Fødetråd

SunAndMoon

Glad i forumet
Februarhjertene 2025
Nå nærmer det seg med stormskritt… :love7Kanskje noen små har kommet til verden allerede?!

Her kommer et forslag til fødetråd/info ut fra googling på babyverden sitt forum:

Skriv inn det du har lyst til å dele.

Navn på baby/kjønn:
Dato fødsel:
Født uke+dag:
Termin:
Forløsningsmetode:
Vekt:
Lengde:
Litt om fødselen:

Navn på baby/kjønn: jente Mia
Dato fødsel: 30 des
Født uke+dag: 34+3
Termin:10.februar
Forløsningsmetode: haste keisersnitt
Vekt: 1788g
Lengde: 42cm
Litt om fødselen: spontan vannavgang 04.45, hentet i sykebil grunnet babys leie og navlesnor feste. Hadde ikke rier. Begynte rier aktivt 9-10, ble besluttet keisersnitt innen 30 min fikk komme med en gang så gikk fortere. Ble trøbbel sette spinal men etter 5 forsøk og en overlege ordna det seg.. 12.33 ble hun født i sete/tverrleie.med navlesnor rundt hode en gang.. fikk se henne så inn til intensiv team som ventet slett litt med pusten så hadde cpap i 2døgn . Jeg ble også liggende på intensiv til jeg kunne løfte beina, mens fikk storesøster og mormor komme å se henne på intensiven , siden det hadde vært sykebil så var det godt for storesøster å vite at alt var ok..Ellers alt fint.Jeg mistet en del blod så var på nippet til blodoverføring men fikk en pose jern istedenfor..står på blodfortynnende og litt slikt etter operasjonen. Ble ett litt lengre snitt enn vanlig pga leie på barnet. Er innlagt på intensiven og holder på med spisetrening. Helt uvant ha en baby som vil amme og ha morsmelk.. går veldig fint.. hadde også gulost og fikk behandling ett døgn. Planen og håpe er når hun er fødselvekt og spiser litt selv dra hjem med hjemmesykehus , da er en enda innlagt på intensiven men en får hjemmebesøk av intensiv sykepleier..

Vedlegg

• IMG_5268.jpeg
    IMG_5268.jpeg
    1,7 MB · Visninger: 136
Last edited:
Navn på baby/kjønn: Anja/jente
Dato fødsel: 04.01.2025 - 00.51
Født uke+dag: 33+2
Termin: 23.02.2025
Forløsningsmetode: hastekeisersnitt
Vekt: 1725g
Lengde: ikke målt
Litt om fødselen: var på svangerskapskontroll. Hadde høyt blodtrykk og utslag på urinprøve, etter et par timer etter innleggelse ble diagnoser svangerskapsforgiftning satt.
Hadde først god effekt av blodtrykksmedisiner. Men kl 21, hadde jeg massive kramper i nedre del av kroppen. Etter 2 timer ble det konkludert at de ikke klarte å kontrollere situation. Det ble da valgt å ta keisersnitt ASAP. Et team på 8 stk satte nåler og kanyler og gudene vet i alle mulige kroppsdeler. Etter en time fikk de blodtrykket dit de ville og det var rett til operasjon med full narkose. De hadde ikke tid til å vente på lokalbedøvelse heller. Samboer rakk å komme 10 min før den lille frøkna var ute. Hun er så liten og født så tidlig at hun er ble sendt på overvåking på barneavdelingen. Jeg ble sendt til intensiv og samboer til føden. Fikk endelig sett henne for et par timer siden.
At noe så lite, søtt og nydelig kan bli så dødelig for meg er helt uforståelig.
De lille er koblet til Cpap for hjelp med utvikling av lunger

