Nipt

Skjønner. Men så leser man om feilmargin, så blir jo usikker. For det er vel en grunn til at man anbefaler 35+ å ta den, men ser også yngre folk tar den. Får tenke litt på det. Hvilken uke skal man ta den i?
Eg fekk beskjed på sjukehuset der eg skal ta den at det var viktig at ein var passert 10+0. Om ikkje kunne prøven bli inkonklusiv :)

Eg fekk beskjed på sjukehuset der eg skal ta den at det var viktig at ein var passert 10+0. Om ikkje kunne prøven bli inkonklusiv :)
Ja, panorama kan tas fra uke 9+0, de andre er fra 10+0 mener jeg. I Norge tilbys kun Harmonytesten og den er fra 10+0.

Skjønner. Men så leser man om feilmargin, så blir jo usikker. For det er vel en grunn til at man anbefaler 35+ å ta den, men ser også yngre folk tar den. Får tenke litt på det. Hvilken uke skal man ta den i?
Om du får positivt svar får man tilbud om fostervannsprøve eller morkakeprøve for å være sikker. Om den er inkonklusiv får man evt tilbud om å ta en ny nipt. Et negativt svar er et svært sikkert resultat på at alt er bra, selv om man aldri kan garantere noe. Et positivt svar kan være feil og da vil man gå videre med ytterligere prøver før man gjør noe drastisk. :)

Her er mine resultat.

Screenshot_20230604_132723_Drive.jpg

Jeg tok det med forrige og skal ta det nå. Dette blir barn nr 4, og vi har ikke tid, økonomi eller vilje til å ta vare på et barn med utfordringer. Jeg har selv jobbet i PU og det jeg så foreldre og søsken gå igjennom av utfordringer og triste øyeblikk var nok til å overbevise meg om at det er kanskje mulig på første barn, men etter det skylder man også eldre søsken en mulighet til et vanlig liv med like stort fokus på seg selv. Og tanken på hva som vil skje med det barnet den dagen vi foreldre blir borte...man blir rett og slett småbarnsforeldre resten av livet. Man ser også at så utrolig mange forhold går dukken når man får barn med spesielle behov, det er både pga at energien går til barnet og fordi man må kjempe for det som finnes av støtte og hjelp, dette er så tømmende mentalt og psykisk at livet fort kan gå i stampe.... All ære til de som velger å beholde, men jeg ville ikke klart det.
Veldig fint at du skriver og lange glemmer dette.

Om du får positivt svar får man tilbud om fostervannsprøve eller morkakeprøve for å være sikker. Om den er inkonklusiv får man evt tilbud om å ta en ny nipt. Et negativt svar er et svært sikkert resultat på at alt er bra, selv om man aldri kan garantere noe. Et positivt svar kan være feil og da vil man gå videre med ytterligere prøver før man gjør noe drastisk. :)

Her er mine resultat.

Vis vedlegget 406994
Okei, godt å vite. Men må man ta det privat hvis man ikke får tilbud? Mulig jeg må undersøke det her jeg bor.

Okei, godt å vite. Men må man ta det privat hvis man ikke får tilbud? Mulig jeg må undersøke det her jeg bor.
Man må ikke ta nipt i det hele tatt. Men om du ønsker å ta det før fylte 35 eller om det ikke er indikasjon på TUL, så må du nok ta det privat om du ønsker den. I forrige svangerskap tok jeg den på GranCanaria, da vi likevel skulle dit på ferie :)

Jeg er under 35 så får ikke nipt test gjennom det offentlige i Norge. Bestilte selv fra Danmark i går for å ta hjemme. Tar det valget rett og slett fordi jeg har to barn fra før og har en mann som jobber offshore og er borte halve året..

Jeg er veldig usikker på om jeg vil ta, vi har testet embroyen føre vi satt det inn.

Jeg er så usikker på denne testen. Jeg får jo det gratis via det offentlige. Men har hørt så mye skummelt. Om at det kan komme falsk positiv. Jeg har verken økonomi eller plass til et barn med utfordringer. Men syns det hadde vært helt forferdelig å skulle ta vekk noe som kanskje viser seg å være helt friskt. Det skremmer meg utrolig mye. Men har vel landet på å ta den. Men er fortsatt veldig usikker og redd:oops:

Jeg er så usikker på denne testen. Jeg får jo det gratis via det offentlige. Men har hørt så mye skummelt. Om at det kan komme falsk positiv. Jeg har verken økonomi eller plass til et barn med utfordringer. Men syns det hadde vært helt forferdelig å skulle ta vekk noe som kanskje viser seg å være helt friskt. Det skremmer meg utrolig mye. Men har vel landet på å ta den. Men er fortsatt veldig usikker og redd:oops:
Dersom du får positivt utslag så vil det gjøres videre testing og du får også mulighet til å snakke nøye med helsepersonell angående resultatene. :Heartred Heldigvis så er det ikke sånn at du må bestemme deg på 5 min om du ønsker å terminere eller ikke.

