Baby og hund

Eiksi

Betatt av forumet
Har to barn fra før, 10 og 8 år. Når de var baby hadde vi ikke hund, men svigers hadde. Den gang var jeg veldig påpasselig rundt baby og hund. Likte ikke når hunder var borti baby... for to år siden fikk vi oss hund selv:smiley-bounce022 men hunden var ikke nok for mammahjerte, så nå venter vi jo en etterpåSKATT:Heartblue
Har egentlikt ikke tenkt så mye på hvordan det skal gå med baby og hund. Men har jo tenkt at baby kommer til å ligge mest i babygrind på dagtid med tanke på høyde, å i vogge når vi er i nærheten. Disse tingene har blitt satt frem, slik at hund skal bli vannt med det.
Men er det noen som har tips til hvordan vi kan introdusere hund og baby? Erfaring med diverse? Det kan nevnes at vi har ei tispe av rasen Staffordshire bullterrier:Heartpink veldigt vant til barn, men ikke baby.. tåler mye lyd i form av barnelek, men usikker på babygråt. Er veldig intressert i alt som går på 2 og 4 føtter og som beveger seg:p å viser dette med å slikke. Så ser jo for meg at hun kommer til å slikke noe enormt på denne babyen:oops:
Hun ligger i bur om natten. Men er redd for at når jeg kommer til å være oppe en del med baby, og hun hører lyder, så kommer hun til å stå å ule/klynke for hun vil være sammen med oss. Har allerede begynt da jeg går en del på toalette om natta
Tips fra A - Å mottas med takk!
 
Sniker fra november.
Instagram konto southenddogtraining snakker mye om barn og hunder og spesielt rasen du har. Rasen er jo perfekt med barn men viktig å gi hinden ro.
 
Vi venter første barnet nå så har ingen direkte erfaring, men vi har selv to staffordshire bull terriere, en hanne og en tispe. De er veldig glad i barn, men de har aldri bodd med barn og rasen generelt er jo veldig glad i andre mennesker og kan ofte oppfattes litt ivrig og voldsom.

Her har vi tenkt å la hundene bestemme litt selv hva de vil være med på og la de bli kjent med babyen sammen med oss, hundene våre sover også i bur om natten, men med engang de hører litt lyder fra oss eller en av oss er oppe å går på natten så vil de være med :playful:

Det er vanskelig å forberede en hund på noe som skal skje, så vi har bare bestemt oss for å ta det som det kommer, mannen kommer til å ta med seg et teppe og noe babyen har hatt på seg på sykehuset for at de skal få lukte på det før vi kommer hjem. Mannen kommer også til å gå en god tur med hundene før første møte slik at de har fått utløp for litt energi, jeg kommer til å gå inn først for å hilse på hundene slik at det er ute av verden før mannen kommer inn med babyen i bilstolen og hundene får lukte og hilse, de får ikke slikke i ansiktet, men de skal få slikke på bein og hender dersom de ønsker det :)

Det er en utrolig flott hunderase vi har og som er kjent for å være veldig god med barn og er generelt veldig tilpasningsdyktig så jeg personlig er ikke bekymret for at det ikke skal gå bra :Heartred
 
Har to barn fra før, 10 og 8 år. Når de var baby hadde vi ikke hund, men svigers hadde. Den gang var jeg veldig påpasselig rundt baby og hund. Likte ikke når hunder var borti baby... for to år siden fikk vi oss hund selv:smiley-bounce022 men hunden var ikke nok for mammahjerte, så nå venter vi jo en etterpåSKATT:Heartblue
Har egentlikt ikke tenkt så mye på hvordan det skal gå med baby og hund. Men har jo tenkt at baby kommer til å ligge mest i babygrind på dagtid med tanke på høyde, å i vogge når vi er i nærheten. Disse tingene har blitt satt frem, slik at hund skal bli vannt med det.
Men er det noen som har tips til hvordan vi kan introdusere hund og baby? Erfaring med diverse? Det kan nevnes at vi har ei tispe av rasen Staffordshire bullterrier:Heartpink veldigt vant til barn, men ikke baby.. tåler mye lyd i form av barnelek, men usikker på babygråt. Er veldig intressert i alt som går på 2 og 4 føtter og som beveger seg:p å viser dette med å slikke. Så ser jo for meg at hun kommer til å slikke noe enormt på denne babyen:oops:
Hun ligger i bur om natten. Men er redd for at når jeg kommer til å være oppe en del med baby, og hun hører lyder, så kommer hun til å stå å ule/klynke for hun vil være sammen med oss. Har allerede begynt da jeg går en del på toalette om natta
Tips fra A - Å mottas med takk!
Vi har ikke hund selv nå, men to venninner som har fått barn de siste månedene har.
Begge to valgte å ikke «introdusere» barnet, bare la det bli en del av hverdagen.
I starten var det litt rart og spennende, men etter veldig kort tid ble det helt normalt.
Nå passer foreldrene bare på at ikke det er slikking i ansikt, og helst hender, men hundene er ikke såå interesserte.
Hun ene prøvde å forberede hunden på babygråt (lyder på mobilen) og gikk rundt og bar på et teppe, og ga hunden masse godteri, men hun tror det egentlig virket mot sin hensikt. Hunden forventet oppmerksomhet og godbiter hver gang baby ble løftet eller gråt - Det var jo det hun hadde lært :p
Begge tok frem flere og flere ting og bare hadde fremme før baby ble født, uten å gjøre noe ut av det.
Nå kan hunder og baby omgås uten noe styr (babyene er 2,5 og 3,5 mnd), og hundene er ikke sykt interesserte, men kommer og sjekker en gang i ny og ne. Hun ene er opplært i å ikke gå på leketeppet, men legger seg i blant rett på utsiden bare for å passe litt på.