Vedlegg

• image0000031(1).jpg
    image0000031(1).jpg
    81,1 KB · Visninger: 198
Navn på baby/kjønn: Anja/jente
Dato fødsel: 04.01.2025 - 00.51
Født uke+dag: 33+2
Termin: 23.02.2025
Forløsningsmetode: hastekeisersnitt
Vekt: 1725g
Lengde: ikke målt
Litt om fødselen: var på svangerskapskontroll. Hadde høyt blodtrykk og utslag på urinprøve, etter et par timer etter innleggelse ble diagnoser svangerskapsforgiftning satt.
Hadde først god effekt av blodtrykksmedisiner. Men kl 21, hadde jeg massive kramper i nedre del av kroppen. Etter 2 timer ble det konkludert at de ikke klarte å kontrollere situation. Det ble da valgt å ta keisersnitt ASAP. Et team på 8 stk satte nåler og kanyler og gudene vet i alle mulige kroppsdeler. Etter en time fikk de blodtrykket dit de ville og det var rett til operasjon med full narkose. De hadde ikke tid til å vente på lokalbedøvelse heller. Samboer rakk å komme 10 min før den lille frøkna var ute. Hun er så liten og født så tidlig at hun er ble sendt på overvåking på barneavdelingen. Jeg ble sendt til intensiv og samboer til føden. Fikk endelig sett henne for et par timer siden.
At noe så lite, søtt og nydelig kan bli så dødelig for meg er helt uforståelig.
De lille er koblet til Cpap for hjelp med utvikling av lunger
Gratulerer så mye :Heartred dette har gått fort skjønner jeg! Så bra at dere er blitt godt ivaretatt på sykehus! Håper alt står bra til og at dere får en fin barseltid:love7

Foreløpig navnløs/gutt
17.01.2025 - 00.22
Født 36+0
Termin 17.02
Vaginal fødsel
2530gr
48cm
Vannet gikk spontant 08.01 (34+5) og vi reiste inn til sykehuset hvor jeg var innlagt i 3 døgn med iv antibiotika. Lillegutt hadde det fremdeles strålende inni magen, så jeg fikk lov å reise hjem igjen når iv kuren var ferdig med kontroll på sykehuset 2 ganger i uken. Skulle etter planen blitt satt i gang tirsdag 21.01. Riene startet så smått onsdag 15.01 og jeg reiste inn for kontroll natt til torsdag. Alt var fint, og legen mente det var en mulig begynnende fødsel, men at jeg hadde lenge igjen før noe skjedde. Riene tok seg opp gjennom natten og var ganske sterke når morgenen kom. Kjørte til sykehuset og hadde allerede 5cm åpning. Deretter tok det ca 1,5 time til jeg hadde 8cm. Ganske heftige rier kan du si.. Jeg ønsket å prøve uten epidural, men da blodtrykket mitt var skyhøyt, måtte de sette en allikevel, ellers hadde jeg ikke fått lov å presse. Epiduralen gjorde at riene stoppet opp en del, så jeg fikk drypp for å få dem i gang igjen. Fikk endelig lov å begynne å presse 00.12, og lillegutt var ute kl 00.22, nøyaktig 10 minutter senere :Heartred Vi har det veldig bra begge to.

Vedlegg

• Messenger_creation_F4D9818F-B448-4EF3-9C0A-A58AA4A06113.jpeg
    Messenger_creation_F4D9818F-B448-4EF3-9C0A-A58AA4A06113.jpeg
    152,5 KB · Visninger: 142
Foreløpig navnløs/gutt
17.01.2025 - 00.22
Født 36+0
Termin 17.02
Vaginal fødsel
2530gr
48cm
Vannet gikk spontant 08.01 (34+5) og vi reiste inn til sykehuset hvor jeg var innlagt i 3 døgn med iv antibiotika. Lillegutt hadde det fremdeles strålende inni magen, så jeg fikk lov å reise hjem igjen når iv kuren var ferdig med kontroll på sykehuset 2 ganger i uken. Skulle etter planen blitt satt i gang tirsdag 21.01. Riene startet så smått onsdag 15.01 og jeg reiste inn for kontroll natt til torsdag. Alt var fint, og legen mente det var en mulig begynnende fødsel, men at jeg hadde lenge igjen før noe skjedde. Riene tok seg opp gjennom natten og var ganske sterke når morgenen kom. Kjørte til sykehuset og hadde allerede 5cm åpning. Deretter tok det ca 1,5 time til jeg hadde 8cm. Ganske heftige rier kan du si.. Jeg ønsket å prøve uten epidural, men da blodtrykket mitt var skyhøyt, måtte de sette en allikevel, ellers hadde jeg ikke fått lov å presse. Epiduralen gjorde at riene stoppet opp en del, så jeg fikk drypp for å få dem i gang igjen. Fikk endelig lov å begynne å presse 00.12, og lillegutt var ute kl 00.22, nøyaktig 10 minutter senere :Heartred Vi har det veldig bra begge to.
Gratulerer til deg og alle som allerede har født i gruppen :) :Heartpink

