Nesten bleiefri og uhell

Iris1

Andre møte med forumet
Hei!

Vi har en gutt på vel 4 år som sluttet med bleie i sommer. Han må fremdeles bruke bleie til bæsjing. Nå som vinteren har kommet har han ofte uhell med at han tisser seg ut i utetiden i barnehagen og har utedress på. Det virker som han ikke alltid merker at han må på do, eller om han bare lar det komme allikevel.

Er det noen som har noe tips i forhold til hva man kan gjøre med det? Jeg har sagt at de bare må ta på han bleie i utetiden en periode, både utedress og sko blir jo ødelagt av all vaskingen...

Hei!

Vi har en gutt på vel 4 år som sluttet med bleie i sommer. Han må fremdeles bruke bleie til bæsjing. Nå som vinteren har kommet har han ofte uhell med at han tisser seg ut i utetiden i barnehagen og har utedress på. Det virker som han ikke alltid merker at han må på do, eller om han bare lar det komme allikevel.

Er det noen som har noe tips i forhold til hva man kan gjøre med det? Jeg har sagt at de bare må ta på han bleie i utetiden en periode, både utedress og sko blir jo ødelagt av all vaskingen...
Ville bedt de bruke bleie på han når han er ute, eller at de kanskje er flinke på og spørre om de må på do før de går ut, eller at han har en slags tavle hjemme med klistremerker i uka mandag til fredag også at han får belønning når helgen kommer hvis han klarer å gå på do selv om han er ute i barnehagen?

Ville bedt de bruke bleie på han når han er ute, eller at de kanskje er flinke på og spørre om de må på do før de går ut, eller at han har en slags tavle hjemme med klistremerker i uka mandag til fredag også at han får belønning når helgen kommer hvis han klarer å gå på do selv om han er ute i barnehagen?
Takk for svar ☺️. De sier at de pleier å ta han på do på forhånd. Jeg vet ikke helt med sånn belønningssystem på han, vi har prøvd det i forhold til potte/do trening, og det ser ikke ut til å funke. Han er liksom typen som skal "finne ut ting" på egenhånd.

Han må alltid på do før de går ut å leke, selv om han ikke er tissetrang. Jeg ville prøvd å ikke komme tilbake til bleie (i hvert fall på dagtid), ellers kan det virke forvirrende for han.
Belønning når han er tørr mot slutten av dagen, og ALDRI straffe hvis han har uhell.

Takk for svar ☺️. De sier at de pleier å ta han på do på forhånd. Jeg vet ikke helt med sånn belønningssystem på han, vi har prøvd det i forhold til potte/do trening, og det ser ikke ut til å funke. Han er liksom typen som skal "finne ut ting" på egenhånd.
Da vet jeg ikke, men håper det løser seg for dere værtfall :)

Hei!

Forskning på motivasjon viser jo at indre motivasjon stort sett funker bedre enn ytre motivasjon. Med andre ord kan man kanskje prøve å appellere til at han er stor gutt nå, og at store gutter gjør sånn og sånn, og kan det og det - hvor det å gå på do når man nå er en del av det. Men så samtidig snakke masse om de gode sidene ved å bli større. Hva han setter mest pris på ved å være stor vet nok dere best. For min datter kunne det f.eks. vært spise godteri, bruke badebomber i badekaret, dra på kino, være med venner på besøk osv. Kan jo være verdt et forsøk?

Hei! Ville bare komme med en liten oppdatering. Det ble til at han måtte bruke bleie i utetiden en periode, veldig kjedelig med uhell nesten hver dag i barnehagen og vaske vinterdress og sko . Men så prøvde vi igjen etter et par måneder, nå har det gått helt fint. Han ble også bleiefri på natt og klarte å bæsje på do plutselig på samme tid! Vi prøvde mye forskjellig motivasjon før han klarte å bæsje på do. Det var vel egentlig å få se litt film på telefonen som gjorde at han ville sitte der ei stund, så løsna det plutselig. Nå går han stort sett alene og sier ifra når han er ferdig ☺️.

Back
Topp