Har ikke hørt noe om at det er problemer på natten mtp hundene og soving, bortsett fra at den ene hunden er en sovegris, og trekker seg vekk for å sove på formiddagen hvis det har vært litt gråting eller styr på natta. Han har også vært vant med å sove inne på soverommet, og helst oppi senga til matmor og matfar, men det har han sluttet helt med, det skjer ikke noe spennende på natta uansett, og han er mer glad i søvn :p Når han har sovet hos oss, sover han i bur. Har vært litt klynkende på natt nummer 1 hvis jeg har vært på do, men det roer seg raskt, og er borte natt nr 2.
Den andre hunden sover i bur, uten protester.
Begge er jo nå vant med at det skjer ingenting gøy på natta, men har ikke inntrykk av at det har vært noe utfordring fra starten heller. Det skal jo ikke være mye stimuli for baby på natta heller, så vil jo være litt begrenset hvor mye «gøy» det vil høres ut som for hundene :)

Tror det beste er å bare late som at alt er normalt, og la hunden få sjekke hva i alle dager du har i armene, men på hundens premisser. Dette er den nye normalen, og ikke unntakstilstand :)
 
Vi venter første barnet nå så har ingen direkte erfaring, men vi har selv to staffordshire bull terriere, en hanne og en tispe. De er veldig glad i barn, men de har aldri bodd med barn og rasen generelt er jo veldig glad i andre mennesker og kan ofte oppfattes litt ivrig og voldsom.

Her har vi tenkt å la hundene bestemme litt selv hva de vil være med på og la de bli kjent med babyen sammen med oss, hundene våre sover også i bur om natten, men med engang de hører litt lyder fra oss eller en av oss er oppe å går på natten så vil de være med :playful:

Det er vanskelig å forberede en hund på noe som skal skje, så vi har bare bestemt oss for å ta det som det kommer, mannen kommer til å ta med seg et teppe og noe babyen har hatt på seg på sykehuset for at de skal få lukte på det før vi kommer hjem. Mannen kommer også til å gå en god tur med hundene før første møte slik at de har fått utløp for litt energi, jeg kommer til å gå inn først for å hilse på hundene slik at det er ute av verden før mannen kommer inn med babyen i bilstolen og hundene får lukte og hilse, de får ikke slikke i ansiktet, men de skal få slikke på bein og hender dersom de ønsker det :)

Det er en utrolig flott hunderase vi har og som er kjent for å være veldig god med barn og er generelt veldig tilpasningsdyktig så jeg personlig er ikke bekymret for at det ikke skal gå bra :Heartred
Enig i at det er vanskelig å forberede en hund på noe som de ikke vet hva er.. Lurt det med å gi et teppe eller lignende til hunden som baby har hatt:)
Slikking i ansikt er uaktuelt! Da er det bedre med føtter:laughing002
Hunden er jo vant med barn fra før, så er ikke så veldig bekjymra for at den skal reagere negativt. Tror nok heller det motsatte, at den kommer til å bli beskytende mot babyen. Det er bare å få den til å forstå at baby ikke er slik som de store barna:laughing002
 
Enig i at det er vanskelig å forberede en hund på noe som de ikke vet hva er.. Lurt det med å gi et teppe eller lignende til hunden som baby har hatt:)
Slikking i ansikt er uaktuelt! Da er det bedre med føtter:laughing002
Hunden er jo vant med barn fra før, så er ikke så veldig bekjymra for at den skal reagere negativt. Tror nok heller det motsatte, at den kommer til å bli beskytende mot babyen. Det er bare å få den til å forstå at baby ikke er slik som de store barna:laughing002
Ja, men det tror jeg nok at hunden vil skjønne :D hann staffen vår blir 2 år nå om en uke og han er helt annerledes med de større barna enn med en baby så de skjønner vel at det er en liten baby og er mer rolig rundt dem :)
 
Da vi fikk førstemann var vi også opptatt av å huske å gi hunden masse tur og kos og oppmerksomhet den første tida med baby, for å unngå at hunden følte at den hadde mistet plassen sin og at det skulle bli noe sjalusi mellom hund og baby. Litt samme som jeg nå tenker med han som skal bli storebror :joyful:
 
Sniker fra september, men da vi fikk nr 1 var hunden vår rundt 4 år gammel. Vi har en grand danois, så vi har vært veldig nøye på dressur hele tiden siden han er så stor!

Vi gjorde ingen ting for å forberede han på en baby, vi hadde fokus på å beholde hundens rutiner for måltid, tur og aktivisering. Når vi kom hjem med guttungen så fikk han lukte på baby, men ellers lot vi det være litt avstand slik at hunden fikk styre interessen selv. Når guttungen begynte å være mer på gulvet og begynte å komme seg rundt var vi enda tettere på hunden for å hjelpe hunden å gå unna når det ble for mye! Han sover i bur om natten, og brukte buret til å trekke seg unna også.

Så er alle raser forskjellige, men også hver enkelt hund, så man må være på og lese hunden for å vite når man skal inn å regulere hunden :) Men opplevde både med vår hund og mine foreldres hund (newfoundlandshund) at med baby var de mer opptatt av å få oppmerksomhet selv, det var først når guttungen gjorde mer utav seg at vi fulgte med:)
 
Back
Topp