Navn på baby: Emma Eleah
Dato fødsel: 23.01.25 kl. 04:19
Født uke+dag: 37+3
Termin: 13.02.25
Forløsningsmetode: Vaginal fødsel
Vekt: 2520g
Lengde: 46 cm
Litt om fødselen: Ble igangsatt da jeg likevel ikke fikk gå til termin, grunnet avflatet vekst til baby i magen. Alle andre målinger var helt fine, men legene ville ikke ta noen sjanser. Ble satt i gang 21.01 med ballong, som satt inne fra ettermiddag til formiddag dagen etterpå. Fikk deretter 3 modningspiller før riene tok seg opp fra ettermiddagen. Kroppen tok med andre ord over selv, og jeg var i aktiv fødsel i 7 timer. Fikk epidural som hadde god effekt på den ene siden, brukte også lystgass. Jordmor måtte ta vannet til slutt. Gikk rett i stormier og full åpning, og den mest intense smerten jeg noen gang har kjent. Etter ca 40 min pressing var hun endelig på brystet mitt, og livet har tatt en helomvending :Heartpink

Navn på baby: Emma Eleah
Dato fødsel: 23.01.25 kl. 04:19
Født uke+dag: 37+3
Termin: 13.02.25
Vekt: 2520g
Lengde: 46 cm
Litt om fødselen: Ble igangsatt da jeg likevel ikke fikk gå til termin, grunnet avflatet vekst til baby i magen. Alle andre målinger var helt fine, men legene ville ikke ta noen sjanser. Ble satt i gang 21.01 med ballong, som satt inne fra ettermiddag til formiddag dagen etterpå. Fikk deretter 3 modningspiller før riene tok seg opp fra ettermiddagen. Kroppen tok med andre ord over selv, og jeg var i aktiv fødsel i 7 timer. Fikk epidural som hadde god effekt på den ene siden, brukte også lystgass. Jordmor måtte ta vannet til slutt. Gikk rett i stormier og full åpning, og den mest intense smerten jeg noen gang har kjent. Etter ca 40 min pressing var hun endelig på brystet mitt, og livet har tatt en helomvending :Heartpink
Gratulerer så mye :happy: :Heartred Høres ut som en ganske fin opplevelse i grunn? :happy:

Navn på baby/kjønn: foreløpig navnløs jente
Dato fødsel: 1. februar
Født uke+dag: 41+2
Termin: 26. januar
Forløsningsmetode: vaginal fødsel
Vekt: 3945 gram
Lengde: 52 centimeter
Litt om fødselen: Trivselskontroll og stripping på sykehuset kl. 13, som førte til at slimproppen gikk kl. 15:15. Murringer og blødninger fram til riene begynte kl. 21. Vi kom inn på sykehuset kl. 03:30 og fikk konstatert 4 cm åpning, og derfra gikk det slag i slag fram til 7 cm åpning kl. 09. De siste 3 cm var tunge og det ble besluttet at vannet skulle tas kl. 14. Etter dette fikk jeg raskt full åpning og begynnende pressrier (godt hjulpet av oxytocin). Hodet kom dessverre ikke langt nok ned i fødselskanalen etter 2 timer, riene avtok, og jeg endte opp med å presse henne ut uten pressrier med hjelp av litt vakuum og verdens mest motiverende team av leger og jordmødre. Morkaken satt godt fast i livmoren, så etter 40 minutter ble det besluttet operasjon på meg og far-datter tid på baby og ektemann. Vi ble gjenforent på post.op. i 22-tiden på kvelden og er verdens stolteste foreldre til en lenge etterlengtet, og helt perfekt, jente.:Heartpink

