Bilstoltråden!

Man har sine grunner;) Men nye innovasjoner og ny forskning kan jo bidra til at man ser på saken med nye øyne:)

Bare for å nevne det er mange isofixstoler skålformede, litt som en C i ryggen, det kan ofte fremkalle bilsyke. Og det med benplass løses jo lettere med de stolene jeg nevnte i posten over:)
De fleste beltemonterte stolene og noen isofixstoler er mer L formede i sitsen, og har vist seg å være bedre for barn som lett blir bilsyke. Så det finnes alternativer før man eventuelt snur barna:)
Og må man snu tidlig, finnes nå helt nye Cybex Anoris, den har magepute MED airbag. De uten airbag/gamle modeller er ikke anbefalt. Men Anoris har forsåvidt veldig gode testresultater. Det handler jo om å unngå «innvendig halshugging» ved bråstopp/krasj, når smårollingens veldig tunge hode (i forhold til kropp) slynges fremover:) Den risikoen er stor iallfall frem til 5 års alder såvidt jeg har forstått.

Nå husker jeg ikke om Mica er spesielt C-formet, men feks Cybex Sirona er det:)

Skriver ikke bare til deg nå altås, mulig du vet dette, men i tilfelle flere lurer:)
Fullstendig klar over det. Til de to eldste hadde vi BeSafe i en Skoda Superb. Kunne ikke fått mer benplass i bakovervendt stilling i den bilen. Men etter 20 min i bil hatt guttungen å hylgrein i baksetet å prøvde å får løs bena. Måtte stoppe og la han gå litt rundt før vi satte han tilbake.

Fullstendig klar over det. Til de to eldste hadde vi BeSafe i en Skoda Superb. Kunne ikke fått mer benplass i bakovervendt stilling i den bilen. Men etter 20 min i bil hatt guttungen å hylgrein i baksetet å prøvde å får løs bena. Måtte stoppe og la han gå litt rundt før vi satte han tilbake.
Så bra:) Hørtes ut som en slitsom situasjon, forstår at det ikke fungerte for dere lengre da. Barn er forskjellige, noen liker sikkert bedre å sitte med bena i kors enn andre feks.
«Litt på siden», men faktisk har vinkelen i hofta/anatomien til hver enkel person ganske stor betydning! Noen barn sitter i W-posisjon på gulvet og klarer ikke sitte i skredder, andre helt motsatt;)

Fikk nettopp nyss i at BeSafe Stretch kommer med nyfødtskall snart! Fantastisk, da kan det brukes fra nyfødt til 7 år! Vurderer faktisk å droppe babystol og kjøpe en Stretch til.. jeg ville nok kjøpt den som stol nummer 2 etter babystolen uansett..!

Kan jo da være at jeg også kjøper en babystol, men dropper base og bare beltemonterte det de gangene vi bruker det. Og i pappaens bil! Han har faktisk ikke isofix i sin:p

Vedlegg

• 1475A963-ECFB-46F5-9FD4-B61BDC9D7D3F.jpeg
    1475A963-ECFB-46F5-9FD4-B61BDC9D7D3F.jpeg
    94 KB · Visninger: 5
Man har sine grunner;) Men nye innovasjoner og ny forskning kan jo bidra til at man ser på saken med nye øyne:)

Bare for å nevne det er mange isofixstoler skålformede, litt som en C i ryggen, det kan ofte fremkalle bilsyke. Og det med benplass løses jo lettere med de stolene jeg nevnte i posten over:)
De fleste beltemonterte stolene og noen isofixstoler er mer L formede i sitsen, og har vist seg å være bedre for barn som lett blir bilsyke. Så det finnes alternativer før man eventuelt snur barna:)
Og må man snu tidlig, finnes nå helt nye Cybex Anoris, den har magepute MED airbag. De uten airbag/gamle modeller er ikke anbefalt. Men Anoris har forsåvidt veldig gode testresultater. Det handler jo om å unngå «innvendig halshugging» ved bråstopp/krasj, når smårollingens veldig tunge hode (i forhold til kropp) slynges fremover:) Den risikoen er stor iallfall frem til 5 års alder såvidt jeg har forstått.

