Sove på venstre siden

Førstegangsgravid98

Flørter med forumet
Hei jeg er i uke 13. har lest på Google man MÅ ikke sove på ryggen og høyre side pga høyrisiko dødsfall. Jeg blir så sliten å legge meg å sove hele natta på venstre side og vondt i armen. Hva burde jeg gjøre ? Noen ganger har jeg lyst å gråte

Hei jeg er i uke 13. har lest på Google man MÅ ikke sove på ryggen og høyre side pga høyrisiko dødsfall. Jeg blir så sliten å legge meg å sove hele natta på venstre side og vondt i armen. Hva burde jeg gjøre ? Noen ganger har jeg lyst å gråte
Hei! For det første så er det ikke høyrisiko for dødsfall når man sover på ryggen. Det er en liten økt risiko for det når man sover på ryggen i 3. trimester! Altså fra du er 28 uker. Overlegen jeg blir fulgt opp av på Ullevål sier også at nyere forskning viser at det ikke er belegg for å råde gravide til ikke å sove på ryggen, men her har jeg ikke lest forskningen selv. Jeg er 28 uker og sover både på høyre og venstre side. Jeg sover ikke på ryggen men det er fordi jeg selv synes det er litt ubehagelig. Jeg vil råde deg til å skaffe deg en bb hugme gravidpute og sove akkurat som du ønsker frem til 3. trimester

Hei! For det første så er det ikke høyrisiko for dødsfall når man sover på ryggen. Det er en liten økt risiko for det når man sover på ryggen i 3. trimester! Altså fra du er 28 uker. Overlegen jeg blir fulgt opp av på Ullevål sier også at nyere forskning viser at det ikke er belegg for å råde gravide til ikke å sove på ryggen, men her har jeg ikke lest forskningen selv. Jeg er 28 uker og sover både på høyre og venstre side. Jeg sover ikke på ryggen men det er fordi jeg selv synes det er litt ubehagelig. Jeg vil råde deg til å skaffe deg en bb hugme gravidpute og sove akkurat som du ønsker frem til 3. trimester
Takk for svaret ☺️

Anbefaler deg bbhugme eller en lignende gravidpute. Man kan fint ligge på ryggen frem til tredje trimester eller til det blir ubehagelig. Årsaken er jo at vekten av livmoren med baby++ presser på noen blodårer i ryggen - dèt er jo ikke akkurat en problemstilling i første trimester. Og heller ikke sånn at babyen akutt dør om man sover noen timer på ryggen i uke 31 heller. :) Men forskning har vist at det er forebyggende mot dødfødsel å legge seg til å sove på en av sidene når man er over i tredje trimester og magen faktisk har litt tyngde.
I et av svangerskapene satt jeg halvveis og sov den sisten måneden pga halsbrann fra helvete. Og hører generelt om få som synes flatt ryggleie er behagelig når babyen har begynt å bli større :)

:)Anbefaler deg bbhugme eller en lignende gravidpute. Man kan fint ligge på ryggen frem til tredje trimester eller til det blir ubehagelig. Årsaken er jo at vekten av livmoren med baby++ presser på noen blodårer i ryggen - dèt er jo ikke akkurat en problemstilling i første trimester. Og heller ikke sånn at babyen akutt dør om man sover noen timer på ryggen i uke 31 heller. :) Men forskning har vist at det er forebyggende mot dødfødsel å legge seg til å sove på en av sidene når man er over i tredje trimester og magen faktisk har litt tyngde.
I et av svangerskapene satt jeg halvveis og sov den sisten måneden pga halsbrann fra helvete. Og hører generelt om få som synes flatt ryggleie er behagelig når babyen har begynt å bli større :)

Når jeg var gravid pleide jeg å legge meg på venstre side om kvelden. Jeg var alltid oppe på do en gang i løpet av natta og da la jeg meg som regel på høyre side når jeg la meg igjen.

Jeg er så redd for å miste denne barnet fordi jeg har mistet en tidligere pga løst morkaka derfor tør jeg ikke sove høyre side

Det skjønner jeg veldig godt ❤️
Jeg har også mistet en gang pga delvis morkakeløsning og morkakesvikt, så skjønner godt ekstra bekymringer. Skaff en gravidpute så skal du se det blir lettere å finne en god sovestilling.

Back
Topp