Oppfølging etter spontanabort

Marix

Forelsket i forumet
Oktoberfest 2024 ❤️
er det noen som vet om man kan få noe ekstra oppfølging gjennom det offentlige når man står i ny graviditet etter en SA?
Kjenner at jeg er skikkelig nervøs og kunne trengt at noen sjekker meg litt ekstra. Skal til fastlegen i morgen, så vil gjerne være litt forberedt på hvilke muligheter som finnes. Er 4+4 i dag

Har flere venninner som har opplevd både 1 og 2 aborter, de fikk ikke noe ekstra oppfølging i svangerskapene de hadde etter. Hun ene fikk dra inn for å blodprøver er par ganger ekstra, da fikk hun sett stigningen på prøven. Hun sa det hjalp på nervene:happy:

er det noen som vet om man kan få noe ekstra oppfølging gjennom det offentlige når man står i ny graviditet etter en SA?
Kjenner at jeg er skikkelig nervøs og kunne trengt at noen sjekker meg litt ekstra. Skal til fastlegen i morgen, så vil gjerne være litt forberedt på hvilke muligheter som finnes. Er 4+4 i dag
Jeg tok kontakt med fastlege for jeg kjenner på det samme som deg etter SA i fjor. Jeg ble henvist til sykehus og skal der neste uke. Så er det opp til sykehuset å vurdere om de ønsker å gi ekstra oppfølging. Så ta det opp med fastlegen din og ikke gi deg. Håper det ordne seg og at du får ekstra oppfølging❤️ Ikke kjekt å gå rundt å være bekymret..

Jeg be henvist til gynekolog og tar ultralyd der hver 14. dag eller oftere om jeg trenger. Men det er nok litt avhengig av hvilken gynekolog du får. Fastlegen min er også være ivrig på å ha meg inn på time, men setter mer pris på timene hos gyn :)

Jeg fikk ingen ekstra oppfølging etter min første MA, så neste svangerskap var jeg på flere private ultralyder for egen lomme. Nå, etter en MA og en tidlig SA til, ble jeg henvist til gynekolog og skal dit ca. annenhver uke inntil uke 12. :) Det å oppleve én SA regnes som såpass vanlig/normalt at det ikke legges opp til noe ekstra oppfølging neste svangerskap.

Jeg fikk henvisning til gyn! Hurra❤️
Hjalp kanskje at legen er litt klein og jeg var på gråten, så han ikke orket at jeg skulle begynne å grine på ekte haha
Vet ikke hvor ofte, gynekologen skal ta kontakt med meg, men det hjalp i hvert fall å si fra!

Hjalp kanskje at legen er litt klein og jeg var på gråten, så han ikke orket at jeg skulle begynne å grine på ekte haha
Vet ikke hvor ofte, gynekologen skal ta kontakt med meg, men det hjalp i hvert fall å si fra!
Så bra! Lykke til med timen! Håper den viser at alt står bra til :Heartred

Som regel får man ikke mer oppfølging før etter 3 SA på rad da SA er såpass "vanlig" at det offentlige ikke har kapasitet til det.

Sniker litt her. Ikke for å være en gledesdreper, men selv om du har fått henvisning er det ikke sikkert du får noe mer oppfølging enn vanlig. Jeg har vært gjennom 3 mist og først nå, på 4. graviditet på 1 år føler jeg at jeg har blitt tatt litt mer på alvor. Men har ikke fått noe spesifikk ekstra oppfølging annet enn UL i uke 8 og nå progresteron.

Jeg får ekstra oppfølging, var til tidlig UL uke 7 og 8 og vært 1 gang hos fastlegen, skal til 1 svangerskapskontroll nå 28 februar og først ordinær UL 1 mars.
Uten om de ordinære UL så skal jeg ha noen ekstra.
I tillegg har jeg progesteron støtte og blodfortynnende medisiner.

Hei, ser det er lenge siden det har vært aktivitet på denne tråden. Jeg får ekstra oppfølging på gynekologisk poliklinikk nå. Har hatt 4 SA/MA’er og det er svert å helt tro på det. Var der sost for to uker siden og skal igjen på mandag etter det er det tidlig tidlig ultralyd på fødeavdelingen om en uke hvor jeg forhåpentlig er 13+5.
Hvordan går det med dere andre som har hatt en eller flere ufrivillige aborter? ❤️

Jeg har tre MA bak meg, og har vært på ultralyd omtrent annenhver uke i offentlig regi frem til tidlig ordinær ultralyd. Tok i tillegg nipt fra Danmark som så helt fin ut. Nå begynner jeg endelig å føle meg ganske trygg (i uke 15). Kjenner antydning til bevegelse også, det hjelper veldig på!

Jeg følte meg veldig godt tatt vare på av gynekologen min! Fikk kommet inn to ganger, en i uke 6 og en da jeg var 8+4 og se at alt var fint. Hadde kunnet komme inn flere ganger også hvis jeg hadde bedt om det, men det gjorde jeg ikke. Angret litt før påske, for da føltes TUL veldig langt unna, men nå er det på tirsdag allerede, så skal nok klare å holde ut!

