Mat i fryseren - tips?

LilleSmurf25

*Snart* mor til 3
Aprilspirene 2025
Tenkte på dette med mat i fryseren til etter fødsel.
Man har jo det vanlige som horn, rundstykker, pizza boller/snurrer osv. Men er det noe annet, litt mer spennende man kan lage og fryse ned som er enkelt å ta frem?

I barsel med de andre levde jeg omtrent på ristet toast med syltetøy, eller stekt kjøttdeig i tortilla lefser med agurk liksom. Har ikke lyst til det nå :hilarious:

Jeg har tenkt litt på å lage porsjonspakker med lasagne og Mac&cheese, i tillegg til horn, enchiladas, kanskje noen frokostburritoer.

Jeg hadde plan om å lage endel hjemmelaget kjøttsaus (tomatsaus med kjøttdeig), de kan tines for å ha til pasta, i lasagne, på pizza, på ostesmørbrød. Fiskegratenger og lapskaus rakk jeg å lage endel av. I tillegg skulle jeg ha litt bakverk som boller, ostehorn osv.

Tenkte å steke opp kjøttdeig ihvertfall, så kan man jo blandet det med alt mulig.

Lurt å lage lapskaus også. Samt horn og snurrer.

Ellers har vi ganske basic kost, steke noe kjøtt/kylling/fisk med grønnsaker. Så tenkte å kutte opp grønnsaker og fryse de.

Vi baker alt brød og rundstykker selv, så vi har fylt opp fryseboksen med nettopp dette. Kjøpt inn ekstra ildfaste former med lokk og har fryseren full i middager til ca. to uker for hele familien. Vi har en eplekake på lur fra vi fikk en masse epler i høst, men den må man planlegge litt hvis man skal servere. Vi har pannekakerøre og vaffelrøre. Men en ting jeg savna da vi helt spontant fikk besøk av noen kollegaer noen dager etter fødsel nå, var cookies! Det er så enkelt å lage noen kuler, fryse dem ned og legge dem rett i ovnen når gjestene kommer. 20 min i ovnen fra fyst tilstand så kan du servere noe godt som selv gjester som ikke har tenkt til å bli så lenge ikke klarer å si nei takk til. Selv liker jeg jo å servere et ordentlig måltid før jeg serverer kaker og kjekt og slikt, men akkurat denne gangen savnet jeg slike cookies. Legger ved bilde av en type for Ida Gran Jansen sin «Kjempesmart - helt enkelt». En bok som utelukkende har oppskrifter ment for å fryse ned større mengder mat.

Her er en liste over middager vi har i fryseren. Vi har flere av de fleste typene:
- Shepards pie
- Lasagne
- Fiskegrateng
- Tomatsuppe
- Fiskekraft til fiskesuppe
- Viltkraft til div. kjøttretter
- Butter chicken (fra godt.no - den beste!)
- Pølsegrateng
- Makaronigrateng
- Pizzabunner

Andre ting som nevnt over:
- Brød
- Rundstykker
- Eplekake
- Vaffelrøre
- Pannekakerøre
- Hjemmelagd fløteis

Matvarer det er lett å lage noe av fra frys:
- Sqampi (til wok med det du har høst grønnsaker feks. Saus mekker du selv fra ting i skapet)
- Reinskav (digg med sopp oppi, men funker fint til bare poteter og gulrøtter også)
- Kjøttdeig (kan bli til alt mulig, men spagetti og kjøttdeig er vel noe av det enkleste)

Vedlegg

• IMG_8586.jpeg
    IMG_8586.jpeg
    548,5 KB · Visninger: 14
Last edited:
Tenk på "skjemat", ellers blir det mye brødmat til slutt. ;) Stort sett alle gryteretter kan fryses (unngå de som har kokte poteter fordi de blir vannete).

Som mellommåltid fungerer fint å fryse smoothier og hjemmelagde nøttebar/muslibar.

Hvor kjøper dere de alumuniums formene gjerne med lokk? Evt andre begere til frys?
Brukte det en periode, men fant ut at det var bedre med glass og tett lokk, for de kan vi bruke mange ganger, samt at når du varmer opp mat sammen med noe syrlig som sitron feks, frigis aluminium til maten. Det ønsker man ikke. Kjøpt masse former i glass med tette lokk på IKEA. Clas Ohlson sine er nesten like billige.

Brukte det en periode, men fant ut at det var bedre med glass og tett lokk, for de kan vi bruke mange ganger, samt at når du varmer opp mat sammen med noe syrlig som sitron feks, frigis aluminium til maten. Det ønsker man ikke. Kjøpt masse former i glass med tette lokk på IKEA. Clas Ohlson sine er nesten like billige.
Må sjekke ut de! Vi har sluttet å bruke aluminium av den grunn.

Skal forøvrig prøve å lage pizzbunner også, og fryse de. 7-åringen liker ikke de man kjøper i butikken.

Må sjekke ut de! Vi har sluttet å bruke aluminium av den grunn.

Skal forøvrig prøve å lage pizzbunner også, og fryse de. 7-åringen liker ikke de man kjøper i butikken.
Ikke dumt. Vi er glad i denne oppskriften: https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/pizza-og-pai/italiensk-pizzabunn

Men magen min syns den er litt tøff, så prøver å lage av surdeig og ev. speltmel når jeg har mulighet, men som regel kommer vi på pizza spontant. Så absolutt en fin ting å ha i frysen. Frosne pizzabunner har jeg pleid å lage til nybakte foreldre. Det er veldig kjekt å ha liggende!

Ikke dumt. Vi er glad i denne oppskriften: https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/pizza-og-pai/italiensk-pizzabunn

Men magen min syns den er litt tøff, så prøver å lage av surdeig og ev. speltmel når jeg har mulighet, men som regel kommer vi på pizza spontant. Så absolutt en fin ting å ha i frysen. Frosne pizzabunner har jeg pleid å lage til nybakte foreldre. Det er veldig kjekt å ha liggende!
Den var ganske lik min pappa sin oppskrift :) basic og godt! Greit å ha litt forskjellige mel også.

det var en fin idé. Hvis man har bunn og kjøttdeig feks infryser, så er det jo såå enkelt. :)

Ikke dumt! Får gå til innkjøp av slike former som varer lenger :)

Back
Topp