Navn på baby/kjønn: Georg
Dato fødsel: 11. februar
Født uke+dag: 40+2
Termin: 12. februar
Vekt: 3520g
Lengde: 49cm
Litt om fødselen: Jeg lå våken hele natt til 11, med svake, men regelmessige rier. I 5-tiden vekte jeg mannen og så kjørte vi til sykehuset. Der ble jeg sjekket, var veldig moden og hadde 2 cm åpning, hodet var godt festet og fostersekken intakt, men riene hadde dabbet av. Vi bestemte oss for å dra hjem så jeg fikk sove litt. Kom hjem kl 11 og la meg og sov, men våknet igjen kl 13.25 av at vannet gikk, så da var det bare å kjøre rett til sykehuset igjen. På bilturen dit ble riene intense, og kom med kortere intervall for hver gang. Hadde ingen annen smertelindring enn varmepose, og etter 3 pressrier hadde jeg pustet ut lillebror kl 15.55. Veldig fort og veldig vondt, men også veldig fin fødsel. Når baby vel var ute, så ga ikke morkaka tegn til å komme ut. Den satt bom fast. Dette skjedde for øvrig med min førstefødte også, så jeg visste jo om at dette var noe som kunne skje. Men jeg begynte å miste ganske mye blod, så etter drypp som ikke hadde virkning så ble det besluttet å sende meg til operasjonsstua for å få ut morkaka. Innen de fikk meg ned dit så hadde jeg mistet nesten 2 liter blod, og måtte få katastrofeblod. Men alt gikk bra, og til tross for at jeg er mørbanket, så er jeg verdens lykkeligste :love7

Vedlegg

• IMG_2369.jpeg
    IMG_2369.jpeg
    648,4 KB · Visninger: 93
Kjønn: jente ❤️
Termin: 08.02.25
Født: 14.02.25
Født: 41+ 2
Måte: spontan vaginal fødsel med rier
Vekt: 4920 gram !
Hode: 39 cm!
Lengde: 53 cm

Litt om fødselen:

Startet med murringer og modningsrier dagen før. Veldig uregelmessig og alle fødslene mine har startet med vannavgang før rier så så det an. Prøvde å sove men riene tok seg opp i løpet av natta. Ca kl 05 tok jeg kontakt med lokalsykehuset som ville ha meg inn. Vekket mann, svigermor kom som barnevakt og vi reise ca kl 06. Fikk en sjekk, 3 cm. Sendt videre til føden med ambulanse. Gode rier i ambulansen, 4 cm ved ankomst 08:20.
jobbet godt med en nydelig jordmor. Fikk lystgass og epidural med en gang noe som hjalp veldig godt. Vi lo masse sammen jeg og far, kroppen jobbet kjempegodt og plutselig var det 10 cm like før kl 14:00. Da gikk vannet spontant, misfarget vann. Men baby hadde det bra. Pressinga er det værste jeg har vært med på. Null kontroll, måtte få rie drypp da riene var korte. Ble dramatisk med fem jordmødre på rommet, babyen satt fast med hode og skuldre (ikke rart mtp str!). Jordmor måtte inn å snu 180 grader og løsne haka (?). Jeg brølte som jeg aldri har gjort før og mista stemmen etterpå… men kl 15:00 var hun ute. Helt perfekt med MASSE hår! ❤️ jeg er Mørbanka men fikk ingen rifter eller sår. Lykkelig 4-barnsmamma ❤️

Litt om fødselen:

Startet med murringer og modningsrier dagen før. Veldig uregelmessig og alle fødslene mine har startet med vannavgang før rier så så det an. Prøvde å sove men riene tok seg opp i løpet av natta. Ca kl 05 tok jeg kontakt med lokalsykehuset som ville ha meg inn. Vekket mann, svigermor kom som barnevakt og vi reise ca kl 06. Fikk en sjekk, 3 cm. Sendt videre til føden med ambulanse. Gode rier i ambulansen, 4 cm ved ankomst 08:20.
jobbet godt med en nydelig jordmor. Fikk lystgass og epidural med en gang noe som hjalp veldig godt. Vi lo masse sammen jeg og far, kroppen jobbet kjempegodt og plutselig var det 10 cm like før kl 14:00. Da gikk vannet spontant, misfarget vann. Men baby hadde det bra. Pressinga er det værste jeg har vært med på. Null kontroll, måtte få rie drypp da riene var korte. Ble dramatisk med fem jordmødre på rommet, babyen satt fast med hode og skuldre (ikke rart mtp str!). Jordmor måtte inn å snu 180 grader og løsne haka (?). Jeg brølte som jeg aldri har gjort før og mista stemmen etterpå… men kl 15:00 var hun ute. Helt perfekt med MASSE hår! ❤️ jeg er Mørbanka men fikk ingen rifter eller sår. Lykkelig 4-barnsmamma ❤️
Gratulerer så mye! Endelig! Høres heftig ut! Kvinnekroppen er så rå altså :Heartbigred Masse lykke til i barselbobla

