Permisjon og bhg plass

Babysyk

Flørter med forumet
Lurte på om vi skulle dele litt tips og triks her ang. Lenge på permisjon og barnehage plass. De har jo fjernet foreldrepenge planleggeren på nav sine sider, så syntes det var litt tungvint denne gangen.

Leste at de kanskje skulle utsette 80% uttaket med 11 dager!

Og stemmer det at vi har krav på bhg plass med oktober babyer. Lurte litt på muligheter for å starte i januar og, noen som vet?

Enig ang planleggeren, savner den!
Det nye forslaget trer nok uansett ikke i kraft sånn at det gjelder for oss. Først må de vedta det også må de sette en startdato for når det gjelder fra.

Ja, barn født i august, september, oktober og november har krav på bhg plass fra den 1 i mnd de fyller år :joyful:

Men vil det si at de helst prioriterer barn som kan starte tidligere? Feks at man bør søke oppstart i august som "vanlig" heller enn oktober for å stille sterkere om det er plassmangel i bhg?

Men vil det si at de helst prioriterer barn som kan starte tidligere? Feks at man bør søke oppstart i august som "vanlig" heller enn oktober for å stille sterkere om det er plassmangel i bhg?
Det aner jeg ikke :confused005 her i kommunen har dem en tlf man kan ringe ved sånne spørsmål, finnes det noen der du bor som du kan høre med? Det varier ofte fra plass til plass. Men du har krav på plass fra 1. Okt, men ikke nødvendigvis i den bhg du ønsker.

Fin tråd :-) Kan man ta sin del av permisjonen (mammakvote + fellesperioden, deretter ta ulønnet permisjon til barnet er ca 1 år ? Og deretter kan pappaen ta sin kvote? Noen som vet? :-)

Tenker på det samme.. barnehagene har noen telledatoer de får tilskuddene sine for. Så tror kanskje man må søke om plass fra 1. august om barnet skal inkluderes i tilskuddet som bhg får. Jeg tenkte hvertfall å høre med bhg før søknadsfristen for å være helt sikker. Vil jo heller betale en mnd ekstra enn å stå uten plass, eller å ha en plass som ligger langt unna der vi bor :joyful:

Dette lurte jeg på og. Hadde håpet å kunne strekke permisjonen helt til januar, men kjipt hvis en må betale bhg plass fra august av :dead:

Fin tråd :) Kan man ta sin del av permisjonen (mammakvote + fellesperioden, deretter ta ulønnet permisjon til barnet er ca 1 år ? Og deretter kan pappaen ta sin kvote? Noen som vet? :)
Tror dette er mulig, men spør på nav sine sider for å være helt sikker :happy:

Fin tråd :) Kan man ta sin del av permisjonen (mammakvote + fellesperioden, deretter ta ulønnet permisjon til barnet er ca 1 år ? Og deretter kan pappaen ta sin kvote? Noen som vet? :)
Du mister alle rettigheter for sykepemger etc om du tar ulønnet på slutten av perioden. Tror du kan ta 4 uker totalt innimellom permisjonen uten å miste rettigheter. Jeg ønsker å ha minsten hjemme til januar (1 år og 2 mnd) og må sette meg inn i hvordan vi kan gjøre det.

det er denne løsningen du har rett på. Andre løsninger en en del arbeidsgivere fleksible og godtar, men det har du ikke rett på. Du får ikke opparbeidet sykepengerettigheter i perioden som du er i ulønnet permisjon som gjør at du vil få litt mindre sykepenger utbetalt om du blir syk det første mnd etter permisjon. Du mister også rett til egenmelding og at arbeidsgiver betaler for arbeidsgiverperioden. Altså du får sykepenger men det må gå via Nav fra dag1. Det som er viktig er at du har en skriftlig avtale om når du skal starte på jobb igjen etter ulønnet permisjon.

man kan starte i bhg fra man er 9 mnd... noen bhg tar også i mot 6-8 mnd, vi gjorde det i 2021: barn født i des,nov,okt,sept startet i aug :Heartbigred

Tenker på det samme.. barnehagene har noen telledatoer de får tilskuddene sine for. Så tror kanskje man må søke om plass fra 1. august om barnet skal inkluderes i tilskuddet som bhg får. Jeg tenkte hvertfall å høre med bhg før søknadsfristen for å være helt sikker. Vil jo heller betale en mnd ekstra enn å stå uten plass, eller å ha en plass som ligger langt unna der vi bor :joyful:
15 des er fristen du snakker om :) har barnehager plass får man alltids joine uavhengig av alder, ikke under 6 måneder da kanskje:laughing025

Dette lurte jeg på og. Hadde håpet å kunne strekke permisjonen helt til januar, men kjipt hvis en må betale bhg plass fra august av :dead:
Man betaler fra den måneden man starter, kan dog hende noen er frekke å sir "du må betale fra aug, ellers holder vi ikke av plassen til deg"

Stort sett nei - fordi du har ikke rett på plass før i oktober, så du vil i praksis ikke få tildelt en plass. Du blir hevrtfall ikke prioritert langt etter ved å søke fra måneden ettårsdagen er i stedet :) Det skjer jo, men ikke hørt om noen barnehager som har barn under egentlig 11mnd her. Men her er jo også barnehagene fulle så det er ikke mulig å få en plass før tidligst et år likevel.

Sniker fra november. Sjekk ut din kommune sine regler for permisjon fra barnehageplassen. Vi søkte plass fra 1.august og permisjon fra plassen til 1.des. Så lenge vi fortsatt var foreldrepermisjon fikk vi permisjon fra barnehagen og betalte ikke i perioden plassen ikke ble brukt:)

Med oss så måtte vi begynne å betale fra august selv om mini ikke skulle begynne før i oktober. Men regnestykket er jo veldig lett mtp. å betale noen mnd når en ikke bruker plassen kontra å være hjemme ulønnet i nesten et helt år! :happy:

Du mister alle rettigheter for sykepemger etc om du tar ulønnet på slutten av perioden. Tror du kan ta 4 uker totalt innimellom permisjonen uten å miste rettigheter. Jeg ønsker å ha minsten hjemme til januar (1 år og 2 mnd) og må sette meg inn i hvordan vi kan gjøre det.
Trodde det kun var snakk om 2 uker uten å miste rettigheter.

Kan man pause permisjonen for å ta noen uker med ulønnet permisjon og så fortsette sin permisjon igjen? At det er bedre enn å ta den på slutten av mammapermen? Egentlig som med ferie når man pauser permisjonen og tar ferie midt inni der for å på den måten forlenge tiden hjemme med barnet liksom? Tok ikke ulønnet sist så jeg vet ikke hva som er lov eller mest gunstig.

Back
Topp