Noen som har opplevd svangerskap utenfor livmor tidligere?

Lykke94

Flørter med forumet
Septemberbarna 2019
Hei :)
Lurer på om det er noen som har opplevd svangerskap utenfor livmoren? I 2018 ble venstre eggleder operert vekk pga svangerskap utenfor livmor, i 2019 kom sønnen min, i desember i fjord ble det oppdaget at jeg hadde ett svangerskap utenfor livmor i høyre eggleder, der kroppen heldigvis ordnet opp selv, testet da positivt 15dpo, og testene ble sakte men sikkert sterkere.
Om det er noen av dere som har opplevd dette,når testet dere positivt? Hadde dere noen svangerskapsymptomer ?

Dette svangerskapet testet jeg positivt 10dpo og testene blir sterkere. Har ømme bryster, kvalme som kommer å går og murringer i livmor, siden legene på sykehuset sier at sjansen er stor for at det setter seg i eggleder igjen, så klarer jeg ikke å slappe av. Skal på tidlig ultralyd når jeg er 5+3, og måle hcgnivået før ultralyd.

Har ingen erfaring dessverre, enn så lenge. Tro det eller ei, men jeg fikk påvist tette eggledere i 2019. Ble gravid på naturlig måte i 2020, og er gravid igjen nå på den naturlige måten. Det skulle jo ikke vært mulig med den «diagnosen». Kjenner jeg er litt nervøs for om den har festet seg utenfor livmoren. Hvordan opplevde du exu? Fikk du smerter, og når kom evt smertene? Hadde du blødninger? Håper det går bra for oss begge nå:)

Opplevde det før sommeren i fjor hvor ene eggleder ble operert vekk da det hadde gått såpass langt så dem måtte få ut den delen. I forkant hadde jeg hatt økende smerte på siden og skjønte egneltig ikke hva som var på ferde. Helt til det gjorde såpass vondt å reiste til legevakten hvor jeg tok en test som viste tydelig positiv. Skal dog veldig redd for at dette skal oppstå igjen. Utenom smertene var det ikke tydelig svangerskapsplager

Har ingen erfaring dessverre, enn så lenge. Tro det eller ei, men jeg fikk påvist tette eggledere i 2019. Ble gravid på naturlig måte i 2020, og er gravid igjen nå på den naturlige måten. Det skulle jo ikke vært mulig med den «diagnosen». Kjenner jeg er litt nervøs for om den har festet seg utenfor livmoren. Hvordan opplevde du exu? Fikk du smerter, og når kom evt smertene? Hadde du blødninger? Håper det går bra for oss begge nå:)
Så glad på dine vegne at du har klart å bli gravid :Heartred
Første gang jeg opplevde exu så hadde jeg en "merkelig" mens, som viste seg ikke å være mens da jeg tok en graviditetstest, så da hadde jeg brunaktig blødning fra dag 1, med noe smerter men de var ikke kjempevonde før det hadde gått en ukes tid, var inn og ut for å ta ultralyd, kunne verken finne noe i livmor eller eggleder men det var en del blod i buken, tok også hcg målinger som gikk litt opp og ned. Den dagen jeg ble operert så hadde jeg veldig smerter, skulle inn til kontroll på sykehuset denne dagen, og da kunne de se at det var noe i eggleder, ble operert noen timer etterpå.

Andre exu jeg opplevde i desember nå, hadde jeg ingen anelse på at noe var galt, ingen blødninger eller noe. Testet sent positivt eneste, 15dpo. Da jeg vart 4+6 så fikk jeg veldig smerter i magen, ikke på noe typisk side, tenke kanskje det var mageknipe så la med for å sove litt, da jeg våknet hadde smertene avtatt noe, men da jeg gikk på toalettet så hadde jeg begynt sånn smått å blø, siden jeg hadde opplevd en exu tidligere så valgte jeg å ringe sykehuset, og fikk komme inn på en sjekk med en gang, der de ikke kunne se noe i livmor, de sa jeg hadde litt blod i buken, de ville ha meg inne til observasjon og følge med hcgnivået, nivåene gikk nedover, og kroppen ordnet heldigvis opp selv denne gangen. Hadde tatt hcgmålinger på legekontoret 2 dager før jeg ble innlagt på sykehuset, og morgenen jeg ble innlagt, de målingene viste dobling, så jeg tror at de smertene jeg fikk senere på dagen var at det hadde løsnet fra eggleder og gått ut i buken, og kroppen ordnet opp selv, siden hcgnivået var på tur ned da jeg var på sykehuset.