Litt om fødselen:

Gratulerer!! Fantastisk innsats ❤️

Navn på baby/kjønn: Gutt
Dato fødsel: 07.02
Født uke+dag: 38+3
Termin: 21.02
Vekt: 4055
Lengde: 52
Litt om fødselen: TW! Fødsel med mye komplikasjoner!
Startet med vannavgang ved midnatt. Startet rett på med stormrier uten noe pause mellom. Vi dro fort på sykehuset og fikk fødestue. Riene var så intense og jeg fikk ikke pause mellom så jordmor anbefalte epidural, men anestesilegen var opptatt og jeg fikk ikke epiduralt før etter 2t40m etter et mislykket forsøk. Hadde da god effekt av epiduralen. Fikk etterhvert trykketrang og smertefulle rier. Hadde full åpning i 2 timer før jeg begynte å presse. Han hadde hodet litt på skakke, så han kom ikke langt nok ned og riene avtok så jeg måtte få drypp. Etter en time med pressing ble overlegen kalt inn, hun besluttet å prøve en liten sugekopp og et klipp. Sugekoppen glapp og jeg fløy opp i sengen og det sprutet blod over alt. De prøvde så en større sugekopp, men den «slurpet» pga. hevelser i hodet på baby. Deretter måtte de bruke tang og jeg ble klippet enda mer. Han kom tilslutt ut, og jeg hadde virkelig gitt at jeg hadde (holdt på å svime av flere ganger). Det ble besluttet at jeg måtte opereres for å fikse skadene, noe jeg ble knust av fordi da måtte de ta babyen fra meg. Plutselig fikk jeg en akutt blødning (hadde blødd ut hvis hun ikke fikk stoppet det så fort som hun gjorde), og overlegen måtte ta hele armen inn i meg for å snurpe igjen blødningen, og presse den andre hånden på utsiden av magen. Jeg med legen inni meg ble hentet i full hast, rullet av gårde med 8 leger løpende etter og jeg ble hasteoperert. Jeg fikk flere poser med blod og ble sydd av to overleger. Babyen fikk også et hematom i hodet på grunn av den tøffe fødselen, så vi måtte være på intensiven i to døgn og han måtte få smertestillende og overvåkes det det kan være farlig. Jeg har i tillegg etter dette fått dobbel brystbetennelse og infeksjon i klippet. Nå kan ting virkelig bare gå oppover.

Startet med vannavgang ved midnatt. Startet rett på med stormrier uten noe pause mellom. Vi dro fort på sykehuset og fikk fødestue. Riene var så intense og jeg fikk ikke pause mellom så jordmor anbefalte epidural, men anestesilegen var opptatt og jeg fikk ikke epiduralt før etter 2t40m etter et mislykket forsøk. Hadde da god effekt av epiduralen. Fikk etterhvert trykketrang og smertefulle rier. Hadde full åpning i 2 timer før jeg begynte å presse. Han hadde hodet litt på skakke, så han kom ikke langt nok ned og riene avtok så jeg måtte få drypp. Etter en time med pressing ble overlegen kalt inn, hun besluttet å prøve en liten sugekopp og et klipp. Sugekoppen glapp og jeg fløy opp i sengen og det sprutet blod over alt. De prøvde så en større sugekopp, men den «slurpet» pga. hevelser i hodet på baby. Deretter måtte de bruke tang og jeg ble klippet enda mer. Han kom tilslutt ut, og jeg hadde virkelig gitt at jeg hadde (holdt på å svime av flere ganger). Det ble besluttet at jeg måtte opereres for å fikse skadene, noe jeg ble knust av fordi da måtte de ta babyen fra meg. Plutselig fikk jeg en akutt blødning (hadde blødd ut hvis hun ikke fikk stoppet det så fort som hun gjorde), og overlegen måtte ta hele armen inn i meg for å snurpe igjen blødningen, og presse den andre hånden på utsiden av magen. Jeg med legen inni meg ble hentet i full hast, rullet av gårde med 8 leger løpende etter og jeg ble hasteoperert. Jeg fikk flere poser med blod og ble sydd av to overleger. Babyen fikk også et hematom i hodet på grunn av den tøffe fødselen, så vi måtte være på intensiven i to døgn og han måtte få smertestillende og overvåkes det det kan være farlig. Jeg har i tillegg etter dette fått dobbel brystbetennelse og infeksjon i klippet. Nå kan ting virkelig bare gå oppover.
Herregud. Du er helt rå. Håper dere får det skikkelig fint fremover ❤️

