Mammaentilsnart5
Andre møte med forumet
I det offentlige? Opptil 14 dager har jeg hørt. Privat mellom 7-10 dagerNoen som vet hvor lang tid det tar før man får svar på blodprøvene som taes i forbindelse med nipt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
I det offentlige? Opptil 14 dager har jeg hørt. Privat mellom 7-10 dagerNoen som vet hvor lang tid det tar før man får svar på blodprøvene som taes i forbindelse med nipt?
Ja, ihvertfall når det kommer til nipt. det er mer DNA fra morkaken i mor sitt blod da, så testen er mere treffsikker. Dersom man drar før så risikerer man at det ikke er nok DNA i prøven. Ul bør vel bli tatt mellom uke 11 og 14 for det er da man kan se på nakkefold og nesebein. De ønsker ofte å ikke ha ultralyd i ytterkant av disse tidspunktene fordi man kan bli flyttet på, og dersom det viser seg at det er for tidlig så må de sette opp ny ul, noe som tar mye kapasitet offentlig.jeg har fått time fra det offentlige nå siden jeg er over 35, men de sier ingen får før uke 12+4, syns det er helt sprøtt. Da vil man få svar i uke 14 og deretter videre til nye tester om nødvendig. Vet ikke om jeg kan leve med å få vite så sent… er det noen fordeler med å ta ultralyd først i uke 12 som tilsier at en ikke går privat før? Vurderer sterkt å gå privat for å få tatt testen i uke 10
Har ul og nipt når jeg er 11+0 (min beregning) (12+2 i forhold til menstermin) risikerer jeg da at jeg tar den for tidlig?Ja, ihvertfall når det kommer til nipt. det er mer DNA fra morkaken i mor sitt blod da, så testen er mere treffsikker. Dersom man drar før så risikerer man at det ikke er nok DNA i prøven. Ul bør vel bli tatt mellom uke 11 og 14 for det er da man kan se på nakkefold og nesebein. De ønsker ofte å ikke ha ultralyd i ytterkant av disse tidspunktene fordi man kan bli flyttet på, og dersom det viser seg at det er for tidlig så må de sette opp ny ul, noe som tar mye kapasitet offentlig.
Privat kan du ta nipt tidligere, jeg tror det rett og slett er fordi de bruker mer resusjer på å analysere prøvene så de klarer seg med litt mindre DNA. Men jeg vet ikke. Uansett så er det en risiko for at det er for lite DNA da også, men da tror jeg man får tatt prøven på nytt kostnadsfritt.
De sjekker på ul at du er innenfor tidsrommet, og dersom du ikke er det så får du ny time. Så det ordner seg uansett!Har ul og nipt når jeg er 11+0 (min beregning) (12+2 i forhold til menstermin) risikerer jeg da at jeg tar den for tidlig?

Her tok det 9 dager fra jeg tok prøvene til svaret lå i postkassenNoen som vet hvor lang tid det tar før man får svar på blodprøvene som taes i forbindelse med nipt?
Tok NIPT forrige tirsdag, venter fortsatt på svarHei, tok nipt forrige onsdag. Er det andre som har tatt den og fått svar? Håper jeg ikke må vente 14 virkedager. Men på ultralyd dagen før var det ikke avvik ift. nakkefolden, så regner jo med at alt er ok.
De ringer hvis det er noe galt, hvis ikke får man svar i postkassenEr det noen som vet hvordan man får svar på nipt når man har tatt offentlig? Tok for to uker siden og venter fortsatt på svar
Okei takk for svarDe ringer hvis det er noe galt, hvis ikke får man svar i postkassen
Du burde fått svar i postkassen hvis det har fått over 14 virkedager da. Så kanskje du kan kontakte dem evt men siden de ikke har ringt er det jo ikke noe fare for noe galt heller!Okei takk for svar
Hei, det sendes per post, men du ringer bare poliklinikken så får du vite det over tlf. De sa jeg kunne ringe pga ferie så jeg fikk vite svaret etter 7 dagerEr det noen som vet hvordan man får svar på nipt når man har tatt offentlig? Tok for to uker siden og venter fortsatt på svar
Takk for svarDu burde fått svar i postkassen hvis det har fått over 14 virkedager da. Så kanskje du kan kontakte dem evt men siden de ikke har ringt er det jo ikke noe fare for noe galt heller!
Takk for svarHei, det sendes per post, men du ringer bare poliklinikken så får du vite det over tlf. De sa jeg kunne ringe pga ferie så jeg fikk vite svaret etter 7 dager![]()
Hos meg kom svaret etter en uke under pasientjournal i Helse Norge. Ville tatt en titt der om dere har tatt offentlig jeg har ikke fått telefon eller brev (så vidt jeg vet.)Er det noen som vet hvordan man får svar på nipt når man har tatt offentlig? Tok for to uker siden og venter fortsatt på svar