Protein i urinen

Løven93

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Augustmagi 2025
Hadde protein i urinen ved første svangerskapskontroll. Ble litt bekymret når jeg leste om dette. Andre som har dette? Hvordan oppfølging fikk du?

Jeg hadde 1+ på proteiner på time hos jordmor for en uke siden.
Hadde aldri utslag på proteiner sist.
Men hun sa ikke noe om kontroll uansett før uke 25. Hun sa bare jeg skulle følge med selv og levere ny urinprøve om jeg ble hoven i kroppen osv..
Vurderer å spørre om å få levere ny om en liten stund stund bare for å sjekke det ikke øker

Med mine har jeg innimellom hatt spor av protein i urinen, men jordmor/lege har sagt at det (i mitt tilfelle) sannsynligvis har vært litt spor av utflod i urinen. Tror man i utgangspunktet skal først tisse litt, så dra kjønnsleppene (?) fra hverandre før man tisser i koppen. Ikke alltid jeg har tatt den helt riktig, og mulig derfor jeg har fått det?? Men igjen, dette er i mitt tilfelle! Hva sa legen/jordmor?

Om det bare er litt og ikke på flere prøver etter hverandre og i kombinasjon med høyt blodtrykk er det mest sannsynlig en «forurensing» av prøven, og ingenting å bekymre seg for. (Hadde utslag på proteiner ved flere enkelt tilfeller i forrige svangerskap), men hverken jordmor eller gyn på sykehuset var bekymret.

Med mine har jeg innimellom hatt spor av protein i urinen, men jordmor/lege har sagt at det (i mitt tilfelle) sannsynligvis har vært litt spor av utflod i urinen. Tror man i utgangspunktet skal først tisse litt, så dra kjønnsleppene (?) fra hverandre før man tisser i koppen. Ikke alltid jeg har tatt den helt riktig, og mulig derfor jeg har fått det?? Men igjen, dette er i mitt tilfelle! Hva sa legen/jordmor?
Om det bare er litt og ikke på flere prøver etter hverandre og i kombinasjon med høyt blodtrykk er det mest sannsynlig en «forurensing» av prøven, og ingenting å bekymre seg for. (Hadde utslag på proteiner ved flere enkelt tilfeller i forrige svangerskap), men hverken jordmor eller gyn på sykehuset var bekymret.
Jeg skal inn og ta ny urinprøve imorgen. Jeg krisemaksimerer veldig. Tror jeg hadde noe med 2(?). Jeg er helt fin ellers så får se hva neste test sier.

Last edited:
Jeg skal inn og ta ny blodprøve imorgen. Jeg krisemaksimerer veldig. Tror jeg hadde noe med 2(?). Jeg er helt fin ellers så får se hva neste test sier.
Krysser fingrene for forurenset test! Fint å være sikker :Heartpink

Jeg fikk vite jeg hadde litt protein i urinen men at det var helt normalt når man er gravid og jeg ikke måtte google hva det betyr. Sier JM at det går fin så stoler jeg på det enn så lenge. Fikk ikke noe tall på hvor mye jeg hadde da men men :cat:

Back
Topp