Leder utgir rar info som referanse!

Familielykke

Betatt av forumet
leder er notorisk for å være humørsyk. Flere strever veldig med dette og vi har mye gjennomtrekk, den siste tiden har vi vært 3 kollegaer som er aktive søkere på nye jobber. Mellom noen av oss har det kommet frem at leder utleverer personlige helseopplysninger/ opplysninger knyttet til enkeltes helse. Selv har leder nevnt at hen har sagt noe om mitt fravær i svangerskapet og en lengre utvidet mammapermisjon, dette har jeg fått nyss på fra de som har ringt leder som referanse at det er nevnt i en negativ tone til den ene av stillingene jeg var på intervju for, intervjuleder svarte ved forespørsel fra meg at hen ikke opplevde en god dialog med min leder. Snarere tvert i mot, hen opplevde leder som respektløs og arrogant.

Jeg trenger en annen jobb grunnet lang reisevei og en dritt ledelse, og jeg har søkt aktivt nå i 2 måneder, men leder blabbrer ut om fravær i svangerskapet og er redd dette kanskje er en faktor for at oddsen tippes litt vekk fra min favør. Leder kan jo nevne fravær, men syntes ikke svangerskapsrelatert og mammapermisjon faller inn under kategorien der det er nødvendig å nevne mye fravær, da jeg tenker det er vanlig. Jeg har lite til ingen annen egenmelding fravær og møter alltid i tide og har ikke mottatt varsel på at jeg ikke har annet enn godt oppmøte og god orden.

Føler ikke jeg kan fjerne leder fra referanselista, HR kan jo kontaktes men redd det blir vondt verre. Noen kollegaer sier de har fjernet leder som referanse da de opplever at hen gir et uriktig bilde og fokuserer ikke på å svare på spørsmål, men heller henger seg opp o subjektive opplevelser av enkelt ansatte.

Hva i granskauen skal jeg gjøre! o_O

Ja, har du andre referanser du kan bruke? Ikke uvanlig å ikke bruke nåværende leder. Hvis det ikke er en mulighet så ville jeg fortalt det selv på neste intervju og forklart det fra din side, slik du gjør over. Hvis leder sier noe om det da, så vet de det jo allerede og vil ikke føle at du har prøvd å skjule noe. Selv om jeg er helt enig i at det egebtlig er helt irrelevant. Men mye rare ledere der ute..

Jobber som leder selv, og det blir mer og mer vanlig at man spesifikt spør om referanse fra siste leder. Mitt beste råd til deg - om du må bruke denne lederen, er rett og slett å være ærlig med de på intervju - som du selv sier at ditt fravær er knyttet til svangerskapskomplikasjoner og permisjon. Du vet jo at hun kommer til å si noe om det. Ville ALDRI tenkt at det ikke er legitim grunn til fravær, og man er jo helst oppmerksom på de som har gjentakende uforklarlig/hyppig fravær. Jeg setter alltid pris på åpenhet og ærlighet hos arbeidssøkere. Hvis det er store sprik på det arbeidssøker og referansen sier, så dukker det jo opp spørsmål i en ansettelsesprosess - men leter aldri etter det perfekte, det er det ingen som er.

Lykke til!

Hvilke andre referanser har du? Du kan oppgi en annen kollega fra den arbeidsplassen du er på nå og en tidligere leder?
Ja, har du andre referanser du kan bruke? Ikke uvanlig å ikke bruke nåværende leder. Hvis det ikke er en mulighet så ville jeg fortalt det selv på neste intervju og forklart det fra din side, slik du gjør over. Hvis leder sier noe om det da, så vet de det jo allerede og vil ikke føle at du har prøvd å skjule noe. Selv om jeg er helt enig i at det egebtlig er helt irrelevant. Men mye rare ledere der ute..

Takk for innspill. Har vurdert å si noe, men er redd for å fremstå som bitter og vrang. Jeg ville jo heller ha reagert om jeg satt på intervju med en potensiell ansatt og de brettet ut om at leder er slik og slik. Slik som det skrives her er det mer vanlig at nåværende leder står som referanse, jeg har to andre også som jeg opplever kan gi en god og valid beskrivelse av meg, men nå er det vel sånn også at leders vurdering kanskje spiller mest inn? Nå vet jeg ikke hva leder sier og om hen farer med løgner. Jeg har tatt leder i noen løgner som hen har sagt om meg til HR og nav.

