Kengubarnet sluttet dag og natt da han var 2,5 , mini var 3 da han sluttet på dagen og nesten 3,5 på natt men her ligger det jo noen grunner bak.
Men det er helt klart at mange slutter senere nå enn før, stor endring i bhg siden jeg begynte og til nå. I fjor på ene Storebarnsavd brukte 7/11 bleier da de var over 4 år.
Jeg jobber på småbarn nå og ingen sv de som har fylt eller som fyller 3 år har sluttet til nå.
Ja, mi er jo da først på småbarn, og de har flere som har fyllt 3 og snart bikker 3,5 år også. De var ikke vandt med at barn, særlig gutter, var bleiefrie på småbarn her sa de, så det er nok rett det du sier at det blir senere slutt.
Er nok flere grunner. Noen barn har jo ekstra årsaker men om man ser vekk fra det, så var jo 60% av alle barn tørre på dagtid da de var så små som 1,5 år på 1960-tallet. For meg sier det noe om at det er mulig, men at det krever tett og annen oppfølging enn det man får til når begge foreldre skal jobbe og barna være i barnehage. I tillegg andre faktorer som at bleier er kjempebillig i Norge (er vel billigst i Europa sammenlignet med inntekt) og at de absorberer så mye at barna ikke kjenner at de blir våte. På 60-tallet brukte alle tøybleier, som sikkert også ga en ekstra motivasjon i å slutte med tøyvask. Det er jo unektelig lettere å kaste bleiene i søpla. Også har jo en del leger faktisk blitt kjøpt og betalt for å si at tidlig bleieslutt og pottetrening er direkte skadelig. Hvilket det ikke er om man gjør det pedagogisk og uten tvang/straff.
Sverige har startet en ny kampanje for å få barn tidligere igang med bleieslutt og pottetrening, da de ser samme trender der som i Norge med stadig senere bleieslutt.
Opplever også at hvis noen kjenner noen som har hatt bleiefrie barn mellom 2-2,5 år sånn blir de litt sånn «oi, da må det jo være mulig her også». Også får man kanskje ekstra motivasjon til å hive seg uti det tidligere enn man hadde tenkt at var mulig. Igjen - trender i samfunnet.
i den forrige barnehagen til barna var kun en bleiebruker til nesten 4, mens flesteparten slutta mellom 2,5-3,5. Er noen få 4åringer med bleie i nåværende bhg også, men majoriteten av de som har bikka 3,5 er bleiefrie da.
Det var jammen skikkelig mange med 7/11 4åringer med bleie må jeg si!!
hadde da vært tørr i mange dager hjemme, men da sa jeg bare at hun ikke skulle få bestemme og heller evt ha noen uhell. Og det fungerte bra, så de klarte å motivere/hun skjønte at hun måtte bruke do og potte når bleia ikke var der. Bruker bleie på lange turer i bhg da, men det skjønner jeg når de drar 1-2 timer med mange små barn per voksen