Lang syklus

Babysjuk2000

Flørter med forumet
Forje syklus jeg hadde var 35 og den før der var 39, nå er jeg på dag 41 å ingen antydning til TR. Jeg tok eggløsingstest som var positiv for 20 dager siden, ikke er jeg gravid heller. Er det ikke sånn at jeg skal få mensen 14 dager etter eggløsing? Teststreken var sterkere enn kontrollstreken. Litt forsent for meg å begynne å prøve meg på temping nå da jeg er så langt inn i syklusen men skjønner ikke hvordan jeg skal finne ut når eggløsning er, 1 år siden ppilleslutt. Har bestilt legetime men ikke fått før om 3 uker så hadde vært fint med litt råd evt. til info så er jeg normalvektig og har normalt kosthold og aktivitet, 22 år.

En positiv eggløsningstest sier dessverre ingenting om egget faktisk slapp. Det er det mer temping eller en ultralyd som kan si noe om.

Til en annnen gang, for å være mer sikker kan det være greit å kombinere el-tester med temping, ettersom tester kan si noe om når el er mens temping sier mer om når den har vært. Ellers kan du prøve følge med på utfloden. Bruker du noe app som kan tracke syklus/fertilitetsperioder?

Lange sykluser er noe dritt. Har/har hatt det selv i 2-3 år nå

Om du har privat gynekolog i nærheten, ville jeg heller benyttet meg av det. Går så tregt i det offentlige... :/

Privat gynekolog kan henvise til offentlig IVF om så.

Ellers så er det som perleonske_94 sier, EL tester er bare en indikasjon. Det er mer at kroppen prøver å slippe egg. Men man er dessverre ikke gitt at egget slipper da likevel. Temping og EL tester i kombinasjon vil gjerne gi deg en større kontroll på syklusen, men litt sent denne runden.
Privat gynekolog kan gi deg medisin for å provosere frem en menstruasjon dersom du ikke har hatt eggløsning, så kan du begynne på ny syklus og tracke. :)

Lutealfasen varierer fra person til person. Den kan være alt fra 8-18 dager, de fleste har vel mellom 12-16 dager, men 14 dager er gjennomsnittet. Ville forsøkt neste syklus med el-tester i kombinasjon med temping, da får du mer kontroll på når el er. Ellers anbefaler jeg å kontakte privat gynekolog/fertilitetsklinikk for å få hjelp :)

En positiv eggløsningstest sier dessverre ingenting om egget faktisk slapp. Det er det mer temping eller en ultralyd som kan si noe om.

Til en annnen gang, for å være mer sikker kan det være greit å kombinere el-tester med temping, ettersom tester kan si noe om når el er mens temping sier mer om når den har vært. Ellers kan du prøve følge med på utfloden. Bruker du noe app som kan tracke syklus/fertilitetsperioder?

Lange sykluser er noe dritt. Har/har hatt det selv i 2-3 år nå
Bruker en app for å tracke mensen, ifølge den så skulle jeg hatt eggløsning 17.april. Kan da umulig det siden jeg ikke har fått mensen. Planen er å prøve meg på temping og komme meg til gyn. Syntes det bare begynte å stabilisere seg siden hadde syklus på 84 dager men nå har jeg gått over 40 igjen å det er jo så kjedelig da man prøver å bli gravide.

Jeg hadde syklus på rundt 150 dager da jeg gikk til gynekolog for hjelpe så syns ikke 39 dager virker så ille, men ville kanskje kontaktet gynekolog om det er noe du er urolig for.
Er ikke så urolig men er bare så kjedelig da man prøver på baby. Vet ikke eggløsning og kjipt og ikke vite når mensen kommer, går bare å venter på det hele tiden.

Bruker en app for å tracke mensen, ifølge den så skulle jeg hatt eggløsning 17.april. Kan da umulig det siden jeg ikke har fått mensen. Planen er å prøve meg på temping og komme meg til gyn. Syntes det bare begynte å stabilisere seg siden hadde syklus på 84 dager men nå har jeg gått over 40 igjen å det er jo så kjedelig da man prøver å bli gravide.
Vet av erfaring at de er ikke helt til å stole på, vertfall ikke med ustabil syklus. Men premom og fertility friend er to apper som er god å logge temperatur, el-tester, mens, symptomer osv for å kunne huske og gjerne se om det danner seg noe mønster du kan følge med på. De endrer seg etterhvert som du legger inn relevant info over flere sykluser.

Det er veldig kjedelig. Når jeg fikk mensen tilbake nesten ett år etter fødsel, var syklus på 35-40 dager. Ett års tid senere hoppet den plutselig til 45-70 dager og vært slik til jeg ble gravid i februar. Nå håper jeg aborten for halvannen måned siden har restarta noe.

Hvis du er usikker ville jeg tatt kontakt med privat gyn og funnet ut hvilke muligheter som passer dere. Samboer tok en sædtest "bare fordi" en måned etter vi hadde bestemt å prøve. En må ikke vente så så lenge før en kan ta en sjekk. Vertfall ikke hos privat gyn/fertilitetsklinikk.

Er ikke så urolig men er bare så kjedelig da man prøver på baby. Vet ikke eggløsning og kjipt og ikke vite når mensen kommer, går bare å venter på det hele tiden.
Ja det skjønner jeg. Jeg måtte til med provera og noe for å få eggløsning. På 6 syklus med noe for eggløsning ble jeg gravid med min datter, husker ikke navnet på hva jeg endte med å måtte ta da,

Alltid hatt syklus på 20-70 dager :banghead: Tok 1 år før jeg ble gravid, aner ikke når EL har vært! Bmi på 31 og 26 år

Var 20 da vi begynte prøve på førstemann. Sykluser på 300+ dager uten hjelp (PCOS og anovulasjon). Måtte ha piller for å få mensen og igjen da tabletter for å forhåpentligvis få eggløsning.

Nå endte det i IVF her, men å forhøre seg med gynekolog ang tabletter som fremmer eggløsning er jo en god start.

Og skjønner veldig godt det er frustrerende. Var et psykisk helv*** når vi prøvde på førstemann. Tok 3 år og en del hjelp før vi var i mål, men nå sitter jeg med en som fylte 5 år idag og lillebror på 9 mnd (også IVF), vel verdt all frustrasjon og smerte ❤️

Ble du gravid helt uten hjelp? :)
Ja :) Vi begge bestilte legetime i desember/Jan for utredning, samboer fikk avslag på kirurgisk (ikke spør hvorfor):laughing025 jeg venter fortsatt på at sykehuset skal ringe meg….

Ble gravid i Jan 23 og stoppet på p piller Jan 22, fikk beskjed av kvinnelig lege om å slanke meg for å bli gravid (trengte ikke det :rolleyes:)

Back
Topp