Termin midt i praksisperioden

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Jeg går første år sykepleie og er gravid. Nå har jeg nettop vært i møte med noen i fakultetet ifht tilrettelegging. Hun var ikke helt sikker på reglene ifht praksis, men hun sa at hun var ganske sikker på at den måtte tas sammenhengende og at den ikke kunne flyttes og at man måtte fullføre den for å få gå videre på andre år. Hun sa at praksisperioden var fra uke 6 til uke 14, terminen min er 01/02 April og uke 14 er fra 01-07 April…

Så der er jo ikke sjanse for at jeg får tatt denne praksisen sammenhengende. Jeg får ikke gå over tiden på grunn av det nye vurderingsskjemaet de bruker, jeg får nok kranglet med til noen dager, men jeg ser heller ikke for meg at det blir lett å være i praksis de absolutt siste ukene av graviditeten heller, selv om jeg hadde et veldig problemfritt svangerskap sist.

Planen min var å ikke ta pause fra studiet så nå er jeg skikkelig lei meg kjenner jeg. De snakker jo om at det er så tilrettelagt å få barn under studiene, men det gjelder da tydeligvis ikke sykepleie.

Noen som har vært i samme situasjon? Eventuelt bare med praksis generelt på universitet som har fått tilrettelagt?

Jeg gikk vernepleie og det var ikke snakk om å tilrettelegge noe under praksis desverre.. uansett årsak, der var de veldig firkantet.. kjenner flere som måtte vente et år og ta praksisen sammen med neste kull..

Dessverre er de ofte veldig firkanta på praksisperioder i flere helseorientert yrker - jeg sliter faktisk litt med å skjønner hvorfor det er så sykt umulig å tilrettelegge for gravide!!!!!!
Jeg studerte årsenhet i pedagogikk (videreutdanning for å bli lærer), og de var så greie. Jeg endte med å ta årsenheten over 3
År i stedte for 1 år, fordi vi i denne perioden hadde dødfødsel og fødsel av sønnen vår et år etterpå i den perioden. Fikk tilrettelagt praksis sånn at jeg kunne studere deltid og ta feks bare ett fag og èn praksisperiode i babytida. Måtte vente til resten av studentene hadde praksis sånn at vi hadde praksisperioder samtidig. Så kunne ikke ha født midt i en praksisperiode. Men fikk jo da tatt ting på deltid etter jeg fikk baby.
Har du en studentveileder? Ville bedt om et fysisk møte for å høre hvilke muligheter du kan få.

Dessverre er de ofte veldig firkanta på praksisperioder i flere helseorientert yrker - jeg sliter faktisk litt med å skjønner hvorfor det er så sykt umulig å tilrettelegge for gravide!!!!!!
Jeg studerte årsenhet i pedagogikk (videreutdanning for å bli lærer), og de var så greie. Jeg endte med å ta årsenheten over 3
År i stedte for 1 år, fordi vi i denne perioden hadde dødfødsel og fødsel av sønnen vår et år etterpå i den perioden. Fikk tilrettelagt praksis sånn at jeg kunne studere deltid og ta feks bare ett fag og èn praksisperiode i babytida. Måtte vente til resten av studentene hadde praksis sånn at vi hadde praksisperioder samtidig. Så kunne ikke ha født midt i en praksisperiode. Men fikk jo da tatt ting på deltid etter jeg fikk baby.
Har du en studentveileder? Ville bedt om et fysisk møte for å høre hvilke muligheter du kan få.
Jeg har hatt møte, men hun som kunne noe om praksis var syk. Jeg skulle egentlig få beskjed i dag, men har ikke hørt noe enda. Jeg kan ikke gjøre noe annerledes nå uansett så det som skjer det skjer. Jeg bare skjønner ikke hvorfor de må være så firkanta. De skryter jo sånn av at det er så enkelt å være gravid og student. Skjønner heller ikke hvorfor den praksisen på død og liv må være sammenhengende. Eventuelt at jeg kan starte 1-2 uker før.. Nå har jeg fått en deltidsjobb i hjemmesykepleien, en studentstilling, så jeg vil jo få erfaring fra der også.