Oi for en dramatisk opplevelse! Jeg håper det går bedre med dere nå og at infeksjonen roer seg. Alt godt ❤️

Navn på baby/kjønn: Ikke bestemt navn. Gutt
Dato fødsel: 24.02.25
Født uke+dag: 40+6
Termin: 21.02.25
Forløsningsmetode: Vaginal hjemmefødsel i badekar
Vekt: 3790
Lengde: 54
Litt om fødselen: planlagt hjemmefødsel. Startet med rier i 16-tiden 23.02.25. Var løs i magen, så hadde en mistanke på forhånd. Fikk tydelige rier i 23-tiden, og da var jeg ikke i tvil om at han ville bli født dagen etter. Sendte mld til jordmor for å forhåndsvarsle. Riene kom med 8-10 min mellomrom helt til jeg og mannen begynte å gå rundt og forberede badet med stearinlys, fylle badekaret osv. Da kom riene med 1,5 til 2,5 min mellomrom. Med en styrtfødsel bak meg varslet jeg jordmor som kom kjørende. Gikk i badekaret før hun kom, men riene avtok og kom hvert 7-10 min. Ved første kontroll var jeg 3 cm.

Jeg gikk til slutt ut av badekaret for å bevege meg litt. Men riene tok seg ikke opp. Ungene var levert i bhg av svigermor, så svigermor, mann, jordmor og jeg prøvde alle å få noen timer på øyet. Jeg sovnet så vidt det var mellom riene. Da hadde jeg ca 8 rier i timen.

Etter å ha ladet noen timer på sofaen gikk jeg tilbake til badekaret for smertelindring. Forventet at det skulle ta seg opp, men var ikke i aktiv fødsel før ca. kl. 14.00 24.02. Like etterpå ble jeg målt til 5-6 cm og jeg instruerte mannen i å si positive ting under riene, som; nå er han her snart, du jobber så godt, du er helt rå, snart holder du ham i armene, bli tung i badekaret, pust dypt osv. Det hadde enorm effekt på mitt slitne hode!

Etter kort tid ble riene hyppigere og kraftigere og ca. kl. 17.00 begynte pressriene. 28 min senere var han født. Herregud for en kamp det var, og så stolt jeg er av meg selv, og helten jeg har av en mann og pappa til mine tre barn :Heartred Ungene fikk komme og se babyen med engang han var kommet ut, og fikk se både pappaen klippe navlesnoren og se på morkaka med navlesnor som vi har snakket mye om på forhånd. Og gud så herlig det var å nyte mat fra eget kjøleskap rett etter fødsel xsmile9 skikkelig luksus!

Ps: hvis noen lurer på hvordan en fødsel kan se ut på en Garminklokke, her er en normaldag og gårsdagens fødsel:

Vedlegg

• IMG_8482.jpeg
    IMG_8482.jpeg
    297,4 KB · Visninger: 117
  • IMG_8483.jpeg
    IMG_8483.jpeg
    208,5 KB · Visninger: 113
Last edited:
Navn på baby/kjønn: Oskar
Dato fødsel: 09.02.25
Født uke+dag: 40+1
Termin: 11.02.25
Forløsningsmetode: Vaginalt
Vekt: 3690
Lengde: 49

Litt om fødselen: Førstegangsfødende

Vannet gikk lørdag ca 22.35. Ingen andre varsel/tegn om begynnende fødsel i forkant. Vi er på vei i seng. Forteller samboer at jeg tror vannet går nå, det går i puljer/renner på do. Milde rier startet ca kl 23.00. Riene øker i intensitet. Han finner frem bagasjen vår og gjør klart ting i tilfelle det vil skje ting fort.