Nå husker jeg ikke om Mica er spesielt C-formet, men feks Cybex Sirona er det:)

Skriver ikke bare til deg nå altås, mulig du vet dette, men i tilfelle flere lurer:)
Min unge ble aldri bilsyk i sironia, men nå hadde jeg all familie 3-4 timers kjøring unna, så han ble vandt til å sitte i bil :happy:elsket den stolen og angret ikke på at jeg kjøpte den tross for at han trengte ny bakovervendt stol etterhvert.:angelic:

Min unge ble aldri bilsyk i sironia, men nå hadde jeg all familie 3-4 timers kjøring unna, så han ble vandt til å sitte i bil :happy:elsket den stolen og angret ikke på at jeg kjøpte den tross for at han trengte ny bakovervendt stol etterhvert.:angelic:
Så bra! Tror ikke alle unger har «anlegg» for bilsyke heller:) Hadde du svingbar Sirona? Må vær gull når man har dører ved setene:) I bilen min er det ikke vits med svingbart, for baksetene står bak skyvedørene, halvveis mot bagasjerommet.. Caravelle:p Så må sette meg i setet ved siden av bilstolen og lempe henne oppi! Men nå klatrer hun faktisk stort sett inn selv:)

Så bra! Tror ikke alle unger har «anlegg» for bilsyke heller:) Hadde du svingbar Sirona? Må vær gull når man har dører ved setene:) I bilen min er det ikke vits med svingbart, for baksetene står bak skyvedørene, halvveis mot bagasjerommet.. Caravelle:p Så må sette meg i setet ved siden av bilstolen og lempe henne oppi! Men nå klatrer hun faktisk stort sett inn selv:)
Ja jeg hadde svingbar, så deilig! Vil uansett ikke ha adapter til barnevogn på bilsetet, skummelt med de barna som har dødd, tross det ikke er så mange :arghh:

Ja jeg hadde svingbar, så deilig! Vil uansett ikke ha adapter til barnevogn på bilsetet, skummelt med de barna som har dødd, tross det ikke er så mange :arghh:
Hvorfor ikke adapter til barnevogn? Vi hadde to ting vi snappet på understellet så kunne vi feste babystolen på det

Hvorfor ikke adapter til barnevogn? Vi hadde to ting vi snappet på understellet så kunne vi feste babystolen på det
Sånn i ytterste konsekvens kan spedbarn kveles av å ha haka nedpå brystet, noe som kan skje dersom de sitter med for bratt rygg/for lite helling. Det er derfor man sier at det er viktig å måle hellingsgraden, den bør være 45 grader på nyfødte, for at ikke hodet/haka skal falle frem. Om man kobler bilstolen på vogna, eller bruker den inne, kan det hende vinkelen blir brattere enn i bilen. Dette er noe man må sjekke!

Tror de barna som har dødd har skjedd i andre land hvor det er mye vanligere å bruke bilstolen til «alt», som både barnevogn og vippestol i tillegg til bilstol.. sistnevnte er iallfall ikke anbefalt! Men her til lands tror jeg vi er flinkere til å bare koble bilstolen på vogna for korte ærend, og da er det genialt:)

Flere av de nye babybilstolene kan også legges i liggestilling når de er koblet på vogn! Så det er bra:)

det myra90 sa:smiley-ashamed004

tenkte det var greit å ta ut babyen å legge rett i vogna, det er mye bedre, dessuten tror jeg det er med på å ha en unge som ikke våkner av alt mulig rart.

jeg har sikkert bare snappet opp mye skrekkhistorier også husker jeg ikke helt hvilke land de kommer fra :happy8

Fra BeSafe sin side ". Hvor lenge kan babyen sitte i bilstolen sin?
Et spørsmål vi ofte får, er hvor ofte man bør stoppe og la babyen få en pause fra å sitte i baby-bilstolen. Nyfødte barn bør ikke sitte i mer enn rundt en time i en bilstol, eldre babyer ikke mer enn cirka 1 ½-2 timer for at man skal unngå at de sitter i den samme stillingen for lenge – siden musklene deres ikke er fullt utviklet ennå. Om du er usikker når det gjelder din spesifikke situasjon, anbefaler vi at du alltid spør helsesøsteren din."

Last edited:
Åja, disse så jeg forrige svangerskap, vi har en man kan trekke ut til liggestilling, og tenker at det blir mye bedre å bruke slik ved henting og levering I barnehagen :happy:

Åja, disse så jeg forrige svangerskap, vi har en man kan trekke ut til liggestilling, og tenker at det blir mye bedre å bruke slik ved henting og levering I barnehagen :happy:
Henting og levering i barnehagen er nok godt «innafor»;) Verre å gå en hel dag i byen med ungen i bilstol på vogn vil jeg si:)

Back
Topp