Hei, ser det er lenge siden det har vært aktivitet på denne tråden. Jeg får ekstra oppfølging på gynekologisk poliklinikk nå. Har hatt 4 SA/MA’er og det er svert å helt tro på det. Var der sost for to uker siden og skal igjen på mandag etter det er det tidlig tidlig ultralyd på fødeavdelingen om en uke hvor jeg forhåpentlig er 13+5.
Hvordan går det med dere andre som har hatt en eller flere ufrivillige aborter? ❤️
Off, kan ikke forestille meg å ha gått gjennom det så mange ganger, selv har jeg bare opplevd en MA. Føler jeg går med nervene på utsiden av huden med dette svangerskapet. Ingen ekstra oppfølging, men fastlegen min tok bekymringen min på alvor og sjekket med ultralyd i dag. Alt bra så langt :Heartred Det er fortsatt mye som står på vent fordi jeg er redd, jeg kjøper ikke inn noe, begynner ikke å strikke så mye, snakker ikke så mye om svangerskapet osv. Håper det roer seg etter ultralyd på sykehuset når de får sjekket mål osv.

Masse lykke til på mandag! :Heartred

Jeg har tre MA bak meg, og har vært på ultralyd omtrent annenhver uke i offentlig regi frem til tidlig ordinær ultralyd. Tok i tillegg nipt fra Danmark som så helt fin ut. Nå begynner jeg endelig å føle meg ganske trygg (i uke 15). Kjenner antydning til bevegelse også, det hjelper veldig på!
Så gøy at du kjenner antydning til bevegelse også! Min ultralyd gikk heldigvis bra idag! 12+5! Neste uke er det tidlig ultralyd og NIPT på meg- er over 35 så får det tilbudt i Norge, hvor lenge gikk det før du fikk svar på NIPT?

Jeg følte meg veldig godt tatt vare på av gynekologen min! Fikk kommet inn to ganger, en i uke 6 og en da jeg var 8+4 og se at alt var fint. Hadde kunnet komme inn flere ganger også hvis jeg hadde bedt om det, men det gjorde jeg ikke. Angret litt før påske, for da føltes TUL veldig langt unna, men nå er det på tirsdag allerede, så skal nok klare å holde ut!
Lykke til på TUL i morgen!

Off, kan ikke forestille meg å ha gått gjennom det så mange ganger, selv har jeg bare opplevd en MA. Føler jeg går med nervene på utsiden av huden med dette svangerskapet. Ingen ekstra oppfølging, men fastlegen min tok bekymringen min på alvor og sjekket med ultralyd i dag. Alt bra så langt :Heartred Det er fortsatt mye som står på vent fordi jeg er redd, jeg kjøper ikke inn noe, begynner ikke å strikke så mye, snakker ikke så mye om svangerskapet osv. Håper det roer seg etter ultralyd på sykehuset når de får sjekket mål osv.

Masse lykke til på mandag! :Heartred
Uf ja! Det må være tøft ikke å få noe særlig oppfølging. Veldig godt at fastlegen tog deg på alvor.
Når har du ultralyd på sykehuset? Kjenner alt til at ting står på vent. Kommer heller ikke til å kjøpe mye inn med det først - Det viktigste er å få et levende barn, det meste går an å fikse / kjøpe etterpå tenker jeg.
Masse lykke til på ultralyd!

Så gøy at du kjenner antydning til bevegelse også! Min ultralyd gikk heldigvis bra idag! 12+5! Neste uke er det tidlig ultralyd og NIPT på meg- er over 35 så får det tilbudt i Norge, hvor lenge gikk det før du fikk svar på NIPT?
Så bra at alt gikk bra i dag :Heartpink jeg tror det tok 11 dager fra jeg sendte inn til jeg fikk telefonen, men da beklaget hun seg og sa at de hadde fått resultatene 4 dager før og at det hadde skjedd en glipp. :smiley-ashamed004

Uf ja! Det må være tøft ikke å få noe særlig oppfølging. Veldig godt at fastlegen tog deg på alvor.
Når har du ultralyd på sykehuset? Kjenner alt til at ting står på vent. Kommer heller ikke til å kjøpe mye inn med det først - Det viktigste er å få et levende barn, det meste går an å fikse / kjøpe etterpå tenker jeg.
Masse lykke til på ultralyd!
Ser at det gikk bra med ultralyd i dag! Så fantastisk :happy: :Heartred Det liver jo skikkelig godt!
Jeg har tidlig ordinær ultralyd neste onsdag, prøver å holde nervene i sjakk, men hver betryggelse fører med seg en ny bekymring. Men dette skal gå bra! :Heartred

Har mistet 4 på rad her, både MA/SA, og får regelmessige ultralyder ca annenhver uke, satt på støttemedisiner tross at alle blodprøver er fine, og følges opp på sykehuset som risikosvangerskap. Håper du får god oppfølging av gyn nå ❤️

Back
Topp