefale tyrkisk youghurt med 10% fett, bær og nøtter som et solid mettende måltid som hjelper deg å holde deg mett over lengre tid. Fin som frokost/første måltid.
I dag var dette mitt første måltid, spist kl. 11.00. Hadde lite grønnsaker igjen i dag, så ble mer frukt enn vanlig. Jeg spiser alltid grønnsakene først, så fett/protein, og til sist frukten. Da blir blodsukkeret bedre regulert.
(En stang fra en stangselleri, noen buketter blomkål, en gulrot, en halv spisspaprika, to egg, en halv avokado på surdeigsrundstykker, litt mango og et eple til dessert. Spiste også 4-5 mandler før jeg tok bildet. I glasset er det h-melk)