❤️ IKM uke 9 ❤️

Hei, venner i uke 9! :happy:
Jeg fikk TR i dag og så at det ikke er laget en uke 12 ennå. Vet at mange har prøvepause nå for å unngå barn sent på året, og husker fra prøving på første at vi hadde 2-ukers IKM grupper pga. det. Er allerede litt stille i uke 8 :smiley-ashamed004 Så jeg lurte på om vi skal slå sammen uke 12 og 13 etterhvert? :D Jeg kan evt. lage gruppa :)
Kan jeg spørre hvorfor mange har pause fra prøving på denne tiden av året for ikke å få barn sent på året? :)

Kan jeg spørre hvorfor mange har pause fra prøving på denne tiden av året for ikke å få barn sent på året? :)

For vår del er det litt ulike grunner.

Hovedgrunnen er for å ikke få barn som blir yngst i klassen, og som vil henge et helt år etter kognitivt sett de første årene av skolen. Lest en del om at det kan ha litt konsekvenser å være yngst.

Men det handler også litt om at desember allerede er en travel tid, hvor folk er opptatte med selskap og julegavehandling og det som er - så det vil alltid være litt pes med bursdagsfeiring midt i julestria. Dessuten vil barnet dele bursdagsmnd med både pappaen, onkel og fetter :hilarious:

Også er det dette med barnehagestart. Må vente lenge med barnehageplass, og blir dyrt å gå lenge i ulønnet perm :sorry:

Tror hovedgrunnen er mtp. barnehageopptak. Desemberbarn får som regel ikke plass før 1 år og 8-9 mnd blir det vel. Ikke mange har muligheten til å strekke permisjon så lenge. Jeg er ufør, så det går for oss, men jeg syns det var hardt å være hjemme i 16 mnd med marsbarnet lsm :smiley-ashamed004
Også er det det at de yngste barna i kullet gjerne gjør det dårligere på skole siden de ikke er like modne som barna som er opptil nesten 1 år eldre. Og generelt kan være kjipt å ha bursdag sent på året :p

Vi er ikke helt der at vi vil unngå det, men hvis jeg kunne velge hadde jeg valgt et sted mellom april og juli, så jeg slapp å ha barnet hjemme så lenge før bhgstart. Men alle barn er forskjellige, min er ikke særlig lett å ha med å gjøre, og hadde nok vært klar for bhgstart før 16 mnd. Kan hende neste baby blir kjempechill og trenger å være hjemme lenger :hilarious:

Blenda, gir opp :smiley-angry017 10 dpo nå, skulle slått ut i går, om det hadde vært noe (gjort det før ihvertfall..)

Vedlegg

• IMG_7866.jpeg
    IMG_7866.jpeg
    183,4 KB · Visninger: 50
For vår del er det litt ulike grunner.

Hovedgrunnen er for å ikke få barn som blir yngst i klassen, og som vil henge et helt år etter kognitivt sett de første årene av skolen. Lest en del om at det kan ha litt konsekvenser å være yngst.

Men det handler også litt om at desember allerede er en travel tid, hvor folk er opptatte med selskap og julegavehandling og det som er - så det vil alltid være litt pes med bursdagsfeiring midt i julestria. Dessuten vil barnet dele bursdagsmnd med både pappaen, onkel og fetter :hilarious:

Også er det dette med barnehagestart. Må vente lenge med barnehageplass, og blir dyrt å gå lenge i ulønnet perm :sorry:
Jeg kan bekrefte dette med å henge etter klassen, jeg er novemberbarn da. Men jeg hang alltid bakpå (skolemessig og sosislt) frem til jeg ble nærmere 20 år… Da gjorde jeg det endelig topp på skolen. Men ja..

Jeg kan bekrefte dette med å henge etter klassen, jeg er novemberbarn da. Men jeg hang alltid bakpå (skolemessig og sosislt) frem til jeg ble nærmere 20 år… Da gjorde jeg det endelig topp på skolen. Men ja..
Novemberbarn her også og jeg har ikke den opplevelsen :) Så ingen regel uten unntak!

Men har full forståelse for at folk venter ❤️ det var ikke veldig gøy å være den som hadde bursdag nesten sist :shy:

Hadde jeg kunne mtp alder så hadde jeg tatt en pause av de samme grunnene som allerede er nevnt.

Men når det er sagt og hvis det ikke klaffer denne runden, så vil vi prøve på desemberbarn likevel ettersom jeg er 40 år. Forhåpentligvis får vi bhg-plass tidligere. Blir man for øvrig prioritert på sånt når man har en fra før?

Til andre som er bekymret for å få barn sent på året mtp utvikling så kan jeg bare si at jeg begynte et år for tidlig på skolen - og det gikk veldig bra. Jeg gjorde det like bra, om ikke bedre, enn de andre i klassen min og har ikke «tatt skade» av å være yngst :joyful:

Hadde jeg kunne mtp alder så hadde jeg tatt en pause av de samme grunnene som allerede er nevnt.

Men når det er sagt og hvis det ikke klaffer denne runden, så vil vi prøve på desemberbarn likevel ettersom jeg er 40 år. Forhåpentligvis får vi bhg-plass tidligere. Blir man for øvrig prioritert på sånt når man har en fra før?

Til andre som er bekymret for å få barn sent på året mtp utvikling så kan jeg bare si at jeg begynte et år for tidlig på skolen - og det gikk veldig bra. Jeg gjorde det like bra, om ikke bedre, enn de andre i klassen min og har ikke «tatt skade» av å være yngst :joyful:
Hvis du allerede har et barn i den bhg kommer søsken høyere opp på prioriteringslisten, så man kan jo alltids høre med bhg og søke utenom hovedopptaket. Jeg skal definitivt gjøre det neste gang. Ser at det har begynt nylige 1-åringer på datteren min sin avdeling både i desember og januar, så de har hatt plasser nå, men i fjor hadde de ikke plasser før august.

Hvis du allerede har et barn i den bhg kommer søsken høyere opp på prioriteringslisten, så man kan jo alltids høre med bhg og søke utenom hovedopptaket. Jeg skal definitivt gjøre det neste gang. Ser at det har begynt nylige 1-åringer på datteren min sin avdeling både i desember og januar, så de har hatt plasser nå, men i fjor hadde de ikke plasser før august.
Ja det samme har skjedd i vår bhg, flere desemberbarn 23 som begynte nå i desember. Så det er jo håp :joyful:

Ja det samme har skjedd i vår bhg, flere desemberbarn 23 som begynte nå i desember. Så det er jo håp :joyful:
Ja i vår er det definitivt flere 2022 barn, en håndfull av dem begynte rett før min, som er eldst av 2023 barna. Så det er nok helt tilfeldig hvert år :happy:

Ja det er jo helt lotto det der :laughing002 Typisk at det hadde blitt babyboom når det ellers er nedgang
Hahaha ja skal se det blir babyboom i IKM 12+13 :laughing001 Syns det er ganske mange gravide i uke 8 også! Blir spennende å følge med videre på dere her inne :D

Du blir prioritert, men da kun på hovedopptaket mener jeg? (søke innen 1. Mars, oppstart i august ca).

Back
Topp