Jeg er veldig usikker…
Gynekologen som tok tul på meg sa det var flere grunner til å ta det enn mange visste, som at de født med hjerteproblemer har bedre sjanse dersom de blir født ved Rikshospitalet for der har de et bedre apparat rundt dette tror jeg det var? Så da kunne man F.eks planlegge å ha fødselen der.
Hun anbefalte meg å logge meg på nipt-skolen på Internett.

Kommer til å ta det, over 35 så får tilbud i det offentlige.
Signerer denne.

Som flere andre sier. Det er utrolig krevende å ta vare på et sykt barn - ikke bare nå, men resten av livet. Og ikke bare for oss og våre nærmeste.. men også for samfunnet. Så bedre å vite enn å ikke vite.. :Heartpink

Jeg er under 35 så får ikke nipt test gjennom det offentlige i Norge. Bestilte selv fra Danmark i går for å ta hjemme. Tar det valget rett og slett fordi jeg har to barn fra før og har en mann som jobber offshore og er borte halve året..
Skjønner deg godt:Heartred

Kan man altså ta abort dersom nipt/ultralyd viser høy sannsynlighet for downs? På hvilket grunnlag da? Det er jo ikke uforenlig med liv.

Kan man altså ta abort dersom nipt/ultralyd viser høy sannsynlighet for downs? På hvilket grunnlag da? Det er jo ikke uforenlig med liv.
På grunnlag av "min kropp, mitt liv, mitt valg". Kanskje brutalt, men sant. Man kan også ta abort grunnet at man føler økonomien ikke strekker til, at man ikke orker å gå gravid lengere eller på hvilket grunnlag man selv ønsker. Frem til uke 12 er det bare å si fra at man ønsker abort, mellom uke 12 og 18 må man snakke med en nemd, men det er egentlig bare en formalitet for de godkjenner de fleste. Nemden er mest til for å gå snakket gjennom det en ekstra gang, men det er en belastning for mange og føle at de må forsvare valgene sine.

På grunnlag av "min kropp, mitt liv, mitt valg". Kanskje brutalt, men sant. Man kan også ta abort grunnet at man føler økonomien ikke strekker til, at man ikke orker å gå gravid lengere eller på hvilket grunnlag man selv ønsker. Frem til uke 12 er det bare å si fra at man ønsker abort, mellom uke 12 og 18 må man snakke med en nemd, men det er egentlig bare en formalitet for de godkjenner de fleste. Nemden er mest til for å gå snakket gjennom det en ekstra gang, men det er en belastning for mange og føle at de må forsvare valgene sine.
Åja, da ble jeg litt klokere. Du sa jo en annen gang her også at den nemden er mer en formalitet, men jeg må visst ha det inn med teskje. Har liksom ikke klart å omstille hodet mitt til at det er slik det er blitt. Var vel mye strengere før.

Åja, da ble jeg litt klokere. Du sa jo en annen gang her også at den nemden er mer en formalitet, men jeg må visst ha det inn med teskje. Har liksom ikke klart å omstille hodet mitt til at det er slik det er blitt. Var vel mye strengere før.
Haha, null stress. Jeg har ingenting i mot å gjenta meg :cool01

Jeg tok nipt (panorama) test nå i uke 9, i Danmark den 01.06.23. Fikk telefon nå om at alt er fint med lille i magen og at jeg venter en prinsesse ☺️❤️ Etter 4 flotte, friske og raske prinser så er jeg overlykkelig om at vårt siste barn blir ei jente og at hun er frisk og rask.

Vedlegg

• DEA2587D-F0AA-48C9-BBB8-CE428EE24A80.jpeg
    DEA2587D-F0AA-48C9-BBB8-CE428EE24A80.jpeg
    121,4 KB · Visninger: 33
Noen som vet hvor lang tid det tar før man får svar på blodprøvene som taes i forbindelse med nipt?

Back
Topp