Svangerskapsdiabetes

Siri78

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2024❤️
Marsfiolene 2026 ♡
Noen flere her?
Lå på 5,4 fastende blodsukker på glukosebelastningstesten, så nå justerer jeg kostholdet til lavkarbo og måler blodsukkeret 3 ganger om dagen. Så får jeg se hva legen mener når han ser loggen min litt ut i neste uke.

Synes det her er skikkelig kjipt :(

Noen flere her?
Lå på 5,4 fastende blodsukker på glukosebelastningstesten, så nå justerer jeg kostholdet til lavkarbo og måler blodsukkeret 3 ganger om dagen. Så får jeg se hva legen mener når han ser loggen min litt ut i neste uke.

Æsj, så kjedelig! Men håper virkelig lavkarbo er løsningen. Hadde du gått på det tidligere?

Noen flere her?

Jeg ligger også på det fastende… målte tre dager i uka.. endte opp med insulin og skal sette igang fødsel om 5.5 uker

Last edited:
Klarte ikke glukosebelastningen pga kvalme så måtte måle x3 om dagen i 14 dager. Hadde for mange for høye målinger allerede første uken. Så fekk raskt henvisning til diasykepleier på sykehuset. Hadde fastende på alt fra 4.7-5.5 og varierende etter måltid men stort sett fint etter jeg justerte kostholdet, men diasykepleieren og legen var ikke fornøyd med det fastende så har måttet begynne på insulin hver kveld.

Æsj, så kjedelig! Men håper virkelig lavkarbo er løsningen. Hadde du gått på det tidligere?
Jeg ligger også på det fastende… målte tre dager i uka.. endte opp med insulin og skal sette igang fødsel om 5.5 uker
Attpåbaby:
Ja, har gått på lavkarbo før, sluttet når jeg ble gravid. Trodde ikke det var så bra for baby, men legen sa at hun tar det hun trenger. Er vel uansett verre at jeg har for høyt blodsukker.

T:
Når har du egentlig termin?

Attpåbaby:
Ja, har gått på lavkarbo før, sluttet når jeg ble gravid. Trodde ikke det var så bra for baby, men legen sa at hun tar det hun trenger. Er vel uansett verre at jeg har for høyt blodsukker.

T:
Jeg er absolutt ikke noe ekspert på lavkarbo, men tror du ikke det kommer an på type lavkarbo du velger ogs og at du kanskje ikke trenger å velge inn høyest mulig fettandel i kostholdet eller gå i ketose. Og så var du jo veldig nærme å ligge på «riktig» side på det fastende, så forhåpentligvis er det ikke så stor justering som skal til.

Jeg er absolutt ikke noe ekspert på lavkarbo, men tror du ikke det kommer an på type lavkarbo du velger ogs og at du kanskje ikke trenger å velge inn høyest mulig fettandel i kostholdet eller gå i ketose. Og så var du jo veldig nærme å ligge på «riktig» side på det fastende, så forhåpentligvis er det ikke så stor justering som skal til.
Det er sant. Lærte denne uka at to tacolefser til fredagstacoen slår verre ut enn 100 gram stratos! Interessant, og noe jeg aldri hadde gjettet uten målinger hvert fall.

Jeg trenger nok ikke ligge så lavt som før (ketose). Holder fortsatt på med målinger og forsiktig testing av hva jeg tåler :)

Det er sant. Lærte denne uka at to tacolefser til fredagstacoen slår verre ut enn 100 gram stratos! Interessant, og noe jeg aldri hadde gjettet uten målinger hvert fall.

Jeg trenger nok ikke ligge så lavt som før (ketose). Holder fortsatt på med målinger og forsiktig testing av hva jeg tåler :)
Oi, det med tacolefsene hadde jeg heller aldri gjettet!! :wideyed: Lykke til og håper på oppdatering av hvordan det går. :)

Noen flere her?

Jeg lå på 5,4 i fastende blodsukker på gluklsebelastningen. Måtte måle i to uker, og regulerte med kosten. Klarte å regulere ved å gjøre små endringer i inntak av karbohydrater. Nå måler jeg to dager i uka, og ellers hvis jeg spiser noe jeg er usikker på hvordan jeg tåler:)
Synes også det var skikkelig kjipt, spesielt med tanke på at det var så i «grenseland» og belastningstesten var helt fin. Jeg har funnet mye støtte i fb gruppa svangerskapsdiabetes, anbefaler deg å melde deg inn i den!

Jeg har insulinkrevende sv.dia. D går ganske greit. En del mer oppfølging og var mye å forholde seg til i starten, men går fint når man venner seg til d. Savner sjokolade og is da

Kostholdsregulert svangerskapsdiabetes her, hadde 5,4 dagen jeg skulle testes, men ligger elles på 4,8-5,2 om morgenen.
Veldig glad for ekstra oppfølging og ekstra ultralyder, men kjenner det er kjipt å ikke kunne spise det jeg vil, mine måliner var ofte litt for høye etter middag, men også det er mye bedre nå.
Elles har målingene blitt en rutine, så det går seg til.

Har også svangerskapsdiabetes. Enn så lenge er det kostholdsregulert. Er 2,5 uke unna prematurgrense, og behovet for insulin øker her. Vet ikke om de går for igangsettelse eller insulin. Lever på karboredusert kosthold. Ris tåler jeg ikke, for veldig høye verdier av det. Vanskelig å tilpasse alle retter, spesielt middag med familien. Enig at dette er sikkelig kjipt :dead:

Attpåbaby:

T:
Lavkarbo er ok, men du skal ikke i ketose som gravid. Kun passe på at du begrenser inntak av karbohydrater og da spesielt ting som inneholder lite næring. Så fullkornsprodukter når du først skal spise karbohydrater.

Noen flere her?

Har også sv.dia. For andre gang på under to år. Klarer ikke regulere det fastende så måtte på insulin om kveldene denne gangen også :( har termin 1 mai, men blir nok igangsatt i midten av april. Hvordan går det med deg?❤️

Har også sv.dia. For andre gang på under to år. Klarer ikke regulere det fastende så måtte på insulin om kveldene denne gangen også :( har termin 1 mai, men blir nok igangsatt i midten av april. Hvordan går det med deg?❤️
Jo takk, meg går det bra med! Sendte resultatene mine av målingene til legen i går, og han konkluderte med at jeg fint klarer å regulere blodsukkeret ved å styre unna raske karbohydrater. Han vil at jeg tar målinger over 3 dager om to uker og sender inn på nytt. Sikkert fordi han skal se at jeg fortsatt klarer å justere med kosthold.

Gått ned 1,4 kilo på en uke da, ser jo effekt av lite karbohydrater på mer enn blodsukkeret :p skal sies at jeg har hatt en vektøkning som har vært i øvre del av "nødvendig/påregnelig" så det bekymrer ikke.

Back
Topp