Tidlig ultralyd?

Jeg leste akkurat noe nytt som jeg er veldig sjokkert over?! At man absolutt ikke må høre hjertelyd på tul før tidligst uke 10 eller noe sånt. Fordi ultralydbølgene / frekvensen er annerledes enn bildet og det varmer opp fostervannet, og kan lede til SA. Trodde først noen bare trollet siden jeg aldri har hørt dette tidligere, men ser nå at mange sier dette. Som førstegangsgravid og aldri tatt tul så er dette helt nytt for meg. Jeg hadde jo virkelig gledet meg og sett frem til å forhåpentligvis få høre hjertelyd neste uke. Dere som har vært gravide før, er dette virkelig sant? My mind is blown :facepalm: o_O:anyone

Jeg leste akkurat noe nytt som jeg er veldig sjokkert over?! At man absolutt ikke må høre hjertelyd på tul før tidligst uke 10 eller noe sånt. Fordi ultralydbølgene / frekvensen er annerledes enn bildet og det varmer opp fostervannet, og kan lede til SA. Trodde først noen bare trollet siden jeg aldri har hørt dette tidligere, men ser nå at mange sier dette. Som førstegangsgravid og aldri tatt tul så er dette helt nytt for meg. Jeg hadde jo virkelig gledet meg og sett frem til å forhåpentligvis få høre hjertelyd neste uke. Dere som har vært gravide før, er dette virkelig sant? My mind is blown :facepalm: o_O:anyone
DET tror jeg ikke stemmer :) jeg tok mange ultralyder i 3 svangerskap (1 sa, men fosteret var dødt før første ultralyd).

Fastlegen min hadde eget apparat så ble endel. Gikk bra.

https://nhi.no/familie/graviditet/s...er/undersokelser/ultralyd-i-svangerskapet/all Ifølge NHI skal det ikke være farlig. Jeg tok tidlig UL med forrige og han rusler rundt fornøyd i dag :)

Jeg syntes også det virket tull, men det er så mange som sier dette?! Og det virker som flere av dem har «gode» kilder. Ææææh nå ble jeg usikker. Legger ved screenshotene jeg tok i går. Noen flere som har innspill? Kanskje du @Mindel som har flere barn, har du hørt om dette?

Vedlegg

• IMG_6134.png
    IMG_6134.png
    309,8 KB · Visninger: 26
  • IMG_6133.png
    IMG_6133.png
    290 KB · Visninger: 27
  • IMG_6132.png
    IMG_6132.png
    358,7 KB · Visninger: 26
  • IMG_6131.png
    IMG_6131.png
    320,5 KB · Visninger: 22
  • IMG_6130.png
    IMG_6130.png
    379,9 KB · Visninger: 20
  • IMG_6129.png
    IMG_6129.png
    556,7 KB · Visninger: 26
Fant dette på nett (https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8083135/):

The highest temperature increase was always at the transducer–skin interface, where temperature increases between 1.4°C and 9.5°C were observed; lower temperature rises, between 0.1°C and 1.0°C, were observed deeper in tissue and at the bone interface. Doppler modes generated the highest temperature increases. Most of the heating occurred in the first 3 minutes of exposure, with the presence of a circulating fluid having a limited effect. The power setting affected the maximum temperature increase proportionally, with peak temperature increasing from 4.3°C to 6.7°C when power was increased from 63% to 100%.

Det er vel doppler man bruker når man skal lytte etter hjertelyd og her bekrefter de at det kan gi økt temperatur. Jeg fikk selv høre hjerteslag tidlig i forrige svangerskap og det gikk helt fint, men vil tro at det har noe med hvor lenge det står på. Det vil jo ta tid å varme opp fostervann :) Men helt vanlig ultralyd vil ikke gi mye varme (0,1-1C), det er jo naturlig endring i kroppstemperatur :)

Noen som har tenkt å bestille det? I hvilken uke evt?

