Dere med rhesus minus;

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Hvor lang tid tok det før dere fikk svar på blodprøven om fosterets rhesus typing? Jeg husker ikke fra forrige gang, og synes selv det virker drøyt at det ikke er kommet enda etter 2 uker :p

Følger for svar! Tok prøven 3. april og ikke hørt noe :happy:

30. Mars her, og jeg var innom og spurte i dag. "Nope, dessverre". :/ Greit at det har vært påske, men o.o

Hei. Første barn juligutt.

Jeg fikk svar fra prøve nå for 2 uker siden om rhesius - og skal få injeksjon senere. Men er litt usikker på hva dette innebærer. Noen som kan forklare med fakta og kjekt for meg?

ChrisPhoenix

Hei. Første barn juligutt.

Jeg fikk svar fra prøve nå for 2 uker siden om rhesius - og skal få injeksjon senere. Men er litt usikker på hva dette innebærer. Noen som kan forklare med fakta og kjekt for meg?

ChrisPhoenix

Du får en profylakse-sprøyte i uke 28. Denne er for å redusere sjansene for at du bygger opp antistoffer mot rhesus positiv. Dvs at du får en slags "vaksine" mot å danne antistoffer. :)

Siden du er rhesus negativ, og babyen er rhesus positiv, så vil du kunne danne antistoffer. Danner du antistoffer, så vil det kunne føre til problemer; når disse antistoffene går gjennom morkaken. Vanligvis fører ikke dette til problemer i det aktuelle svangerskapet, men vil ved høye nivåer (spesielt ved senere svangerskap) kunne gi negative konsekvenser for fosteret..
Den profylakse-sprøyta er for å unngå at dette skjer. :)

Jeg har født to stk rhesus positive barn, og har fått sprøyte etter fødsel med nr1, og i svangerskapet med nr2. (Nr3 var Rh negativ). Jeg har ikke dannet antistoffer. Så det er altså ikke noe å tenke noe særlig på ❤️
(Siden du vet du er rhesus negativ, så burde du dog være obs ved eventuelle aborter senere; om du skulle oppleve det. Bare så det er nevnt. Da dette også kan gi antistoffer.)

Mulig litt rotete svart..
Man vil danne antistoffer om barnets blod kommer i kontakt med mors blod; f.eks ved forløsning; sprøyta er for å unngå at man danner disse. :)

Sniker fra juni, hos meg tok det nesten 4 uker før jeg fikk svar. Heldigvis rhesus minus på baby og :)

Sniker fra juni, hos meg tok det nesten 4 uker før jeg fikk svar. Heldigvis rhesus minus på baby og :)

Oi, såpass!!
Jeg får prøve høre neste uke en gang, men..
Forrige baby var rhesus minus, men jeg vet jo ikke hva gubben er likevel. :P

Tror det tok to uker her også faktisk før jeg fikk svar. Går ikke fort i svingene!

Her gikk det 15 dager for svar. Var litt engstelig for det da jeg har gjennomgått en MA i mellomtiden. Har ikke dannet antistoffer heldigvis og skal da kun ha profylakse sprøyte neste uke :smiley-bounce012

Her gikk det 15 dager for svar. Var litt engstelig for det da jeg har gjennomgått en MA i mellomtiden. Har ikke dannet antistoffer heldigvis og skal da kun ha profylakse sprøyte neste uke :smiley-bounce012

Du kan vel be om sånn sprøyte etter en SA/MA også, da :) Om det evt skulle skje en annen gang.

Jeg var innom i dag og, for å spørre. Neida. Ingen svar enda. ><

Jeg tok blodprøve 9.mars og fikk først svar igår, så fem uker da. Har purret flere ganger underveis og fik inntrykk at legekontoret også syns det tok lang tid. Lillegutt er også negativ så trenger ikke profylakse :)

Ikke rart jeg ikke har hørt noe, for blodprøven var for gammel for analyse fikk jeg beskjed om idag :arghh: Må ta ny blodprøve til uka, så da rekker nok ikke jeg få svar før uke 28:bag::banghead:

Jeg tok blodprøve 9.mars og fikk først svar igår, så fem uker da. Har purret flere ganger underveis og fik inntrykk at legekontoret også syns det tok lang tid. Lillegutt er også negativ så trenger ikke profylakse :)

Oi. Fem uker er vél.drøyt!!
Prøven er jo anbefalt i uke 24; og profylakse i uke 28, så burde jo ta maks 3-4 uker...!! O.o

Ikke rart jeg ikke har hørt noe, for blodprøven var for gammel for analyse fikk jeg beskjed om idag :arghh: Må ta ny blodprøve til uka, så da rekker nok ikke jeg få svar før uke 28:bag::banghead:
WTF, da er det vel noen som ikke har gjort jobben sin, da? Den var jo ikke for gammel dagen du tok den, så..

WTF, da er det vel noen som ikke har gjort jobben sin, da? Den var jo ikke for gammel dagen du tok den, så..
Er nettopp det :bag: 27+0 idag (over midnatt), og får nok ikke tatt blodprøven før tidligst onsdag tror jeg, så blir spennende å se hvor fort man får svar da:bored:

Er nettopp det :bag: 27+0 idag (over midnatt), og får nok ikke tatt blodprøven før tidligst onsdag tror jeg, så blir spennende å se hvor fort man får svar da:bored:

Jeg hadde blitt litt furt altså! :P men du får jo neppe svar før du er 29 uker uansett??

Jeg hadde blitt litt furt altså! :p men du får jo neppe svar før du er 29 uker uansett??
Jeg aner ikke.. Ringer imorgen når legekontoret åpner for å høre hva som er planen :bag:

Back
Topp