August skravletråd

Nå ligger alle i seng. Jeg er vel trøtt det er da tanker og savn kommer. Det er knapt 3 uker siden jeg traff mamma. Savner hun allreden. Hun ble 70 år i juni. Hun sliter vel litt med ting. Hun går på diabetes medisiner og hun klarer seg veldig fint der. Hun er aktiv men mer og mer trøtt om dagen.
Det jeg også fant ut når jeg var på besøk var at hun går på hjerte medisiner, så må jeg spør min søster. Og sier hvorfor vet ikke jeg det. Jo sier hun vi har sakt det men du har ikke fått det med deg:confused: hvordan kan jeg ikke fått det med meg? Ja det har vart mye veldig mye med helse til minste gutten her og mellomste og meg selv men kan ikke skjønne at jeg har fått høre det men ikke registrert det.

Bahh, bilen var estimert 20-30k å fikse.

Det blir visst 47. Tenke litt i helgen.
Altså. Var råd å fikse den, spm er bare om det kanskje er lurere å kjøpe en liten elbil i stedet. Dette er en 16 år gammel stasjonsvogn, som er vår bil nr 2. Som altså aldri kjører hele familien på 5, for det meste kjører den en mann og hans pc, av og til har han med en unge eller maks to av dem

Bahh, bilen var estimert 20-30k å fikse.

Det blir visst 47. Tenke litt i helgen.
Altså. Var råd å fikse den, spm er bare om det kanskje er lurere å kjøpe en liten elbil i stedet. Dette er en 16 år gammel stasjonsvogn, som er vår bil nr 2. Som altså aldri kjører hele familien på 5, for det meste kjører den en mann og hans pc, av og til har han med en unge eller maks to av dem
For min del, så hadde jeg lagt de pengene i en ny liten elbil/evnt en ny liten drivstoffbil (hvis dere foretrekker det) :bag:

For min del, så hadde jeg lagt de pengene i en ny liten elbil/evnt en ny liten drivstoffbil (hvis dere foretrekker det) :bag:
Trolig en elbil ja.

Bare se, mandag kommet hun og har kjøpt en leaf, sa de på jobb.

Det er "mannen sin bil" og da jeg spurte hva han tenkte når jeg kom hjem, begynte han å snakke om å rydde garasjen og sette inn en ny kurs for lade punkt. Og viste meg at butikkenen her hvor vi kjøpte den s maxen jeg kjører rundt i har en golf til et par hundre tusen.

Man får leafen rundt 50 billigere, sier jeg. Ja, men den er ikke fin. Vil ha en som ser ut som en bil. Sier han.
. Leafen er da den første elbilen som så ut som en bil? Tja, joda, men den er ikke fin. Visstnok

Mine foreldre og min bror har solgt j er sin golf i år!!!! Men vi kjøpte ikke de, sånn siden vi ikke skulle ha ny bil enda.

Trolig en elbil ja.

Bare se, mandag kommet hun og har kjøpt en leaf, sa de på jobb.

Det er "mannen sin bil" og da jeg spurte hva han tenkte når jeg kom hjem, begynte han å snakke om å rydde garasjen og sette inn en ny kurs for lade punkt. Og viste meg at butikkenen her hvor vi kjøpte den s maxen jeg kjører rundt i har en golf til et par hundre tusen.

Man får leafen rundt 50 billigere, sier jeg. Ja, men den er ikke fin. Vil ha en som ser ut som en bil. Sier han.
. Leafen er da den første elbilen som så ut som en bil? Tja, joda, men den er ikke fin. Visstnok

Mine foreldre og min bror har solgt j er sin golf i år!!!! Men vi kjøpte ikke de, sånn siden vi ikke skulle ha ny bil enda.
Jeg syns de nye Leafene er mye finere enn de gamle er, litt mer stilig fasong :) vi har en Mustang og en Skoda citigo. Ga i underkant av 200tusen for citigoen i 2020. Ikke super rekkevidde, men ok for en bil nr 2 :)

Jeg syns de nye Leafene er mye finere enn de gamle er, litt mer stilig fasong :) vi har en Mustang og en Skoda citigo. Ga i underkant av 200tusen for citigoen i 2020. Ikke super rekkevidde, men ok for en bil nr 2 :)
Vi får undersøke litt.
Ulempen er at jeg tror min mann et litt låst til utvalget på den lokale bil-forhandleren.
Fordelen er selvsagt at vi teoretisk kan kjøpe bil i morgen. I praksis, neppe så fort da.

Må jo til å tenke lade - løsning og greier også.

Ikke for det, de har en leaf også på brikken her. Men 20 k dyrere enn golfen faktisk. Begge fra 2019, jeg har trolig sett på litt eldre biler jeg da.