Jeg har et stort behov for å forstå at det er noen der inne, har opplevd MA før, og har ikke lyst "å ikke finne ut av det" , om det er faktum. Ikke minst har vi mange barn her, og vil ikke fortelle før jeg i alle fall vet at det er et hjerte som slår..

Litt usikker på om jeg går gubben med på å betale 1000 kr++ da :bag: :banghead: :angelic: :laughing002
Hopper inn litt sent her, men jeg har akkurat samme behov! Vurderte allerede i uke 6 bare for å få bekreftet at det er noe der, og så i uke 8 igjen siden vi mistet i uke 7. Men mannen foreslo å prøøøve å holde ut til uke 8, det kan jo være lurt. :whacky011 Det blir jo en del penger ja :laughing002

Fant dette på nett (https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8083135/):

The highest temperature increase was always at the transducer–skin interface, where temperature increases between 1.4°C and 9.5°C were observed; lower temperature rises, between 0.1°C and 1.0°C, were observed deeper in tissue and at the bone interface. Doppler modes generated the highest temperature increases. Most of the heating occurred in the first 3 minutes of exposure, with the presence of a circulating fluid having a limited effect. The power setting affected the maximum temperature increase proportionally, with peak temperature increasing from 4.3°C to 6.7°C when power was increased from 63% to 100%.

Det er vel doppler man bruker når man skal lytte etter hjertelyd og her bekrefter de at det kan gi økt temperatur. Jeg fikk selv høre hjerteslag tidlig i forrige svangerskap og det gikk helt fint, men vil tro at det har noe med hvor lenge det står på. Det vil jo ta tid å varme opp fostervann :) Men helt vanlig ultralyd vil ikke gi mye varme (0,1-1C), det er jo naturlig endring i kroppstemperatur :)
Jeg har hørt om dette for lenge siden, men jeg har tenkt at helsepersonell vet hva de driver med? For sikkerhets skyld spurte jeg ChatGTP (vi har betalt versjon, føler den er litt bedre enn den gratisversjonen).
Takk dere! Må innrømme jeg er litt mer skeptisk nå enn før, som kanskje ikke er nødvendig.. men merker jeg syntes det var litt ubehagelig. Det viktigste er jo å se det banker, og ikke nødvendigvis høre det så tidlig. Kanskje litt hysterisk, men blir spennende å se hva klinikken selv sier til uken.

Vet ikke om jeg har hørt hjertelyden på ultralyd tidlig? :pompus: I uke 18 gjorde vi det fordi hun så på navlesnor og gjennomstrømning (hører på lyden), men tidlig har vi bare sett hjerte blinke, og ikke noe mer.

Sniker. Med nr.3 så dro jeg på tidlig privat UL pga blødninger. Lille ble målt til å være litt mindre enn det den skulle vært i uke 6. Legen hører på hjertelyden, så sier han «Nå må vi stoppe. Noen sekunder går bra, men for lenge så kan det ende med spontanabort. Det er stor belastning for den lille. For håpe det ikke ble for lenge» :oops: Dro ikke tilbake dit igjen for å si det sånn, ble jo nesten bare mer bekymret. På den tiden hadde jeg aldri hørt det, men i det siste så ser jeg det er flere og flere som skrive om det. Da lurer jeg litt på hvorfor noen velger å høre på hjertelyden så tidlig? Man får vel sett det uansett? Usikker