Jeg går første år sykepleie og er gravid. Nå har jeg nettop vært i møte med noen i fakultetet ifht tilrettelegging. Hun var ikke helt sikker på reglene ifht praksis, men hun sa at hun var ganske sikker på at den måtte tas sammenhengende og at den ikke kunne flyttes og at man måtte fullføre den for å få gå videre på andre år. Hun sa at praksisperioden var fra uke 6 til uke 14, terminen min er 01/02 April og uke 14 er fra 01-07 April…

Så der er jo ikke sjanse for at jeg får tatt denne praksisen sammenhengende. Jeg får ikke gå over tiden på grunn av det nye vurderingsskjemaet de bruker, jeg får nok kranglet med til noen dager, men jeg ser heller ikke for meg at det blir lett å være i praksis de absolutt siste ukene av graviditeten heller, selv om jeg hadde et veldig problemfritt svangerskap sist.

Planen min var å ikke ta pause fra studiet så nå er jeg skikkelig lei meg kjenner jeg. De snakker jo om at det er så tilrettelagt å få barn under studiene, men det gjelder da tydeligvis ikke sykepleie.

Noen som har vært i samme situasjon? Eventuelt bare med praksis generelt på universitet som har fått tilrettelagt?
var i lignende situasjon da vi skulle ha andremann. Går grunnskolelærerutdanningen, og skulle egentlig ha 2 uker praksis på høsten og 4 uker rett etter termin. Fikk tilrettelagt ved at jeg heller kunne ta fire uker på høsten, og de to siste ukene etter at baby var født, for å være minst mulig borte fra babyen. Det ble på eget ansvar, da jeg fikk to uker mindre enn resten til datainnsamling, men gikk fint allikevel.

om du ikke kommer noen vei med praksiskoordinatoren, kontakt studentombudet ved ditt studiested. Jeg fikk hjelp av dem under svangerkskapet mtp. Praksis og fravær. Opplever at universitetene ofte er unødvendig firkantete når det kommer til svangerskap og studier, så stå på kravene dine. :)

Har du snakket med studentombud på ditt studiested, eller eventuelt NSF Student? Synes dette høres veldig ugreit ut, man har jo krav på tilrettelegging som gravid student.

Har du snakket med studentombud på ditt studiested, eller eventuelt NSF Student? Synes dette høres veldig ugreit ut, man har jo krav på tilrettelegging som gravid student.
Nei ikke enda, jeg venter på svar fra hun jeg snakket med før jeg går videre. Jeg tror ikke jeg gir meg helt på at det ikke kan tilrettelegges. Tusen takk for tips, jeg skal høre med dem om svaret jeg får er like firkantet som forspeilet.

Jeg kan svare som lærer på sykepleieutdanningen, men kan selvsagt ikke svare for ditt studiested og hvilke regler som gjelder for dere. Å dele opp praksis vil jeg tro blir vanskelig, for alle parter. Du har ingen garanti for at samme lærer eller sykepleier følger deg opp etter permisjon, jeg vil tro at vurderingsgrunnlaget blir ganske utfordrende så skal ærlig innrømme at den løsningen hadde jeg ikke (om jeg lagde reglene) heller sagt ja til. Men jeg syns også reglene er veldig firkantet, spesielt på dette med å jobbe flere vakter pr uke enn det som er i reglementet osv. Hadde jeg vært i samme situasjon ville jeg nok tatt en annen strategi. Spør om muligheten for å få starte 1-2 uker før, og gå 2-3 vakter pr uke (i tilfelle det kolliderer med eksamen eller annet emne er full uke kanskje vanskelig) og evnt 4 vakter de ukene frem mot termin. Er det en 8 ukers praksis skal det være ca 240 timer, og evnt 10% fravær, her har ikke skolen lov å si at mindre er ok. Dette forutsetter selvsagt at du faktisk er i ok form til å klare det. EU direktivet stiller stenge krav til praksis, så her kan man ikke fire uansett grunn, og man skal ha et gitt antall timer for å få autorisasjon. Men det er mange veier til målet. Jeg anbefaler å komme til møtet godt forberedt med mange gode forslag på hvordan dette kan løses fremfor «dere er firkantet og reglene er uforståelige». Jeg har fulgt mange gravide i praksis som både lærer og sykepleier og har alltid klart å finne gode løsninger som ikke er helt A4, men som kan få studenten i mål om studenten er motivert. Men færre timer enn andre studenter eller oppdelt praksis ville jeg ikke satset på visst jeg var deg. Men mer intens praksis eller å starte litt før de andre kan potensielt la seg gjøre dersom det passer ifht andre emner og din form:). Kommer du til et møte og viser at du er motivert og har potensielle løsninger så er det nok også vanskeligere for vedkommende å være en firkantet regelrytter ;).

Back
Topp