Hmm, tja, ja. Vi får tenke litt i helga

Det er selvsagt foreldrenes ansvar at ungene er trygge, men jeg synes opplæring i noe så livsviktig burde ha større fokus i skolen enn det har mange steder. Det er skremmende mange som ikke kan svømme og det er farlig og det går i arv.
Ja syns det er skummelt. Så snart frøkna er ren og tørr skal vi ta hu med på svømmehallen og lære hu å svømme :)

Jeg har jo lest om elbiler til øyet blir stort og vått og fulgt markedet ganske tett i mange år. Men det er jo med fokus på hovedbil. Nå er det jo bil nr 2 som skal byttes og det har jeg ikke tenkt så mye på. Tenkt en billig elbil når denne blir for dyr å fikse, mitt naive hode har tenkt at det ville oppstå på en EU kontroll. Og det er neste et år til. Våren 2024. For denne Toyotaen har oppført seg meget fint i mange år, ikke noe tull med den. Før nå. Så det kom litt brått og uventet på.

Men nå bruker jeg denne helgen på å lese, søke på finn og google biler.

En rimelig bil til rundt 100k? Zoe, i3, e-up? En nyere en til rundt 200k som den golfen eller leafen?
Eldre leaf er billigere. Og nyere i3 ligger også i dette sjiktet.
Blar jeg enda lenger ned dukker Peugeot 208 opp, og en og annen tesla.

Det er jo en trade off mellom kilometerstand, alder og pris. Og privat eller forhandler.

Det er bil nr 2 som skal byttes. Den som ikke brukes på langtur. Men det er jo selvsagt den vi trolig blir å bruke mest i hverdagen. Halv pris i bomringen. Billigere drivstoff. Beste til småkjøring, som dieselbiler ikke har godt av. Nyere. (bilene vi har er 2007 modellen som må altså utgår og en 2013 modell) Kjekkere å bruke.
Så det er jo greit om vi får flokken inni. Selv om det medfører mindre plass for hun i midten. Det irriterer meg at ingen har tatt baksetet som er i smax og galaxy, med tre skikkelige seter, heller enn to seter og en midt som i større eller mindre grad er best egnet som midtkonsoll for de to bak. Jeg har jo tre. Ei som sitter i beltestol noen år enda, hun er 120. Og en kar på snart 170. Også ei som sitter mellom disse to....

Budsjettet er rett og slett ikke helt bestemt. Vi har jo tatt høyde for at dette kommer til å skje, og har råd til det. (bare hadde tenkt våren 2024, ikke sommer 2023. Men det går bra)

Vi kan jo dra den helt ut og kjøpe en id4 eller til og med id5 eller en annen sånn større og dyrere bil og ende med å kanskje ha den som hovedbil (med krok og henger på campingferie da, om vi kommer oss på det noen gang igjen. Må være en som kan dra henger da.)

Jeg vet rett og slett ikke.

Får søke videre mens mannen sover....

Klokere blir jeg ikke, men har planlagt er besøk hos mine foreldre i dag og snakke litt bil. De har kjørt elbil i mange år, byttet en gammel egolf i en id3 i vinter. For større kjennskap til markedet burde jeg kanskje snakke med min bror, han har vel kjøpt tre biler på to år eller noe sånn, solgt både golf og annet. Har to elbiler pr i dag, som egentlig representer mine døtres to ønsker. Den yngste synes de peneste bilen i hele verden er en hvit tesla. Den andre ønsker en bil i en farge.

Men jeg vet ikke om vi jakter på en liten bil til mannen og hans pc og 1-2 unger på vei til trening etc, eller en bil vi får alle fem i, om enn ikke til langtur.

Om ikke annet da, så satt vi 4 stk klemt sammen i en caravelle hver ferie i oppveksten. Det var bare en stor benk bak, ingen egne seter. Biltur 100 mil i div retninger hver sommer. Og det gikk bra, selv om jeg husker at det var trangt. Jeg satt alltid innerst og kun dør på motsatt side av bilen :hilarious: . På noen tidspunkt var det 1 bakover, 1 beltestol og 2 bilturer. Og etterhvert mindre seter - men større barn. Så tenker ungene dine sikkert klarer å ha en bil uten tre separate seter til hverdags? Og at det er litt trangt i midten. Om 4 år har vel også eldste kanskje til og med flytta hjemmefra?

Om ikke annet da, så satt vi 4 stk klemt sammen i en caravelle hver ferie i oppveksten. Det var bare en stor benk bak, ingen egne seter. Biltur 100 mil i div retninger hver sommer. Og det gikk bra, selv om jeg husker at det var trangt. Jeg satt alltid innerst og kun dør på motsatt side av bilen :hilarious: . På noen tidspunkt var det 1 bakover, 1 beltestol og 2 bilturer. Og etterhvert mindre seter - men større barn. Så tenker ungene dine sikkert klarer å ha en bil uten tre separate seter til hverdags? Og at det er litt trangt i midten. Om 4 år har vel også eldste kanskje til og med flytta hjemmefra?
I hverdagen går det, men det er irriterende at det ikke finnes.