Sniker. Med nr.3 så dro jeg på tidlig privat UL pga blødninger. Lille ble målt til å være litt mindre enn det den skulle vært i uke 6. Legen hører på hjertelyden, så sier han «Nå må vi stoppe. Noen sekunder går bra, men for lenge så kan det ende med spontanabort. Det er stor belastning for den lille. For håpe det ikke ble for lenge» :oops: Dro ikke tilbake dit igjen for å si det sånn, ble jo nesten bare mer bekymret. På den tiden hadde jeg aldri hørt det, men i det siste så ser jeg det er flere og flere som skrive om det. Da lurer jeg litt på hvorfor noen velger å høre på hjertelyden så tidlig? Man får vel sett det uansett? Usikker
Vi var tidlig på ultralyd med nr 2 pga vi var inni systemet til fertilitetsklinikken selvom vi fikk det til alene, dette er en klinikk som har mange mange ivf fødsler i året og i uke 7-8 tror jeg, han så hjerte slo, viste oss, men sa det samme du opplever, de kan ikke gjøre slik at vi hørte lyden pga belastningen ville bli for stor for fosteret. Så det er visst en kjent ting, selvom jeg aldri hadde hørt om det før :o

Tusen takk for svar! Æsj at han gjorde det for også si det rett etterpå, så uproft:mad:
Jeg er en av dem som gjerne ville høre. Ser for meg det er noe «ekte» og beroligende med det. Men ikke nå som jeg vet mer! Nå tror jeg at jeg kommer til å be om at vi IKKE ønsker å høre hjertelyd, uansett hva klinikken sier. Jeg blir jo nervøs for alt jeg leser, selv om et par sekunder kanskje ikke skal ha noe å si, så opplever jeg det nå som unødvendig risiko å ta egentlig… Vil gjerne se hjertet da, er jo det vi alle venter på… å se et bankene hjerte. Bare veldig overrasket over hvor forskjellig praksis det er der ute!:nailbiting::facepalm:
Vi var tidlig på ultralyd med nr 2 pga vi var inni systemet til fertilitetsklinikken selvom vi fikk det til alene, dette er en klinikk som har mange mange ivf fødsler i året og i uke 7-8 tror jeg, han så hjerte slo, viste oss, men sa det samme du opplever, de kan ikke gjøre slik at vi hørte lyden pga belastningen ville bli for stor for fosteret. Så det er visst en kjent ting, selvom jeg aldri hadde hørt om det før :o
Tusen takk for svar! Bare merkelig så mange da likevel velger å høre på hjertet også, om det er så kjent.. hmm

Var på tidlig ultralyd i går, privat hos erfaren gynekolog og spesialist på infertilitet som har jobbet på IVF-klinikken på Rikshospitalet. Er 6+2 og hun skrudde på hjertelyd uten å spørre om vi ønsket høre hjertelyd. Kun noen få sekunder, men merket jeg ble stresset etter hva jeg har lest her. Hvorfor gjør de det uten å spørre? :nailbiting:..

Var på tidlig ultralyd i går, privat hos erfaren gynekolog og spesialist på infertilitet som har jobbet på IVF-klinikken på Rikshospitalet. Er 6+2 og hun skrudde på hjertelyd uten å spørre om vi ønsket høre hjertelyd. Kun noen få sekunder, men merket jeg ble stresset etter hva jeg har lest her. Hvorfor gjør de det uten å spørre? :nailbiting:..
Jeg skjønner du blir bekymret, men jeg er overbevist om at dersom det faktisk var bevist å være farlig, så hadde det vært noe alle som tar ultralyd visste om. ❤️ de på riksen hadde aldri tatt en slik sjanse om det var en risiko for at det skulle være farlig ❤️

Jeg skjønner du blir bekymret, men jeg er overbevist om at dersom det faktisk var bevist å være farlig, så hadde det vært noe alle som tar ultralyd visste om. ❤️ de på riksen hadde aldri tatt en slik sjanse om det var en risiko for at det skulle være farlig ❤️
Helt enig. Jeg hørte hjertelyd mange ganger sist jeg var gravid. Ingen av legene hadde tatt en slik risiko om de trodde det kunne skadet fosteret.

Jeg bestilte i går, men prøvde å ikke ha for tidlig, så blir i uke 7.

Har forsåvidt allerede hatt ultralyd pga smerter (4+0)

Back
Topp