Klokka 23.55 ringer vi sykehuset og får beskjed om å ta en varm dusj, ta smertestillende og sove gjennom riene. Jeg kunne prate selv på tlf. Tar 2 paracet (500) kl. 00.10. Kaster opp ca 10 minutter etterpå. Ca kl 00.20 starter jeg riertelleren. Ringer sykehuset igjen 01.00 og får beskjed om å komme. Samboer som ringer. Han hjelper meg å ta på nattskjorta og en Tena bleie. I gangen må vi pause når han prøver å ta på meg skoene (som jeg bare kan stikke bena nedi), fordi jeg får rier. Jeg klarer såvidt å komme meg ut i bilen med mye hjelp og vi er på plass rundt kl. 01.45 utenfor sykehuset. Tar ca 25 min å kjøre. Vi parkerer utenfor hovedinngangen og han henter rullestol. Vi får bare med oss det vi står og går i inn på fødestua. Når de undersøker meg får vi beskjed om 8-9 cm åpning (!) og at de kjenner hodet er nede i bekkenbunnen. Jeg får lystgass og riene fortsetter. De setter på CTG på hodet hans. Full åpning rundt kl. 04.00. Ila rundt denne tiden avtar riene. De tror han er stjernekikker i starten. 11 ulike «tiltak» blir prøvd i de neste par timene inkludert intravenøst rierstimulering, som fungerte svært dårlig. Han kommer ikke ut/sitter fast og riene er fortsatt svake. 2 fødselsleger blir tilkalt. Jeg må dra i laken og prøver på pressrier, men det går ikke. Han må tas med vakuum/plastkopp. Jeg får pudental-bedøvelse innvendig, lokalbedøvelse utvendig og klippes i forkant. Hodet kommer litt ut, men skulderen sitter fast. 5-6 mennesker jobber med å få han ut og jeg blir dratt i alle retninger og han blir snudd/rotert innvendig og utvendig. Det viste seg at jeg var trang/smal i bekkenet i kombo med at han lå litt feil. Kl. 07.11 får de han endelig ut og et legeteam venter på å ta han imot for å vekke liv i han. Han er i sjokk og puster ikke. 20 minutter senere kommer de inn igjen og han er så fin ☺️ jeg får væske intravenøst grunnet dehydrering. Drakk saft underveis, men kastet opp alt igjen. De ga meg en tablett med druesukker. Ellers drakk jeg vann.

Jeg mistet litt over 1 liter blod og han brakk armen under fødsel og dagen etter begynte han å utvikle gulsott. Jeg svimte av etter fødsel da de skulle ha meg på toalettet. Så det har vært en tøff fødsel for oss. Jeg fikk intravenøst jern dagen etter og dagen etter der igjen 2 poser blod (rundt 0,5 l). Jeg klarte ikke å bevege/flytte meg i senga overhodet, helt låst. Veldig såre ribbein øverst på venstre side (som ble forsterket under fødsel, lillemann har ligget med rumpa og «gnagd» der de siste ukene) og selvfølgelig vondt i underlivet. Ble sydd innvendig og utvendig.

Etter fødsel fikk jeg kateter et par ganger og ble fulgt på do av personalet i rullestol, klarte ikke å gå alene. Etter blodoverføringen gikk det sakte, men sikkert fremover. Torsdag ettermiddag var vi begge klarert/godkjent for hjemreise og kunne reise hjem når vi måtte ønske (f. eks fredag). Natt til fredag dro vi hjem og det var virkelig godt å komme hjem til sitt eget.

Ekstra stas var at vi fikk livets beste gave på morsdagen og kom hjem som en ny familie på kjærlighetsdagen ❤️ Vi var også veldig glad for å se pus igjen også, som tar endringen godt så langt med en liten i hus. Jeg ville gjort alt om igjen ❤️

Navn på baby/kjønn: Oskar
Dato fødsel: 09.02.25
Født uke+dag: 40+1
Termin: 11.02.25
Forløsningsmetode: Vaginalt
Vekt: 3690
Lengde: 49

Litt om fødselen: Førstegangsfødende

Vannet gikk lørdag ca 22.35. Ingen andre varsel/tegn om begynnende fødsel i forkant. Vi er på vei i seng. Forteller samboer at jeg tror vannet går nå, det går i puljer/renner på do. Milde rier startet ca kl 23.00. Riene øker i intensitet. Han finner frem bagasjen vår og gjør klart ting i tilfelle det vil skje ting fort.