Krysser fingrene for at det sitter på rett plass til oss begge :Heartred

Opplevde det før sommeren i fjor hvor ene eggleder ble operert vekk da det hadde gått såpass langt så dem måtte få ut den delen. I forkant hadde jeg hatt økende smerte på siden og skjønte egneltig ikke hva som var på ferde. Helt til det gjorde såpass vondt å reiste til legevakten hvor jeg tok en test som viste tydelig positiv. Skal dog veldig redd for at dette skal oppstå igjen. Utenom smertene var det ikke tydelig svangerskapsplager
Så trist å høre at det er flere som har opplevd dette..
Vet du hvor mange dager etter eggløsning du testet positivt ? Hadde du tatt hcgmålinger i forkant ? Blir du fulgt opp ekstra dette svangerskapet ? :)

Så trist å høre at det er flere som har opplevd dette..
Vet du hvor mange dager etter eggløsning du testet positivt ? Hadde du tatt hcgmålinger i forkant ? Blir du fulgt opp ekstra dette svangerskapet ? :)

Er ikke gravid nå (så vidt jeg vet ) Men jeg tester ikke etter EL den syklusen. Jeg fikk «mens» når jeg egentlig skulle ha det så jeg trodde det var vanlig mens, men som viste seg å ikke være det, men heller at det kom blod fra den XU som holdt på å sprekke. Men hvis jeg skulle bli gravid igjen så får jeg TUL allerede i uke 7. det var først når jeg kom til legevakten det ble tatt gtest. Så hadde ting vært som normalt hadde jeg vært over 1 mnd på vei.

Jeg sniker fra september. Jeg har hatt exu en gang. Da hadde jeg vanlig positiv graviditetstest, men fikk smerter (i hele magen), så jeg dro på sjekk i uke 5 og da fant de ingenting på ultralyd. Så da var jeg på flere ultralyder med noen dagers mellomrom og tok flere hcg-målinger som viste (altfor) svak stigning. Smertene i magen kom og gikk, men var aldri veldig sterke. Jeg hadde ingen blødninger. Men pga ultralydene og hcgen så visste jeg og legene at det kunne være exu. Allikevel så endte det med at egglederen sprakk i uke 7, da fikk jeg sterke smerter, blødning i buken og måtte hasteopereres.

I alle senere svangerskap har jeg vært livredd for exu og har derfor tatt privat ultralyd i uke 5/6 og tatt masse hcg-prøver på eget initiativ fra så tidlig som mulig for å følge stigningen.

Er ikke gravid nå (så vidt jeg vet ) Men jeg tester ikke etter EL den syklusen. Jeg fikk «mens» når jeg egentlig skulle ha det så jeg trodde det var vanlig mens, men som viste seg å ikke være det, men heller at det kom blod fra den XU som holdt på å sprekke. Men hvis jeg skulle bli gravid igjen så får jeg TUL allerede i uke 7. det var først når jeg kom til legevakten det ble tatt gtest. Så hadde ting vært som normalt hadde jeg vært over 1 mnd på vei.
Okei :)
Skulle få tidlig ultralyd i uke 7 dette svangerskapet jeg også, men siden jeg er så redd for at det skal skje igjen, fikk jeg ordnet ultralyd neste uke, da er jeg 5+4 :)

Jeg vil bare si at når det gjelder å utelukke exu, er det lurt å ta ultralyd tidligere enn uke 7, da exu kan sprekke før den tid…

Jeg sniker fra september. Jeg har hatt exu en gang. Da hadde jeg vanlig positiv graviditetstest, men fikk smerter (i hele magen), så jeg dro på sjekk i uke 5 og da fant de ingenting på ultralyd. Så da var jeg på flere ultralyder med noen dagers mellomrom og tok flere hcg-målinger som viste (altfor) svak stigning. Smertene i magen kom og gikk, men var aldri veldig sterke. Jeg hadde ingen blødninger. Men pga ultralydene og hcgen så visste jeg og legene at det kunne være exu. Allikevel så endte det med at egglederen sprakk i uke 7, da fikk jeg sterke smerter, blødning i buken og måtte hasteopereres.

