Hva spiser/drikker du ikke i svangerskapet?

Tror det bare er den generelle skepsisen mot kunstig søtning. Personlig vil jeg mye heller innta kunstig søtning enn sukker.

Folk for gjøre det de er mest komfortable med, men så lenge det ikke direkte frarådes av helsemyndigheter, har jeg ikke tenkt å avstå fra mat og drikke jeg vanligvis spiser.
Jeg tenker at når myndighetene fraråder kunstig søtning for barn under 3 år, så bør man følge samme råd for baby i magen som får i seg det moren spiser :Heartred

Hvorfor skal man unngå kunstig søtning? Hilsen diabetiker som ikke har så mye annet valg om jeg har lyst på noe «søtt»
Men det er noe kunstig søtning som er bedre enn annet. Om jeg ikke tar feil er stevia og sukrin bedre enn aspartam, asucelfam K etc.

Hvorfor skal man unngå kunstig søtning? Hilsen diabetiker som ikke har så mye annet valg om jeg har lyst på noe «søtt»
En ting til! Har lest meg opp en del på dette med blodsukkerstigning, og om man spiser grønnsaker før karbohydrater og/eller godis så får man lavere blodsukkerstigning. Sjekk ut glucose godess på Instagram :Heartred

Ta det litt med ro med alle henvisninger til Instagram osv. Det er lov å være personlig skeptisk til råd fra helsedirektoratet osb, men for de aller fleste er det gode råd å følge. Husk at man som gravid ofte er veldig sårbar og redd for å gjøre noe feil.

En ting til! Har lest meg opp en del på dette med blodsukkerstigning, og om man spiser grønnsaker før karbohydrater og/eller godis så får man lavere blodsukkerstigning. Sjekk ut glucose godess på Instagram :Heartred
Jeg har levd med Diabetes i 15 år, så jeg kan det med blodsukker regulering veldig greit :)
Det du skriver stemmer nok ikke helt. Du vill få samme blodsukker stigning av samme mengde karbohydrater/sukker uansett hva du spiser. Du kan ikke spise noe annet for å dempe opptak av karbo. det er like mye sukke/karbohydratter i det du spiser selvom du spiste ei gulerot først. Vær så snill og sjekk fakta før du tipser om ting som om det stemmer!. Andre som kanskje er ny ifbm diabetes vill kanskje tro det stemmer og kan ende med ett skyhøyt blodsukker.
Høyt blodsukker for en med diabetes er ikke bra når man ikke er gravid og kan få enda mer fatale følger når du er gravid. Høyt blodsukker kan medfølge misdannelser hos foster og føre til spontanabort!

Jeg holder meg til å følge rådene fra Mattilsynet og Helsenorge. Tror personlig at dersom man søker nok på det store internettet vil man finne anbefalinger om å holde seg unna de fleste matvarer man tenker mye rundt. Det viktigste, tror jeg, er at man snakker med legen/jordmoren sin om hva man kan/ikke kan spise. De kan gi de beste rådene til hver enkelt person.

Men igjen, hver enkelt person gjør det de føler er riktig for seg.

Jeg følger de nasjonale rådene, også passer jeg på å holde meg vekk fra ting som jeg vet jeg reagerer på - som er gjær og melk (allergi mot proteinet) og kunstige søtningsmidler (får så vondt i hodet og magen av de). Ellers så spiser jeg generelt så sunt jeg kan og tillater å kose meg i ny og ne så det er en bærekraftig livsstil ☺️ Er ikke bare bare å spise gjær- og melkefritt , og når man i tillegg ikke skal spise alt det andre i graviditeten så blir det noen ganger skrint. :hilarious: men er veldig fan av å finne gode alternativer, som å bytte melkesjokoladen til 70%-sjokolade, eller f.eks. lage brownies selv fra bunnen av uten melk, med lite sukker og en god fiber kilde i (f.eks. sorte bønner funker fett!). Og istedenfor for brød er min "stapler" i hverdagen chiapudding eller grønnsakssuppe ☺️ prøver også å bake litt surdeigsbrød når jeg har overskudd og tid til det.

Jeg holder meg til å følge rådene fra Mattilsynet og Helsenorge. Tror personlig at dersom man søker nok på det store internettet vil man finne anbefalinger om å holde seg unna de fleste matvarer man tenker mye rundt. Det viktigste, tror jeg, er at man snakker med legen/jordmoren sin om hva man kan/ikke kan spise. De kan gi de beste rådene til hver enkelt person.

Men igjen, hver enkelt person gjør det de føler er riktig for seg.
Enig! Stiller helt klart ekstra krav til kildekritikk og å ikke «sluke til seg alt», dersom man søker info andre steder :love7

Jeg har lest så mange tråder andre steder hvor jeg bare tenker hva f***? I følge noen er jo alt farlig å spise/drikke som gravid. Er ikke måte på.

Mange blandet også hva de leser på utenlandske sider etc.. Og glemmer at mat generelt er mye tryggere i Norge enn mange andre steder.

Jeg tenker at her må man bare føle seg frem selv. Er ingenting galt med å være kjempe forsiktig, ei heller ingenting galt med å spise opp i mot normalt.