Klokka 23.55 ringer vi sykehuset og får beskjed om å ta en varm dusj, ta smertestillende og sove gjennom riene. Jeg kunne prate selv på tlf. Tar 2 paracet (500) kl. 00.10. Kaster opp ca 10 minutter etterpå. Ca kl 00.20 starter jeg riertelleren. Ringer sykehuset igjen 01.00 og får beskjed om å komme. Samboer som ringer. Han hjelper meg å ta på nattskjorta og en Tena bleie. I gangen må vi pause når han prøver å ta på meg skoene (som jeg bare kan stikke bena nedi), fordi jeg får rier. Jeg klarer såvidt å komme meg ut i bilen med mye hjelp og vi er på plass rundt kl. 01.45 utenfor sykehuset. Tar ca 25 min å kjøre. Vi parkerer utenfor hovedinngangen og han henter rullestol. Vi får bare med oss det vi står og går i inn på fødestua. Når de undersøker meg får vi beskjed om 8-9 cm åpning (!) og at de kjenner hodet er nede i bekkenbunnen. Jeg får lystgass og riene fortsetter. De setter på CTG på hodet hans. Full åpning rundt kl. 04.00. Ila rundt denne tiden avtar riene. De tror han er stjernekikker i starten. 11 ulike «tiltak» blir prøvd i de neste par timene inkludert intravenøst rierstimulering, som fungerte svært dårlig. Han kommer ikke ut/sitter fast og riene er fortsatt svake. 2 fødselsleger blir tilkalt. Jeg må dra i laken og prøver på pressrier, men det går ikke. Han må tas med vakuum/plastkopp. Jeg får pudental-bedøvelse innvendig, lokalbedøvelse utvendig og klippes i forkant. Hodet kommer litt ut, men skulderen sitter fast. 5-6 mennesker jobber med å få han ut og jeg blir dratt i alle retninger og han blir snudd/rotert innvendig og utvendig. Det viste seg at jeg var trang/smal i bekkenet i kombo med at han lå litt feil. Kl. 07.11 får de han endelig ut og et legeteam venter på å ta han imot for å vekke liv i han. Han er i sjokk og puster ikke. 20 minutter senere kommer de inn igjen og han er så fin ☺️ jeg får væske intravenøst grunnet dehydrering. Drakk saft underveis, men kastet opp alt igjen. De ga meg en tablett med druesukker. Ellers drakk jeg vann.

Jeg mistet litt over 1 liter blod og han brakk armen under fødsel og dagen etter begynte han å utvikle gulsott. Jeg svimte av etter fødsel da de skulle ha meg på toalettet. Så det har vært en tøff fødsel for oss. Jeg fikk intravenøst jern dagen etter og dagen etter der igjen 2 poser blod (rundt 0,5 l). Jeg klarte ikke å bevege/flytte meg i senga overhodet, helt låst. Veldig såre ribbein øverst på venstre side (som ble forsterket under fødsel, lillemann har ligget med rumpa og «gnagd» der de siste ukene) og selvfølgelig vondt i underlivet. Ble sydd innvendig og utvendig.

Etter fødsel fikk jeg kateter et par ganger og ble fulgt på do av personalet i rullestol, klarte ikke å gå alene. Etter blodoverføringen gikk det sakte, men sikkert fremover. Torsdag ettermiddag var vi begge klarert/godkjent for hjemreise og kunne reise hjem når vi måtte ønske (f. eks fredag). Natt til fredag dro vi hjem og det var virkelig godt å komme hjem til sitt eget.

Ekstra stas var at vi fikk livets beste gave på morsdagen og kom hjem som en ny familie på kjærlighetsdagen ❤️ Vi var også veldig glad for å se pus igjen også, som tar endringen godt så langt med en liten i hus. Jeg ville gjort alt om igjen ❤️
På fy søren så heftig! Hvordan går det med den lille sin arm nå? Fødsel kan søren meg være brutalt :o

Back
Topp