I alle senere svangerskap har jeg vært livredd for exu og har derfor tatt privat ultralyd i uke 5/6 og tatt masse hcg-prøver på eget initiativ fra så tidlig som mulig for å følge stigningen.
Så trist å høre.
Jeg har også fått ordnet med ultralyd da jeg er 5+4 , håper bare dagene frem til da går fort. Hva kunne du se på ultralyd i uke 5/6 ? :)

Så trist å høre.
Jeg har også fått ordnet med ultralyd da jeg er 5+4 , håper bare dagene frem til da går fort. Hva kunne du se på ultralyd i uke 5/6 ? :)
Den gangen så de ingenting, bare en tom livmor. De så heller ikke noen kul på noen av egglederne. Men ved normal graviditet skal man jo se plommesekk og fosteranlegg inni livmoren- selv om det er veldig lite så tidlig.

Den gangen så de ingenting, bare en tom livmor. De så heller ikke noen kul på noen av egglederne. Men ved normal graviditet skal man jo se plommesekk og fosteranlegg inni livmoren- selv om det er veldig lite så tidlig.
Får bare krysse fingrene for at de klarer å se noe i livmoren neste uke. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal klare å komme meg igjennom en ny runde med exu

Får bare krysse fingrene for at de klarer å se noe i livmoren neste uke. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal klare å komme meg igjennom en ny runde med exu
Jeg forstår akkurat hvordan den følelsen er. Exu er helt forferdelig. Heldigvis er det sjeldent- selv for oss som har hatt det før. Det er bra at du får tatt den ultralyden. Lykke til!!

Jeg vil bare si at når det gjelder å utelukke exu, er det lurt å ta ultralyd tidligere enn uke 7, da exu kan sprekke før den tid…

Da var jeg ikke klar over at jeg gikk igjennom noe sånt, men merker jeg er mer påpasselig når det kommer til smerter det nede etter EXU.

Det var legen som sa rundt uke.7. Hadde det vært opptil meg så hadde jeg ønsket TUL. Når mens var forsinket og pos gtest. Er lite ønskelig å gå igjennom det samme igjen

Da var jeg ikke klar over at jeg gikk igjennom noe sånt, men merker jeg er mer påpasselig når det kommer til smerter det nede etter EXU.

Det var legen som sa rundt uke.7. Hadde det vært opptil meg så hadde jeg ønsket TUL. Når mens var forsinket og pos gtest. Er lite ønskelig å gå igjennom det samme igjen
Æsj, det er så irriterende å møte leger som er så overavslappet på de tingene der. Enten har de for lite kunnskap eller så er det et feilslått forsøk på å ikke bekymre pasientene unødvendig. Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt privat ultralyd i uke 5 eller tidlig uke 6.

Til tross for tidligere exu, SA og MA, har jeg aldri fått noe tidlig ultralyd av det offentlig, så jeg har måtte gått privat hver eneste gang.

• Omsorg
Reactions: HCS
Så trist å høre.
Man kan ikke se så mye mellom uke 5 og 6. Her er det vi så hos megCDDC791D-D6C6-4305-9DD5-FCAABC971909.jpeg

Jeg forstår akkurat hvordan den følelsen er. Exu er helt forferdelig. Heldigvis er det sjeldent- selv for oss som har hatt det før. Det er bra at du får tatt den ultralyden. Lykke til!!
Legene sier at siden jeg har hatt det 2 ganger , og i den egglederen jeg har nå, så er sannsynligheten for at det fester seg der igjen stor. Men får bare krysse fingrene for at det har klart å komme seg i livmoren :)

Back
Topp