Jeg mener man kommer langt med sunn fornuft og særlig kildekritikk. Anbefalinger er anbefalinger, ikke forbud eller pålegg om noe.

Det er så skummelt å se hvor mye feilinformasjon som finnes der ute, og hvor enkelt det er å få folk til å tro på alt de leser rundt om.

Jeg spiser som normalt, ÷ noen oster, alkohol, store mengder lakris og koffein. Men utover det så spiser jeg forholdsvis sunt, og har et variabelt og bra kosthold.

Sist graviditet ble jeg hudflettet av en venninne fordi jeg lagde meg smoothie av frosne bær.. Det var jo LIVSFSRLIG! Lite viste hun at jeg på generell basis koker utenlandske bær før jeg fryser dem - er jo ikke for graviteten det er farlig - det er jo en generell anbefaling.

Det er så mange forskjellige måter å ha ett sunt kosthold på i dag, at selv begrepet sunt kosthold er blitt en individuell ting..

Hvilke matvarer/matretter/drikke holder du deg unna i svangerskapet?
Holder meg unna det som er risikabelt ifølge de nasjonale anbefalingene. Tenker ikke så mye over det, siden jeg til vanlig uansett er vegetarianer, totalavholds, røyker ikke, snuser ikke, drikker aldri kaffe eller energidrikker.

Et normalt, sunt kosthold burde være bra nok for de fleste. :)

Spiser som jeg vanligvis gjør, men følger de nasjonale rådene selvfølgelig. Koser meg, men alt med måte :happy: Min største forandring er å kutte ut energidrikk (en sykepleiers livslinje:hilarious:)

Spiser som jeg vanligvis gjør, men følger de nasjonale rådene selvfølgelig. Koser meg, men alt med måte :happy: Min største forandring er å kutte ut energidrikk (en sykepleiers livslinje:hilarious:)
Kaffe her :sorry: Min livslinje som mor til ettåring:hilarious:

En ting jeg er litt nysgjerrig på: hvordan forholder dere andre dere til rådet om å ikke spise vilt som er skutt med blyammunisjon? Spør dere hvordan elgen/hjorten/reine er skutt liksom? :hilarious: Jeg har endt opp med å ikke spise vilt, syntes det er for spess å spørre om:hilarious:

Vedlegg

• 3BC3DBCB-EEB6-471D-A8C3-635DF96A2BEC.png
    3BC3DBCB-EEB6-471D-A8C3-635DF96A2BEC.png
    423,1 KB · Visninger: 8
En ting jeg er litt nysgjerrig på: hvordan forholder dere andre dere til rådet om å ikke spise vilt som er skutt med blyammunisjon? Spør dere hvordan elgen/hjorten/reine er skutt liksom? :hilarious: Jeg har endt opp med å ikke spise vilt, syntes det er for spess å spørre om:hilarious:
Jeg mener det i praksis er forbudt med blyhagl i Norge nå?
Reinen her jeg bor skytes ikke, så det spiser jeg uansett :)

Noen som vet om vi kan spise trøffel? Som i trøffelpasta for eksempel

Jeg mener det i praksis er forbudt med blyhagl i Norge nå?
Reinen her jeg bor skytes ikke, så det spiser jeg uansett :)
Stemmer! Snakket med januar23 gjengen på snap om det samme nå nettopp, og da kom vi frem til det der også :love7

Jeg spiser viltkjøtt- er ikke skutt med blyhagl.

Det er en anbefaling fordi mange jegere fortsatt har ammunisjon med bly, og mange foretrekker nok det også. Jeg tenker at det er like greit å unngå å spise viltkjøtt så lenge det ikke er noen du stoler på som er jeger og med 100% sikkerhet kan garantere for at det ikke er skutt med bly. Jeg synes ikke noe er spess å spørre om, folk får bare tenke og mene at man er hysterisk men det er ikke noe du bare finner på - det er nasjonalt anbefalt.

Jeg synes det er vanskelig å navigere i mat- og drikkejungelen. Unngår kaffe, energidrikk, div. fisk, spekemat og div. oster. Utenom det må jeg nok lage meg en liste som jeg kan sjekke når jeg ikke spiser hjemme. Alkohol kuttet jeg ut for lenge siden. Husk at rus og medikamenter påvirker barnet allerede i 1. trimester, og det er en fordel om du vet når du drakk alkohol sist (helst før du ble gravid) fordi man i BURM kan se at barn blir påvirket av det allerede før graviditetstesten er positiv.

Det er en anbefaling fordi mange jegere fortsatt har ammunisjon med bly, og mange foretrekker nok det også. Jeg tenker at det er like greit å unngå å spise viltkjøtt så lenge det ikke er noen du stoler på som er jeger og med 100% sikkerhet kan garantere for at det ikke er skutt med bly. Jeg synes ikke noe er spess å spørre om, folk får bare tenke og mene at man er hysterisk men det er ikke noe du bare finner på - det er nasjonalt anbefalt.
Slik jeg velger å løse det også. Jeg tenkte mer på restaurant, der syntes jeg det er spess å spørre om (og tviler på at de som jobber der vet) :hilarious: Men jeg tenkte ikke på å bli oppfattet som hysterisk, bare syntes det er lite appetittvekkende for andre å snakke om hvordan maten er drept på resturante :joyful:

Back
Topp