Men igjen takk. Kanskje jeg må gjøre som noen andre tidligere og nåværende kollegaer å fjerne hen som referanse :oops:

Jobber som leder selv, og det blir mer og mer vanlig at man spesifikt spør om referanse fra siste leder. Mitt beste råd til deg - om du må bruke denne lederen, er rett og slett å være ærlig med de på intervju - som du selv sier at ditt fravær er knyttet til svangerskapskomplikasjoner og permisjon. Du vet jo at hun kommer til å si noe om det. Ville ALDRI tenkt at det ikke er legitim grunn til fravær, og man er jo helst oppmerksom på de som har gjentakende uforklarlig/hyppig fravær. Jeg setter alltid pris på åpenhet og ærlighet hos arbeidssøkere. Hvis det er store sprik på det arbeidssøker og referansen sier, så dukker det jo opp spørsmål i en ansettelsesprosess - men leter aldri etter det perfekte, det er det ingen som er.

Lykke til!

Takk! Spennende å få en leders vinkel. Ja det har i intervjuene ikke vært naturlig å ta det opp. Jeg har ikke blitt bedt om å fortelle om meg privat, kun fag og innsats på jobb og har ikke funnet det naturlig å plutselig nevne en strevsom tid i livet. Jeg var sykemeldt i hovedsak fordi arbeidsgiver nektet å tilrettelegge uansett hva nav, lege og hr sa og dette vil være et led i en slik forklaring og jeg ønsker ikke å fremstå som en sint og bitter ansatt. Det var en så enormt krevende tid at jeg vil nok ikke kunne prate om det uten at det blir veldig leit for meg. Jeg syntes det er super utrettferdig at dette ikke kan være en privatsak for meg, det var en midlertidig helsesituasjon. Mest sannsynlig vil jo ikke dette være noe en nyt arbeidsgiver trenger å vite. Jeg føler meg fanget og opplever at det er leders valg å trekke frem noe som var svært vanskelig for meg, som jeg ikke ønsker å prate om til alle og en hver.

Takk for innspill. Har vurdert å si noe, men er redd for å fremstå som bitter og vrang. Jeg ville jo heller ha reagert om jeg satt på intervju med en potensiell ansatt og de brettet ut om at leder er slik og slik. Slik som det skrives her er det mer vanlig at nåværende leder står som referanse, jeg har to andre også som jeg opplever kan gi en god og valid beskrivelse av meg, men nå er det vel sånn også at leders vurdering kanskje spiller mest inn? Nå vet jeg ikke hva leder sier og om hen farer med løgner. Jeg har tatt leder i noen løgner som hen har sagt om meg til HR og nav.

Men igjen takk. Kanskje jeg må gjøre som noen andre tidligere og nåværende kollegaer å fjerne hen som referanse :oops:
Jeg tenker ikke at du skal si at leder sier sånn og sånn, men si under intervjuet - på et passende sted - så forteller du at du hadde en del fravær da du var gravid pga komplikasjoner, men at du ellers har svært lite fravær. Så når leder forteller det er de forberedt :) for øvrig helt riktig at man ikke bør trashe nåværende jobb/leder.

Enig med HCS, du trenger ikke utdype. Dessuten, om du vet at hun har gitt deg en dårlig referanse, så er det helt legitimt å spørre hva referansen har sagt ved et eventuelt avslag. Da kan du være mer forberedt ved neste intervju.

Du trenger heller ikke oppgi henne med mindre de spør. Om du har en bedre referanse fra en tidligere leder, ville jeg brukt den med mindre de konkret spurte om nåværende.

Heier på deg!

Jeg tror jeg ville droppet å ha leder som referanse. dersom de spør hvorfor du ikke har det har du da et naturlig punkt hvor du kan fortelle grunnen. Si at du har hatt noe fravær grunnet svangerskapet og at du har fått tilbakemelding fra andre at dette har blitt vektlagt noe som gjør at du føler at din arbeidsmoral ikke kommer tydelig frem.

Back
Topp