Mammalivet
Dagene flyyyr avgårde. Og lille er en mnd i dag
Når lille L kom var jeg så fornøyd at han tok puppen, jeg fikk masse masse melk og han diet godt.
Vi hadde litt ammeproblemer når puppene ble harde som stein på dag 4. på dag 5 var vi på kontroll på sykehuset for sjekk av vekt på lille, ig blodtrykket mitt. Det var ganske høyt med hjemreise.
Det viste seg da at lille hadde gått ned enda mer i vekt og hadde nå mistet 9,5% av fødselsvekten sin. Jeg fikk prøve ammeskjold og ammingen gikk fint igjen. Og de ønsket å ta en blodprøve av meg pga mitt høye blodtrykk.
Mandag ringte de, forhøyede verdier og jeg komme komme på sykehuset med en gang.
Vi pakket bagen i tilfelle det ble en natt, lite viste vi at vi skulle være der i 1uke.
Jeg ble lagt inn igjen, og de første dagene trodde jeg at jeg skulle dø av hodepine. Alt jeg håpet var at lille skulle sove, så jeg slapp og amme.
Fordelen med dette oppholdet var at vi kunne veie lille før og etter måltider, og det viste seg at han drakk bare 15-40 ml hver gang, noe som var alt for lite og vekten gikk ytterligere ned.
Jeg pumpet og ga flaske og plutselig gikk vekten opp igjen. Jeg ammet, pumpet og ga flaske til hvert måltid. Jordmødre, sykepleiere og barnepleiere ga meg alle rådene de kunne for at lille skulle spise godt, problemet var at han sovnet så tungt ved puppen. Jobbet hardt for å få han til å våkne, kunne sitte i 1,5 time og kile han under beina, opp og rape, bytte pupp - så viste det seg at han hadde spist 15 ml.
Jeg prøvde og prøvde, og til slutt endte vi opp med pumpe, flakse og litt mme.
Har prøvd å amme etter vi kom hjem, men lille ser ikke ut til å forbinde puppen med mat, men heller bare Kos og sov.
Litt slag under beltespennet der, men det er sann det har måttet bli.
Sykehus oppholdet endte etter jeg tryglet og ba om å få reise hjem. Jeg orket ikke mer, jeg følte meg frisk men blodtrykket var skyhøyt. Til slutt fikk jeg nok høyt blodtrykk av å måle blodtrykket.
Ble sendt hjem, med masse medisiner og avtale om tett oppfølging av fastlege.
2 dager senere var blodtrykket stabilt og normalt!
jeg (vi) nyter livet med å bare bli kjent med lille mennesket vårt.
Han sover 2-3 timer mellom måltidene, spiser og sovet litt igjen.
Han har ca 2 våkenvinduer om dagen, hvor han nå smiler litt og følger med
Jeg elsker livet som mamma, og jeg føler jeg er skapt for denne jobben.
Eneste jeg kan føle på er et savn på å være kjærester med mannen og ikke bare mamma og pappa. Men det går seg til
Nå gleder jeg meg bare til alle dagene i fremtiden. Og er skremmende klar for høst, vinter og livets første jul med lillegutt