November 2023

Vi er på gammeldagsmetoden :p. Så ikke noe uttak her. Jeg trodde kanskje jeg skulle få noe tidligere da, siden vi er henvist og innunder ivf, men. Jeg er jo ingen lege.. Vet ikke hva som er vanlig. Jeg fikk Letrozol for å få forutsigbar eggløsning og så måtte vi ligge sammen.

OK, så rektalt er veien å gå?? Og det har ikke noe å si for effekten?
Nei, effekten og opptaket er det samme om ikke bedre mtp at det blir liggende lengre. :)

Nei, effekten og opptaket er det samme om ikke bedre mtp at det blir liggende lengre. :)
Hvorfor skal den i utgangspunktet i skjeden da? Er dette noe legene anbefaler? Jeg tviler ikke altså, er bare nysgjerrig.

Hvorfor skal den i utgangspunktet i skjeden da? Er dette noe legene anbefaler? Jeg tviler ikke altså, er bare nysgjerrig.
Det lurer jeg også på! Jeg fikk beskjed en gang av lege at hvis progesteronnivået mitt var for lavt med vaginal standarddose (det var det ikke) så skulle jeg ta en ekstra rektalt. Lurer på om de bare tenker at det er mer brukervennlig å ta vaginalt og derfor starter der?

Den tas opp i slimhinnen, så samma hvilken slimhinne :D
Legen vår sa at det ble nok kalt vagatorier pga at det er mer «brukervennlig».
I utlandet tror jeg rektalt er veldig vanlig for Cyclogest.
Legen nevnte noe om en studie i Danmark blant annet.

Jeg fikk beskjed av legene i Danmark at crinone skulle jeg ta vaginalt morgen og kveld og to cyclogest rektalt midt på dagen. Den gir mindre irritasjon rektalt, samt at man slipper klinet. Den er også formet som en stikkpille så det var liksom ikke noe styr, annet enn at i sommer så lå den kaldt for å ikke smelte. Men ja, mine danske leger anbefalte den måten :)

Cyclogest drit... er det normalt å få så vondt i magen av det? Jeg kan ikke huske at det var så ille de andre gangene jeg har gått på det. Men man glemmer jo fort. Masse luft og ordentlig sånn menssmerter liksom. Det kommer og går litt.