Mattråden

Alonis

Elsker forumet
Oktoberlykke2020❤
Novemberfnuggene 2023
Noen som kan inspirere meg til ting man kan spise når man går hjemme/har hjemmekontor? Jeg er SÅ LEI av brødskiver/knekkebrød at jeg heller dropper å spise, og da blir jeg kvalm, og får mindre lyst på brødskiver osv :hilarious:

Tar gjerne imot tips om enkle, sunne og gode måltider.

Noen som kan inspirere meg til ting man kan spise når man går hjemme/har hjemmekontor? Jeg er SÅ LEI av brødskiver/knekkebrød at jeg heller dropper å spise, og da blir jeg kvalm, og får mindre lyst på brødskiver osv :hilarious:

Tar gjerne imot tips om enkle, sunne og gode måltider.
Hva med speltlumper med kremost, avokado skinke og litt pepper?

Lage salat med grønt du liker og noe kjøtt.
Bake rundstykker, fant en enkel oppskrift på noen igår.
Havregryn med yoghurt eller melk. Evt havregrøt.

Yoghurt med mussli, nøtter, fruktbiter
Havregrøt med blåbær
Smoothie
Tortillalefser med div pålegg
Salat med skinke, kylling o.l
Omelett

Cottage cheese med varme bær på er såå godt! Varmer frosne blåbære og bringebær (må ha litt søtning i) til det koker og heller det over et halvt beger CC i en skål, har litt müsli på toppen. :love017

Last edited:
Lager meg smørebrød med proteinbrød(nesten som dansk rugbrød, egentlig), bremykt, skinke, ost, alfa-alfaspirer, agurk- og sherrytomater i skiver med litt salt og pepper på toppen :angel5

Haha, jeg har dilla på makrell i tomat for tiden. Kjøper pakke med 6 små beger (1 hver dag) og har det på rugsprø med litt majones, eller aller helst: ristet landbrød med smør. Jeg kan ikke få sagt hvor godt jeg synes at det er

Tidligere under covid bakte jeg en del, da hadde jeg ferske, varme rundstykker til lunsj lenge. Kan anbefale denne: https://trinesmatblogg.no/recipe/eltefritt-grovt-langpannebrod/ dessverre blir det ikke brie og spekeskinke på en stund, men de er kjempegode. Hva med brunost, Jarlsberg og paprika eller gulost, skinke og ruccola? De kan fryses ned og varmes opp fra kald ovn på 200 grader varmluft ca 15 min.

Omelett/kokt egg? Eggerøre anbefales veldig mot kvalme.

Det ble brødmatsforslag fra meg, men jeg tåler lite melk/youghurt og gidder ikke å lage noe fancy bare for å få i meg nødvendig næring…

Tortilla med skinke, kremost, avo og pepper, som nevnt ovenfor er også skikkelig digg. ☺️

Tilleggskommentar: er det bare meg som er mer sulten enn vanlig? Jeg er 6+3, har ikke kjent noe kvalme, bare litt uggen innimellom. Men jeg er helt klart mer sulten! Spiser større måltider og oftere enn før (pleide å ha liten matlyst)… Jeg synes det er deilig, og tenker at jeg er heldig med det!☺️

Polarbrød er min redning nå som morgenkvalmen har meldt seg og halsen knyter seg av tanken på vanlig brød. Så polarbrød med smør, skinke og evt agurkskiver, og selvsagt en dessertsskive med brunost og syltetøy :)

Polarbrød er min redning nå som morgenkvalmen har meldt seg og halsen knyter seg av tanken på vanlig brød. Så polarbrød med smør, skinke og evt agurkskiver, og selvsagt en dessertsskive med brunost og syltetøy :)
Polarbrød funker her også :p Vanlig brød, spesielt med noe frø klarer jeg ikke tanken på pga kvalmen.

Tilleggskommentar: er det bare meg som er mer sulten enn vanlig? Jeg er 6+3, har ikke kjent noe kvalme, bare litt uggen innimellom. Men jeg er helt klart mer sulten! Spiser større måltider og oftere enn før (pleide å ha liten matlyst)… Jeg synes det er deilig, og tenker at jeg er heldig med det!☺️
Jeg er motsatt, var det i første svangerskap og. Null matlyst, og blir bare mindre og mindre. I dag spiste jeg frokost 0900, og middag 2000. Bittelitt potetgull midt på dagen for kvalmen, men det var det. Nå er jeg litt kvalm i tillegg, det var jeg ikke i første svangerskap. Jeg endte med å veie en kg mindre ved fødsel enn ved unnfangelse :dontknow

Det varierer veldig! Men alt i alt er jeg mye mer sulten enn vanlig og kunne spist masse! Men hvis det er dager jeg spiser dårlig/lite, så får jeg mindre matlyst fordi jeg blir uggen :hilarious:

Haha, jeg har dilla på makrell i tomat for tiden. Kjøper pakke med 6 små beger (1 hver dag) og har det på rugsprø med litt majones, eller aller helst: ristet landbrød med smør. Jeg kan ikke få sagt hvor godt jeg synes at det er

Tidligere under covid bakte jeg en del, da hadde jeg ferske, varme rundstykker til lunsj lenge. Kan anbefale denne: https://trinesmatblogg.no/recipe/eltefritt-grovt-langpannebrod/ dessverre blir det ikke brie og spekeskinke på en stund, men de er kjempegode. Hva med brunost, Jarlsberg og paprika eller gulost, skinke og ruccola? De kan fryses ned og varmes opp fra kald ovn på 200 grader varmluft ca 15 min.

Omelett/kokt egg? Eggerøre anbefales veldig mot kvalme.

Det ble brødmatsforslag fra meg, men jeg tåler lite melk/youghurt og gidder ikke å lage noe fancy bare for å få i meg nødvendig næring…

Tortilla med skinke, kremost, avo og pepper, som nevnt ovenfor er også skikkelig digg. ☺️
Og tusen takk for mange gode tips! Skal absolutt ta opp baking igjen, vi har for øyeblikket ikke fryser, så må spise alt på en gang da :hilarious:

Betasuppe/grønnsaksuppe er min siste dille. Kan lages i stort og settes på kjøl eller i frys i porsjoner. Jeg må spise Ofte nå! Ellers maiskaker og riskaker, gode og tørre å småtygge på.

Back
Topp