Jeg har i egen oppvekst reist i bil på måter som er langt utenfor fornuft og lov i dag, men er bortskjemt med en bil med god plass til en familie i dag. Det går tre i baksetet på Toyotaen også, men det et ikke behagelig. Det vil gå i en "vanlig bil", det gååååår i pappa sin id3 også men behagelig er det ikke å være en av dem, jeg har prøvd. (og ja, eldste er på min størrelse) men nettopp denne beltestolen til minstemor gir mellomste kjipe forhold. Vi kan prøve å finne en ny beltrstol som ikke er så bred selvsagt, i alle fall i toppen. Det er jo sånn at den tar over en stol i bredden, så hun har ikke en full stolbredde i smaxen heller.
Noen biler er så faste og harde at det ikke er godt å sitte i i lengre tid, flere og flere biler virker å være laget for egentlig fire, og plass til en femte om man må innimellom. Mens vi er vant til å ha god plass til fem og plass til sju innimellom om man må, i bytte mot at det da er lite baggasjeplass.

Om fire år flyttet kanskje eldste ja, men fire år er ganske lenge.
Innen den tid skal kanskje den andre bilen vår også byttes og da har yngste flyttet ut av bilstolen. Så da er det andre hensyn å ta. Jeg antar det kan skje om et par år, basert på alder, men hun er kort. 15 cm
minimum må hun vokse da.

Pr nå er vi fem, inkl en beltrstol og det som snart er to tenåringer. (mellomste er 12,5)

Så enten en bil som rommer oss fem i hverdagen slik det er, og mulighet for å slenge inn en ekstra beltestol når mannen tar med en ekstra unge på fotballtrening, de som oftest er med er under 135 enda.

Eller en bil som ikke er tiltenkt å ha mer enn 3-4 i.

Dersom vi ender med å kjøpe en så stor/god bil at den blir hovedbil så ryker kanskje smaxen mot en mindre elbil etterhvert. Og da bør denne dekke våre behov ikke bare på korte turer men også på langtur. For vi drar på halvlange og lange turer hvor det er forventet at også tenåringer er med (konf og bryllup og baby-fest i tillegg til evt camping og annen ferie som det nok er mer frafall på i årene som kommer med tanke på hvor mange som er med)

Så spm ligger litt i, en "rimelig bil" nå, og derved bytte s max i en "hovedbil" senere? Eller?

Ja, der surrer tankene mine. For jeg har lyst på "hovedbil" med skikkelige seter til tre i noen år til. Men vi kan beholde a maxen. Vi skal i konf i mai og bryllup i juli så langturer med mye baggasje (bunader og annet festttøy) er planlagt i flertall i året som kommer. I tillegg til ferie og camping. Men vi har dieseldroget vårt. S max. Den har plass til alt og alle. (utenom camping ferie kombinert med annen ferie hos svigers. Det trenger tilhenger neste år.)

Det er litt gøy å surfe rundt og lese. Og sorter litt tanker og få litt innspill sånn som her.

Jeg diskuterer litt med meg selv i påvente av at mannen skal ha tenkt nok til å diskutere med meg ;) han slenger bare ut en og annen tanke med har ikke for mange meninger enda, nemlig

Jeg diskuterer litt med meg selv i påvente av at mannen skal ha tenkt nok til å diskutere med meg ;) han slenger bare ut en og annen tanke med har ikke for mange meninger enda, nemlig

Ja min mann har liksom meninger men bruker ikke alltid nok tid på research. Og da er det vanskelig å komme til en enighet da :hilarious:
Vi tenkte også sånn - aaa om noen år kn vi sikkert ha mindre bil. Også glemte vi litt at ungene faktisk trenger en viss mengde plass i baksetet når de blir tenåringer. Aner jo ikke hvor lange de blir da, men fra man bikker 160-70 er det jo greit at man ikke har hele forsetet o fanget. Og pappaen kommer alltid til å kjøre sitt sete langt bak, for han blir ikke å krympe SÅ mye med åra.
Vi har jo s-Max nå selv med bare to unger og jeg elsker at det er 3 seter bak så en voksen fint kan sitte bak på lenger turer. Vi bytter til elbil når den takker for seg, men satser på at den holder noen år til. Den er fra 2014 så ikke SÅ gammel. Aner ikke hva vi går for etter det, men synes en bil på størrelse med id4 typ virker passe for oss da. Gitt at plassen i baksetet er grei, sånt har jeg ikke begynt å sjekke ut enda. Kommer sikkert noe nytt på markedet innen den tid.
Har du sett på Skoda enyaq? Ikke 3 separate seter dessverre men god rekkevidde og bagasjerom. Ganske ok plass i baksetet også

Back
Topp